• Mamasnest

NP-utredningar

Är det fler som har barn som utreds/ska utredas via NP? Tänkte att det kunde vara skönt att ventilera lite och stötta varandra.

Trebarnsmamma på heltid mamasnestmum.blogspot.com/
  • Svar på tråden NP-utredningar
  • Mamasnest
    sirisdotter skrev 2011-09-11 09:46:32 följande:
    Ts,  det finns trådar;  Autismtråden  tror jag en heter;  en väldigt lång tråd,  där föräldrar utbyter erfarenheter.
    Stort tack, ska titta in där!
  • Mamasnest
    Smultron81 skrev 2011-09-11 20:44:15 följande:
    Vi ska göra en... Vill gärna prata med nån annan. När ska ni börja?
    Vi har gått hos sjukgymnasten på NP sedan i början på sommaren. Förra veckan hade vi vårt första "riktiga" möte, då var en psykolog med och vi fick även träffa en pedagog från Föräldrastödsenheten.
    Nästa möte är den 20:e.

När ska ni börja och vad är ert barns svårigheter?
  • Mamasnest
    Smultron81 skrev 2011-09-11 20:55:03 följande:
    Du kanske ville prata med nån som skulle göra utredningen på np? vi ska börja på torsdag men Har redan haft möten med bup innan o även bvc psykolog för några år sen.
    Nej, mer dela det här med att ens barn utreds. Det är ju en ganska jobbig process.
  • Mamasnest
    Smultron81 skrev 2011-09-11 21:24:51 följande:
    Oki :) Har ni väntat länge på att få göra utredningen? Hur gammal är ditt barn? Min är 8 år och vi Har väntat i ett år. Men då Har vi flyttat emellan och fått vänta på nytt. Så ska bli skönt ätt äntligen få det gjort.
    Nja, vi har gått hos BVC-psykologer och barnläkare innan så det har gått snabbt att komma in på NP. Min dotter är 4 år och hennes grundproblematik är svår migrän. Den här veckan har hon haft migrän 3 ggr. Hon har mycket svårt för mycket synintryck och blir då trött eller går undan. Periodvis pratar hon inte så mycket med andra människor och drar sig undan, i andra perioder leker hon bra med andra barn och är pigg och glad.

Min 14-åriga son ska också utredas i höst, men vi vet inte än om det blir NP. Troligtvis blir det det har jag hört eftersom han hade jättebra på testerna som visar hans inlärningsförmåga.
    Han klarade inte målen i något ämne förra terminen, trots att han är mer allmänbildad och smart än de flesta vuxna jag känner. Han kan inte fokusera länge nog att få ner saker på papper och tappar koncentrationen för mycket för att kunna lösa mattetal.

Skönt att få båda utredda nu, men det kommer nog att ta mycket på krafterna.

Har ni fått kontakt med Föräldrastödsenheten än?
  • Mamasnest
    Smultron81 skrev 2011-09-11 22:20:51 följande:
    Oki .. jag hade kontakt med bvc psykolog först när han va 5 då vi hade stora problem hemma med han. Hon tyckte inte vi skulle göra nån utredning fastän hon såg att han hade viss problematik som tex att han inte tog ögonkontakt. Vi avvaktade ett tag men inget blev bättre så ringde direkt till bup. Fick tid där för möte. Sen fick vi stå i kö där. Flytt till annat län strax innan vi fick tid.så fick börja om här igen. Men nu äntligen blir det av och det behövs för skolan funkar inge bra heller. Nä, vi Har inte hört om nåt sånt här. Har vart på bup o pratat lite o fått lite tips bara. Skönt att din stora kille ska få tid med! Men kommer nog ta mycket på krafterna som du säger. Vi Har fått massa papper med frågor att fylla i.
    Vi har fått höra att ju tidigare man får diagnos/hjälp desto bättre förutsättning för framtiden. Bra att ni stod på er!!
    Jag har alltid fått höra från folk att jag inte ska fundera så mycket på min dotters problem, "hon är ju så liten än" har de hela tiden sagt, och ursäktat problemen. En person på NP sa till mig att det är tasktigt att säga så, då menar man ju att det är barnets ansvar att "fixa sig själv".

Jag tror att vi ska få alla papper att fylla i nästa gång vi är där, vi skulle även ta med papper till dagis så att de får fylla i. Jag vet att NP har ringt dagis också och ställt frågor om min dotter.
  • Mamasnest
    FinastE2010 skrev 2011-09-11 23:00:25 följande:
    Här är en till som väntar på utredning. Den ska börja nån gång i okt/nov och otroligt nervös för hela grejen. Han har dock precis fått diagnosen "generell språkstörning" av logoped, men det är ju mer än språket som avviker och ska därför utredas i höst. Vi har dock fått hjälp väldigt tidigt vilket jag är glad för, sonen är 19 mån snart.
    Tänk vilken fantastisk hjälp våra barn kan få när vi har på papper vad de behöver hjälp med!  För mig är det det viktigaste, jag är inte intresserad av en diagnos. Om andra kan förklara för omgivningen på ett bra sätt hur min dotter fungerar och vad hon behöver hjälp med kommer allt bli lite lättare tror jag.

Jag är också nervös, vet inte hur jag kommer att reagera på att ev. få höra en diagnos.
  • Mamasnest
    Smultron81 skrev 2011-09-12 23:29:37 följande:
    Ja precis... Man får ju bättre hjälp då också. Så tröttsamt att man ska behöva kämpa så mycket... Skolan Har fått två häften att fylla i. Vi har tre häften... Är lite nervös inför torsdag och vad som kommer göras för tester och så. Vi Har ju aldrig träffat dem innan då det är ett privat ställe dit vi fick remissen skickad för att bup inte kunde fixa det inom tre månader.
    Du får gärna berätta om processen, jag är också nyfiken. Vi ska inte tillbaka förrän den 20:e, och sedan ska vi på första mötet på Föräldrastödsenheten den 26:e. Pedagogen därifrån kom in till sjukgymnasten sist och var med en stund för att få en bild av oss och vår dotter.
  • Mamasnest
    sirisdotter skrev 2011-09-13 09:49:38 följande:
    Föräldrastödsenheten,  vad är det?   Försökt googla och hittade ingenting.
    De är en grupp som vi ska träffa och som ska hjälpa oss få vardagen att fungera bättre. De kommer hem och tittar på vad som kan vara besvärligt och kan också följa med till dagis. De kommer inte att sätta diagnos utan lyssna på oss i vad vi tycker är kämpigt i vardgaren med dottern och försöka hjälpa oss att få den att fungera bättre.
    Kanon tycker jag!
Svar på tråden NP-utredningar