• Baby Girl

Varför vill man INTE ha barn?

Ja, som rubriken säger; varför vill man inte ha barn?

Det här är inte kritik utan en stilla undrar ifrån mig hur man kan välja att inte skaffa barn? En öppen diskussion önskas kring detta. Jag förstår inte hur man kan välja bort barn?
    För mig är det det bästa som har hänt mig i mitt liv! Mitt liv fick helt annan djupare mening när jag fick barn.
    Visst, det är oerhört mycket jobb och ansvar med att ha barn men det är så värt det! Den kärleken jag känner till mitt barn kan inte mätas med något.

Jag kan förstå om man väljer att inte skaffa barn då man känner i sig själv att man inte skulle kunna klara av att vara en bra förälder, om man t.ex. använder droger, är psykiskt sjuk eller av annan liknande anledning väljer bort barn. Då tycker jag att man är väldigt mogen och förståndig om man inte skaffar barn i en sådan situation. Jag kan också förstå om man inte skaffar barn för att man inte har ett bra, fungerande förhållande, tillräckligt med pengar för att kunna ta hand om sitt barn, om man inte har träffat den rätta än m.m

Min fråga riktar sig snarare till er som väljer bort att skaffa barn, trots att ni har goda förutsättningar att kunna ta hand om barn. Hjälp mig att förstå er.

Och till er som inte kan få barn men som vill ha så beklagar jag verkligen. Det är inte en fråga ställd till er.

Respekt och en öppen diskussion i tråden önskas!

ღ It is not about length of life, but depth of life ღ
  • Svar på tråden Varför vill man INTE ha barn?
  • Naoko
    trasdocka skrev 2011-09-11 09:20:44 följande:
    Självklart är det inte raketforskning. Men vissa lägger ju argumenten på en nivå som om de ändå inte begriper.
    Men varför skulle man behöva argument för att inte vilja skaffa barn?
    De kanske helt enkelt inte vill bli så hjärntvättade att de börjar gilla de där sakerna. 
  • Baby Girl

Ja nu har jag läst igenom tråden sen där jag hoppade av. Jag har bestämt mig för att avregga mig på familjeliv. Det känns inte kul att man inte kan fråga vad man vill och funderar på utan att bli påhoppad. Det är ofta så på familjeliv har jag sett. Inte bara mot mig utan många och det tycker jag känns löjligt. Jag hoppar av familjeliv, inget för mig. Hade gott! Tack för mig!

ღ It is not about length of life, but depth of life ღ
  • Border
    Naoko skrev 2011-09-11 09:13:54 följande:
    För övrigt hoppas jag att min hjärna aldrig blir så uppfuckad av barnfödande så att jag tycker att bajs är ett lämpligt samtalsämne vid middagsbordet som vissa föräldrar verkar tycka.  

Jag fattade inte heller det där med att prata om bajs i tid och otid innan jag fick egna barn. Men när man får egna barn så inser och förstår man hur viktigt bajset är. Dess konsistens och färg, hur ofta barnet bajsar osv. Man kan bli sjävild av oro pga ens barns bajsande, och vad gör man då? Jo, man pratar med andra föräldrar om det, även om det råkar bli mitt i middagen. För att man behöver råd och tips. Tack vare att jag och en väninna diskuterade detta med våra söners bajs så insåg jag att det inte var normalt att mitt barn bajsade så löst som han gjorde, och tack var det upptäcktes det senare att han är glutenintollerant och därför bajsade så löst
  • Naoko
    hallonfot skrev 2011-09-11 09:25:03 följande:
    Jag fattade inte heller det där med att prata om bajs i tid och otid innan jag fick egna barn. Men när man får egna barn så inser och förstår man hur viktigt bajset är. Dess konsistens och färg, hur ofta barnet bajsar osv. Man kan bli sjävild av oro pga ens barns bajsande, och vad gör man då? Jo, man pratar med andra föräldrar om det, även om det råkar bli mitt i middagen. För att man behöver råd och tips. Tack vare att jag och en väninna diskuterade detta med våra söners bajs så insåg jag att det inte var normalt att mitt barn bajsade så löst som han gjorde, och tack var det upptäcktes det senare att han är glutenintollerant och därför bajsade så löst
    Fast man borde ju fortfarande ha så mycket av vett kvar att man inser att inte alla vid middagsbordet tycker att det är ett lämpligt ämne och att man kan vänta tills alla har ätit alternativt om det nu är ett trängande behov identifiera den andra som kan vara intresserad av ämnet och gå ifrån middagsbordet. 
  • Border
    Naoko skrev 2011-09-11 09:27:14 följande:
    Fast man borde ju fortfarande ha så mycket av vett kvar att man inser att inte alla vid middagsbordet tycker att det är ett lämpligt ämne och att man kan vänta tills alla har ätit alternativt om det nu är ett trängande behov identifiera den andra som kan vara intresserad av ämnet och gå ifrån middagsbordet. 
    Ja, självklart. Det håller jag med dig om. Jag och mina väninnor har valt våra tillfällen att prata om det, så att det bara har varit vi när vi har pratat om det
  • Ginevra
    Naoko skrev 2011-09-11 09:27:14 följande:
    Precis, att prata om bajs vid matbordet är lika ohyfsat oavsett om det gäller vuxenbajs eller barnbajs.
  • slinkywookie
    Baby Girl skrev 2011-09-10 11:59:49 följande:
    Ja, som rubriken säger; varför vill man inte ha barn?

