• mady

NP-utredningar

Hej, får jag smyga mig in här?

Jag har en tjej på 14 som jag vill få utredd. Ska besriva henne lite kort.

Bryr sig inte omnågon pratar ellerpratar i telefon, vill hon något så är det nu, kan inte vänta

Finns inga nyanser, blir hon arg eller irriterad så exploderar det, stormar iväg och gärna gömmer sig

Kan aldrig se sin del i det som hänt

Leker med småsykon helt hysterisk sen smäller det bara till såvill hon inte mer eller blir arg på dem

Har svårt att förstå skillanden med ålder, vad hon kan göra med en på 4, 8 eller 10år

svåra problem med koncentrationen

kan inte sitta still, små rörelser, pillar med en penna, fipplar med tvdosan, snurrar fransarna på en filt etc

extremt dåligt arnbetsminne och dyslexi

ser inte orsak och verkan

faller som i trans framför tvn kan inte distansera sig är det minsta lilla ledsam sprutar tårarna

är superduktig att "arbeta" till exempel hjälpa till i ett fik på idrottstävling, tydliga uppgifter och finns att göra hela tiden då är hon oslagbar, men, om jag säger kan du hjälpa till att städa köket. Så en öppen fråga så säger hon ja men inget blir gjort. Hon kan ta diskmaskinen, men den fylls inte, bordet torkas inte etc.... då blir hon handfallen.

Inge vidare kompisrelationer aldrig någon som ringer och hon gör det inte heller

iniativlös

Fixar inte en förändring i planer. ex igår skulle hon på en sak, jag sa kvällen innan,om både jag och pappa ska på föräldramöte får du ta bussen hem annars blir du hämtad. Igår morse sa hennes pappa att du blir hämtad för jag stannar hemma. Hon blev då som tokig för mamma har sagt att jag SKA åka buss!

Listan kan göras hur lång som helst....

Jag känner att något inte stämmer, vad får ni förspontan reaktion?

• mady
    Mamasnest skrev 2011-10-07 14:15:49 följande:
    mady: Jag sitter och funderar på om det verkligen är DIN dotter du skriver om för det låter precis som min son som är 14 år. Han ska utredas för ADD nu i höst via NP och han stämmer in på nästa allt du skriver om din dotter!
    Får utbrott, förstår inte att man kan kräva mindre av ett mindre b arn än ett äldre, STORA koncentrationsproblem, pillar på allt, kan inte föra en diskussion utan att samtidigt pilla på saker och gå fram och tillbaka, initiativlös som du skriver och dåligt arbetsminne, osv osv. Han har dock inte dyslexi utan har en fantastisk inlärningsförmåga, bara han är någolunda intresserad av ämnet. Läser han något minns han det för evigt.
    Det där med kompisar går i perioder, men även när han umgås med andra så gör han det bara på helgerna, på vardagarna får han nog av folk i skolan.
    Han ska som sagt utredas för ADD, men jag tycker att mycket inom Asperger stämmer in på honom också. Nu har jag läst att de diagnoserna ofta går hand i hand och att man kan ha en blandning av båda.

Om våra barn är lika så kan du läsa här: www.yourlittleprofessor.com/ Gå in under Asperger Syndrome and ADD, jag bara gapade när jag läste där.

Min tös har alltid haft svårt att komma till ro, släpper allt framför TVn, nästan så jag tror att någon skullekunna slå sig och börja blöda framför så skulle hon inte märka det om de nu inte skymde bilden. Kvällarna har alltid varit svåra, vänder och vrider på sigsover oroligt och svårt aom sagt att komma till ro.

Nu har något dock skett de sista veckorna, hon stpar i säng kring 19-20 på kvällen. Jag inbillar mig att hon är socialt och menatlt helt slut efter skolan.

Skolan ser inget men där gör hon allt för att försöka smälta in men orkar inte ha alla skydd uppe när hon kommer hem och dåbrakar det.

Hon får perioder vad hon läser, just nu Harry P och den som kliver innanför dörren kan riskera att få 15 minuter föreläsning.... även om de så bara kom för att låna socker...

• mady

Varit på bedömningssamtal idag. När samtalet var slut sa psykologen, läkaren och sköterskan till mig och min man: -OJ vilken situation ni har. Vi lägger omgående detta till utredningsteamet och vår förhoppning är utredning inom en månad. Behöver ni hjälp under t´iden?

Liten kovändning måste jag säga, sist när dottern var med så var allt bara så normalt... Klart, jag kunde inte direkt lägga fram alla hennes avvikelser inför henne.

Känns så skönt att äntligen blivit lyssnad på.

• mady
    Mamasnest skrev 2011-10-24 13:07:54 följande:
    Usch, nu är jag arg och ledsen igen! Var på fösta mötet på BUP inför sonens utredning och fick reda på att vi troligtvis inte kommer att få tid förrän i maj-juni. dessutom står det i frågeställningen "ADD + ev. något inom autismspektrat". Detta var helt nytt för mig, till mig har de bara sagt att de misstänker ADD.
    Usch, känns som om ingenting händer och att de går bakom ryggen på mig.

På tisdag nästa vecka ska jag få resultatet från lillans utredning, då ska jag passa på att fråga om hur lång tid det kan ta för sonen att komma in för utredning, kanske kan de snabba på det hela?!

Alltid denna kamp, jag fasr för hur mitt <3 kommer ta det den dagen hon väl börjar få tider för utredning.

De sa även till oss att det finns många drag ni beskriver som är typiska inom autismspekrat. Visst jag har också sett det men man vill ändå inte.... många dubbla känslor.

Vad hade de för frågeställning på "lillan"?

Här har de sagt att de försöker starta utredning inom en månad.

