Inlägg från: slinkywookie |Visa alla inlägg
  • slinkywookie

Varför vill man INTE ha barn?

Baby Girl skrev 2011-09-10 11:59:49 följande:
    Ja, som rubriken säger; varför vill man inte ha barn?

Det här är inte kritik utan en stilla undrar ifrån mig hur man kan välja att inte skaffa barn? En öppen diskussion önskas kring detta. Jag förstår inte hur man kan välja bort barn?
    För mig är det det bästa som har hänt mig i mitt liv! Mitt liv fick helt annan djupare mening när jag fick barn.
    Visst, det är oerhört mycket jobb och ansvar med att ha barn men det är så värt det! Den kärleken jag känner till mitt barn kan inte mätas med något.

Jag kan förstå om man väljer att inte skaffa barn då man känner i sig själv att man inte skulle kunna klara av att vara en bra förälder, om man t.ex. använder droger, är psykiskt sjuk eller av annan liknande anledning väljer bort barn. Då tycker jag att man är väldigt mogen och förståndig om man inte skaffar barn i en sådan situation. Jag kan också förstå om man inte skaffar barn för att man inte har ett bra, fungerande förhållande, tillräckligt med pengar för att kunna ta hand om sitt barn, om man inte har träffat den rätta än m.m

Min fråga riktar sig snarare till er som väljer bort att skaffa barn, trots att ni har goda förutsättningar att kunna ta hand om barn. Hjälp mig att förstå er.

Och till er som inte kan få barn men som vill ha så beklagar jag verkligen. Det är inte en fråga ställd till er.

Respekt och en öppen diskussion i tråden önskas!
    Har alla forutsattningar att skaffa barn, men har absolut ingen drift till att gora det. Kanner helt enkelt ingen biologisk klocka ticka, har aldrig gjort och mitt liv som det ar nu ar inte uppsatt efter barnfodande. Vilket passar mig bra.

Men jag kanner inte heller nagot behov av att fa andra att forsta varfor jag valjer barnfrihet, da det finns inget de kan gora eller saga for att fa mig forsta varfor nagon VILL ha barn.
  • slinkywookie
    KristenTjej84 skrev 2011-09-11 12:49:54 följande:
    Jag kan bara komma fram till två anledningar, 1. De är inte mogna,Killar vill kanske inte lägga bort krog festandet samt fotbolls match tittandet med ölburkar med polarna och stanna hemma för att torka upp päronmos och byta bajs blöjor och stanna uppe nätterna med en skrikande unge. Tjejer kanske är rädda för förlossningen, gå upp för mycket i vikt under graviditeten eller att inte ha den fritiden de vill ha på grund av det stora ansvaret ett barn innebär. Eller så vill de inte heller sluta festa med polarna och resa jorden runt. Ett barn tar mycket upp av ens tid och ork. VIssa antar jag inte tycker det är värt besväret:P

2. Världen är så hemsk att de inte vill sätta ett eller flera barn till den här världen..( min morbror med sambo tycker så därför skaffade de bara ett barn).
    Dessa två anledningar har jag hört och uppfattat från de i min omgivning varför de inte skaffat barn.
    Stämmer säkert inte in på alla så jag menar inte generalisera.

Jag själv älskar barn och längtar efter att hitta någon att gifta mig med och skaffa barn med:) jag har en del kompisar som har barn och jag ser hur mycket barnen har förgyllt deras liv och ser barn som gåvor från Gud.
    Oj vilken liten varld du lever i som enbart kan komma pa tva anledningar. Det finns flera kan jag garantera :)
  • slinkywookie
    Petronella01 skrev 2011-09-12 08:47:39 följande:
    Jag ser det som väldigt märkligt att folk jämför viljan att skaffa barn med viljan att segla runt världen och viljan att skaffa hund.
    Det här kommer säkert att få folk att reagera, men ska man hårddra det så har vi bara ett grundläggande syfte med att ens existera, och det är varken att segla eller att skaffa hund, det är att föröka oss. Det är därför vi i grund och botten existerar. Därför är viljan att skaffa barn hos de flesta starkare än andra viljor. Det är genetiskt och biologiskt.
    En del skriver att de inte har liv där barn passar in, men det är ju bara ett svepskäl. Alla vuxna, mogna människor ändrar sina liv för att passa de omständigheter de ställs inför. Så visst handlar beslutet att inte skaffa barn väldigt ofta om omognad och egoism.

I grund och botten är det mig likgiltigt om någon inte skaffar barn och varför, något jag däremot inte alls tolererar är när dessa människor ska försöka sig på att ha synpunkter på t.ex barnuppfostran. Lägg ned direkt. 
    Om det ska hardras sa ar ju barnavlare dom egoistiska, da varlden ar overbefolkad redan och det finns gott om barn i andra varlsdelar som behover trygga hem. Anda ska folk prompt fore sina EGNA gener vidare, karleken till ett barn och allt dar dar som har med barn att gora far man ju fran ett adopterat sadant ocksa.

Inte heller ar det sarskilt moget eller mindre egoistiskt att skaffa barn nar man inte riktigt kan forsoja den sjalv (antingen genom att vara beroende av barnbidraget eller soc-bidrag).

Men sa lange man avlar barn ar man osjalvisk och mogen, menar du?

Du kanske ska se dig omkring och inse att det har med genetisk drift och behov av att avla sig kanske inte riktigt gar ihop med hur samhallet ser ut idag... Det behovs verkligen fler av par som INTE skaffar barn!
  • slinkywookie

Bra sagt!

Jessi1982 skrev 2011-09-12 10:03:07 följande:
    Jag själv HAR barn. Två stycken till och med.
    mEN jag lägger mig i ändå. 

Är det inte typiskt sverige och svenskarna att ifrågasätta folk för ders val, så fort man inte håller sig inom "normen". Man ska ju vara precis lagom hela tiden.

Man ska skaffa barn, men inte för många -Annars är man knäpp.

Inte heller är det godtagbart att bara skaffa ett barn-Nej, då är man ego !

Man får inte ha finare bil än grannen-annars är man stöddig

Du ska heller inte ha nåt avvikande märke på bilen- annars är du bra konstig.

Du ska inte röka-det är livsfarligt, framförallt för allmänheten.

dRicka lådvin ska du däremot göra-Men bara lagom mycket!

Du ska vara lagom snygg- är du för snygg tror du att du är nåt, alt är du en bimbo.

Dina barn ska ha senaste märket på overallen/jackan- annars är du en fattiglapp

Däremot ska inte märket vara för exklusivt-annars är du en snobb.   

Kan inte vuxna människor,fullt kababla att styra över sitt eget liv få avgöra själv om de vill skaffa barn eller inte. Oavsett deras anledning till det. Och MÅSTE man ha en anledning??        
  • slinkywookie

Precis som jag kan absolut inte forsta vad ar det for marklig driv som far folk att yngla av sig, tror jag inte att breeders kan forsta varfor man valjer att avsta barnavlande...

Just one of those things. Jag har inga slagkraftiga argument, skaffa barn kanns bara avlagset och fel. Hade jag blivit gravid ar abort det enda alternativet, trots god ekonomi och tryggt forhallande. Jag sett vad barn gor med folk och jag har tonvis med karlek i mitt liv, livet ar intressant, fritt och lyckligt barnfritt. Why change a winning concept? :D

Svar på tråden Varför vill man INTE ha barn?