Det här är inte kritik utan en stilla undrar ifrån mig hur man kan välja att inte skaffa barn? En öppen diskussion önskas kring detta. Jag förstår inte hur man kan välja bort barn?
    För mig är det det bästa som har hänt mig i mitt liv! Mitt liv fick helt annan djupare mening när jag fick barn.
    Visst, det är oerhört mycket jobb och ansvar med att ha barn men det är så värt det! Den kärleken jag känner till mitt barn kan inte mätas med något.

Jag kan förstå om man väljer att inte skaffa barn då man känner i sig själv att man inte skulle kunna klara av att vara en bra förälder, om man t.ex. använder droger, är psykiskt sjuk eller av annan liknande anledning väljer bort barn. Då tycker jag att man är väldigt mogen och förståndig om man inte skaffar barn i en sådan situation. Jag kan också förstå om man inte skaffar barn för att man inte har ett bra, fungerande förhållande, tillräckligt med pengar för att kunna ta hand om sitt barn, om man inte har träffat den rätta än m.m

Min fråga riktar sig snarare till er som väljer bort att skaffa barn, trots att ni har goda förutsättningar att kunna ta hand om barn. Hjälp mig att förstå er.

Och till er som inte kan få barn men som vill ha så beklagar jag verkligen. Det är inte en fråga ställd till er.

Respekt och en öppen diskussion i tråden önskas!
    Har alla forutsattningar att skaffa barn, men har absolut ingen drift till att gora det. Kanner helt enkelt ingen biologisk klocka ticka, har aldrig gjort och mitt liv som det ar nu ar inte uppsatt efter barnfodande. Vilket passar mig bra.

Men jag kanner inte heller nagot behov av att fa andra att forsta varfor jag valjer barnfrihet, da det finns inget de kan gora eller saga for att fa mig forsta varfor nagon VILL ha barn.
  • SilverLadyG
    Naoko skrev 2011-09-11 06:44:52 följande:
    Ur ett evolutionärt perspektiv är preventivmedel nytt. Jag förstår inte vad det är du tror att jag säger egentligen, klart att det inte bara är för fortplantnigens skull vi har sex    

Jag ser det som mer sannolikt att vi hade sexdriften från början än att vi fattade att det var så det blev barn och vi hade det därför. Att vi gillar det som gynnar vår överlevnad är ju lnappast begränsat till sex. 
    Historiskt sätt är det förjävligt svårt att bevisa något, ingen vet exakt hur det var då, exakt vad som drev driften och om människor hade sex för njutningens skull. Lika svårt är det att diskutera big bang och andra saker. Ja evolutionärt kan människan ha utvecklats till sex njutande organism, eller tvärt om.
    Det finns teori att människans utveckling liknade med djurens, viket betyder att sex var en drift, programmerad för att få avkomma. Visst kan det finnas teorier som du försöker att få fram, att människan har från början varit sex njutande och sedan förstod att man kan få avkommor. Naoko kanske något att börja undersöka och forska?

Människan är en organism som är väldigt komplex jämfört med andra djuren.
  • Meline

Jag skulle bli en utmärkt mamma och har alla förutsättningar både socialt och ekonomiskt, men vill inte. Jag tycker inte om barn. Andras barn är något jag tolererar, inte tycker om. Det finns inget som lockar mig i att skaffa barn. Jag ser inte att ett barn just nu skulle tillföra mitt liv mycket mer än tvång, stress och begränsningar. Jag vill inte gå genom en graviditet och det slitage en sådan har på kroppen.
    Det är inget jag vill ha som mitt liv ser ut idag. Jag utesluter inte barn i framtiden, men just nu känns det som om jag aldrig kommer att vilja ha det. Jag ser inte någon skyldighet att vilja eller att skaffa barn bara för att jag rent biologiskt kan. Jag har aldrig haft barnskaffandet som mål och har aldrig sett det som något eftersträvansvärt. Jag kan vara en vårdande person, men jag hänger helst inte upp mitt liv kring en annan människas behov.
    Det är inte svårare än så.

Barnskaffandet är en norm, men inget som man tvunget måste följa. Det finns många myter och försköningar kring barnskaffandet. Jag tror att man måste ha ett ganska tragiskt liv om man behöver ett barn för att ge det mening.
    Det finns garanterat en hel del människor som inte är så nöjda med att ha skaffat barn, trots att de älskar barnen i sig. Exempel: www.secret-confessions.com/hate/hate-being-a-mom

• SilverLadyG
    Baby Girl skrev 2011-09-11 09:23:54 följande:
    Ja nu har jag läst igenom tråden sen där jag hoppade av. Jag har bestämt mig för att avregga mig på familjeliv. Det känns inte kul att man inte kan fråga vad man vill och funderar på utan att bli påhoppad. Det är ofta så på familjeliv har jag sett. Inte bara mot mig utan många och det tycker jag känns löjligt. Jag hoppar av familjeliv, inget för mig. Hade gott! Tack för mig!
    OT: startar man en tråd får man räkna med alla sorts av kommentarer och inte ta det personligt.
Svar på tråden Varför vill man INTE ha barn?