• mady
    Mamasnest skrev 2011-10-25 20:15:10 följande:
    Hos lillan tror de på Asperger och på min son har de hela tiden varit inne på ADD. Var "något inom autismspektrat" kommer ifrån vet jag inte.
    Vad skönt att bara ha en månad kvar till utredning, så skönt att få det överstökat.
    Jag får ju svar på lillans utredning nästa tisdag, känns som att det är då vi kan börja hjälpa henne bättre.

Läste din blogg lite snabbt hittade ett inlägg om betyg, har inte skolan förklarat de nya betygskriterierna för er?

De nya betygen tror jag kommer slå hårt på våra barn med vissa svårigheter. Det är ganska mycket samma kriterier men mer eller mindre som krävs i alla betyg.

Rent krasst så kan man uppfylla alla kriterier utom 1 på betyg E och ha flera på D,C, B och till och med A men barnet för änå F för de uppfyller inte de krävda målen på betyg E.

Hoppas det går bra för er!

Hur gammal var din son som påminde om min dotter?

• mady
    Mamasnest skrev 2011-10-26 21:22:49 följande:
    Min son är 14 år, går i 8:an.
    Det som retade mig mest med det provet var att hans lärare sa inför hela klassen att min son var den som hade högst poäng på provet och hon berömde honom jättemycket. De andras resultat sa hon inget om. När hon gjorde så antog min son att han hade fått ett bra betyg på provet, inte bara ett E. Om provet bara var värt ett E så förstår jag inte varför hon berättade hur duktig han var inför hela klassen.

Det var fult... kan det vara så att hon faktiskt inte hade koll på de nya betygskriterierna?

Men fy och blä vilken besvikelse.

• mady
    Mamasnest skrev 2011-10-28 09:30:10 följande:
    Igår ringde jag chefen för psykiatri här i staden. Jag talade om att jag inte kan tolerera att min son måste vänta 8-10 månader på en utredning, han går ju i 8:an och snart ska han söka in till gymnasiet på betyg som han inte har för att han inte får rätt hjälp.
    Först beklagade hon bara detta men när jag berättat lite för  henne om situationen så uppmande hon mig att be NP ge oss förtur trots att man inte får det. Hon ska själv se vad hon kan göra åt situationen och när jag träffar vårt team på NP på tisdag skulle jag be dem hjälpa oss. Chefen ringer tillbaka till mig på onsdag för att se hur det har gått.

Känns bra måste jag säga, mer än så här kan jag väl inte göra i dagsläget?!

Du kan ju försöka via vårdgarantin. Eller var det du som skrev att ni inte skulle klara att åka?

• mady
    Mamasnest skrev 2011-10-31 13:07:22 följande:
    Jag går som på nålar här hemma, imorgon får jag ju resultatet från utredningen. Undra hur man reagerar?! Det kanske blir jobbigare än man tror nu. Jag tycker ju att jag är förberedd, men det vet man ju aldrig.
    Kl 11 imorgon vet jag...

Lycka till!

Själv ska jag ringa och försöka trycka på i morgon för nu är situationen KAOS!

• mady
    Mamasnest skrev 2011-11-01 15:35:49 följande:
    Känslorna går upp och ner här med, men en utredning är ju ändå ett steg till ökad förståelse så det känns bra nu när det är klart.
    Nu väntar mitt äldsta barn på utredning, nya tag med andra ord...
    Vad har din son för symptom?

Har tänkt på dig under dagen. Skönt att det landade mjukt i dig om man säger så. vad sa de om utredning för sonen.

Här är det kaos och jag ringde psykologen som skall lägga en bevakning för att försöka påskynda en utredning på min dotter. Eventuellt kommer jag be hennes läkare för hennes fysiska problem att ringa då vi har stora problem kring vissa bitar som påverkar hennes fysiska hälsa mycket negativt.

• mady
    Mamasnest skrev 2011-11-01 21:43:51 följande:
    Tack så mycket!
    Chefen för psykiatri ringer till mig imorgon och då ska jag berätta att NP tar honom så fort som möjligt om hon ger klartecken till dem. Hoppas hoppas att hon går med på det.

Prova att ringa BUPs chef du också och förklara läget. Jag talade om för chefen att psyk kommer att få ta min son snart oavsett om de utreder nu eller inte. Får han inte hjälp kommer han att bli deprimerad och vägra gå till skolan, då får Landstinget ändå ta hand om honom och är det då inte bättre och lättare att hjälpa honom direkt?!

Som tur är är NP på min sida. Kämpa på du med!

Vad är det som är värst för henne just nu?

Hon har mycket svår astma som innebär att hon tar mängder av mediciner, utöver allt vanliga behöver hon inhalera två olika saker i en maskin och sedan göra andningsgymnastik 3 ggr/dag (optimalt) Nu under hösten har jag innte orkat föra den kampen med henne. Vissa dagar och korta perioder men inte dagligen. Nu var vi till läkren igår och hon var riktigt risig, dåliga värden så vi måste. Grejen är att hon behöver men hon blir arg, klarar inte av att förstå hur viktigt och varför. Det slår tilt i hennes hjärna det blir gråt skrik och bråk

Nu är det mycket mer men det är den överaktura saken just nu. Försämras hennes fysiska hälsa ännu mer kommer hon inte fixa att vara i skolan mm Så jag känner utredning medicinering så kanske man kan börja prata och hon lyssnar börja bygga på en struktur kring hennes behov. Hon jag pratade med idag var nästan inne på att sätta henne på mediciner utan utredning....

Hon sa oxå att jag kunde ringa chefen, jag tänker göra det men tror att det kan vara bra om även hennes ordinarie läkare trycker på.

Svar på tråden NP-utredningar