• Mamasnest

NP-utredningar

Är det fler som har barn som utreds/ska utredas via NP? Tänkte att det kunde vara skönt att ventilera lite och stötta varandra.

Trebarnsmamma på heltid mamasnestmum.blogspot.com/
  • Svar på tråden NP-utredningar
  • sirisdotter

Ts,  det finns trådar;  Autismtråden  tror jag en heter;  en väldigt lång tråd,  där föräldrar utbyter erfarenheter.

• Mamasnest
    sirisdotter skrev 2011-09-11 09:46:32 följande:
    Ts,  det finns trådar;  Autismtråden  tror jag en heter;  en väldigt lång tråd,  där föräldrar utbyter erfarenheter.
    Stort tack, ska titta in där!
  • sirisdotter

FL;s  söksystem är inte i min smak.  Sökte på Autismtråd;   fick bl  a   träff på Autismtrådens träffhörna.   DÄR finns länk till Autismtråd 10!    Lycka till i sökandet....

• Mamasnest
    Smultron81 skrev 2011-09-11 20:44:15 följande:
    Vi ska göra en... Vill gärna prata med nån annan. När ska ni börja?
    Vi har gått hos sjukgymnasten på NP sedan i början på sommaren. Förra veckan hade vi vårt första "riktiga" möte, då var en psykolog med och vi fick även träffa en pedagog från Föräldrastödsenheten.
    Nästa möte är den 20:e.

När ska ni börja och vad är ert barns svårigheter?
  • Smultron81

Du kanske ville prata med nån som skulle göra utredningen på np? vi ska börja på torsdag men Har redan haft möten med bup innan o även bvc psykolog för några år sen.

• Mamasnest
    Smultron81 skrev 2011-09-11 20:55:03 följande:
    Du kanske ville prata med nån som skulle göra utredningen på np? vi ska börja på torsdag men Har redan haft möten med bup innan o även bvc psykolog för några år sen.
    Nej, mer dela det här med att ens barn utreds. Det är ju en ganska jobbig process.
  • Smultron81

Oki :) Har ni väntat länge på att få göra utredningen? Hur gammal är ditt barn? Min är 8 år och vi Har väntat i ett år. Men då Har vi flyttat emellan och fått vänta på nytt. Så ska bli skönt ätt äntligen få det gjort.

• Mamasnest
    Smultron81 skrev 2011-09-11 21:24:51 följande:
    Oki :) Har ni väntat länge på att få göra utredningen? Hur gammal är ditt barn? Min är 8 år och vi Har väntat i ett år. Men då Har vi flyttat emellan och fått vänta på nytt. Så ska bli skönt ätt äntligen få det gjort.
    Nja, vi har gått hos BVC-psykologer och barnläkare innan så det har gått snabbt att komma in på NP. Min dotter är 4 år och hennes grundproblematik är svår migrän. Den här veckan har hon haft migrän 3 ggr. Hon har mycket svårt för mycket synintryck och blir då trött eller går undan. Periodvis pratar hon inte så mycket med andra människor och drar sig undan, i andra perioder leker hon bra med andra barn och är pigg och glad.

Min 14-åriga son ska också utredas i höst, men vi vet inte än om det blir NP. Troligtvis blir det det har jag hört eftersom han hade jättebra på testerna som visar hans inlärningsförmåga.
    Han klarade inte målen i något ämne förra terminen, trots att han är mer allmänbildad och smart än de flesta vuxna jag känner. Han kan inte fokusera länge nog att få ner saker på papper och tappar koncentrationen för mycket för att kunna lösa mattetal.

Skönt att få båda utredda nu, men det kommer nog att ta mycket på krafterna.

Har ni fått kontakt med Föräldrastödsenheten än?
Svar på tråden NP-utredningar