• snysop

Mötesplats för oss Bugaboo-ägare del III

Här går det undan... Missade helt att den gamla tråden blivit för gammal!

Här är länken till del II www.familjeliv.se/Forum-3-141/m4726225.html
    och i ts-inlägget finns en hel del info som flera av oss Bugaboo-ägare samlat ihop så läs gärna där först om ni undrar över om den går att köra i snö, vart den finns att köpa osv. Annars går det givetvis bra att ställa era frågor här!

Hare bra gott folk!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2005-12-28 17:09:19:
    Del I: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m3566486.html
    Del II: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m4726225.html

Ett urval av inköpsställen
    -------------------------------
    Stockholm - www.bonti.se
    Stockholm - www.simpleworld.se
    Stockholm - www.havenstockholm.se
    Stockholm - www.barnbutiken.net
    Stockholm - www.farmhouse.se
    Göteborg - www.storken.com
    Göteborg - Babyhörnan på Backaplan
    Göteborg - Workshop på Kungsgatan
    Mora - Ask&Embla
    Helsingborg - www.sagoslottet.com/
    Jönköping - www.1klass.se/
    Malmö - www.bonti.se
    Tyskland - www.pingpong-online.com/startside.htm
    Tyskland - www.kidsroom.de

Officiell hemsida: www.bugaboo.com

FAQ
    -------
    * Vid stadskörning så kör man lättast med de mindre svängbara hjulen fram.
    * Vid snö- och terrängkörning så vänder man styret (eller insatsen) så man kör med de stora hjulen fram. De svängbara hjulen låses.
    * "Bågen" (liftshandtaget) på Cameleon och Frog går att enkelt ta av.
    * Bugaboos egna åkpåse är avsedd för sittdelen, men kan fungera i liggdelen också även om det kanske blir lite trångt. Man viker överdelen bakåt till en kudde.
    * Fleecen på Cameleon är specialframtagen och har plast inuti sufletten och är därför vattentät och vindtålig.
    * Går att köpa ny fleeceklädseln och basklädsel till Cameleon. Fleecen kostar ca 1000 kr och finns i flera färger. Basklädseln kostar också kring tusenlappen.
    * Ny klädsel till Frog går också att köpa. Kostar också runt 1000 kr. Fleecen till Cameleon kan passa Frog. För mer detaljerad info, kolla i trådarna eller ring någon av återförsäljarna.
    * Handtaget på Cameleon är lite rörligt och det skall vara så.
    * Frog är första modellen av Bugaboo-vagnarna och är ett mellanting mellan de 2 nyare modellerna Gecko och Cameleon. Cameleon är bl.a större och högre än Gecko. Frog säljs tyvärr inte längre, men kan gå att få beg. via t.ex www.blocket.se
    * Om din Frogs liggdel lutar lite åt fothållet så är det normalt och det minskar om man pumpar hjulen ordentligt.

Tips för Bugaboo-ägare
    ------------------------------------
    * Det är ett hål under "säkerhetsbandet" som sitter snett, kan vara bra att veta innan ni klipper bort det.
    * Trekantiga hängen från "Rätt start" som säljs av bl.a Babyland, Babyhörnan för 45 kr. Kan t.ex användas för att spänna fast filtar på sufletten samt för att hålla fast barnvagnsbanden (t.ex Filurerna).
    * Om ni inte redan har ett babyskydd så kan det vara bra att köpa Maxi-Cosi-adaptrarna för att kunna sätta babyskyddet direkt på chassit. Jättesmidigt för kortare shoppingturer.
    * När du får hem din Bugaboo-vagn, ta en titt på Bugaboo-märket på sufletten så att det är centrerat. Säkert inget jättevanligt "fel", men ack så irriterande.
    * Hos bl.a Babyproffsen så finns små ark med runda reflexklistermärken. Ligger oftast vid kassorna och kostar 10 kr för 4 små runda.

Önskelista
    ------------------
    * Knoppar el. likn att hänga barnvagnsleksaker på.
    * Tvilling/syskonvagn!

På gång
    -----------
    * Mugghållare?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-01-16 13:52:52:
    OBS! OBS! Ang Cameleons dåliga testresultat, läs från sid 66 och framåt eller någon av de andra trådarna som startats. OBS! OBS!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-01-17 12:22:45:

OBS! OBS! Brev från Bugaboo ang Cameleon-testet finns i Lilla Sannas inlägg på sid 88! OBS! OBS!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-01-27 10:54:08:

Cameleons färgkombinationer: www.breastfeedingexpress.com/bugaboo/cameleon_colors.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-02-02 21:07:19:

Bugaboos lösning och svar på testet i bl.a Vi föräldrar, DN mfl : www.familjeliv.se/Forum-3-141/m7119643.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-02-19 17:54:56:
    Extragrejer till Cameleon (tack 82an):
    Varukorg: 440:-
    Sittklädsel: 880:-
    Liggdelen: 665:-
    Madrass till liggdel: 775:-

• Svar på tråden Mötesplats för oss Bugaboo-ägare del III
  • Tummy

Apropå SkipHop, som verkar vara grejen att ha...

Ska det var en Dash, en Duo eller kanske den nya Expo? Vilken sort har ni och varför det? Vad är skillnaden egentligen (förutom att Dash har lock och Expo går att göra ännu större med ett litet smart blixtlås)?

Nyfiken i en strut.

• Lilla Sanna

Snart tre: Ja faktiskt. Kollektiv mobbning mot Bugaboo ägare. Tänk om ngn förjade mobba MODI ägare. Då skulle man få skit kan jag lova hahahhahahaaa....

• Lilla Sanna

Tummy: Vi har köpt den som heter DUO. Köpte den pga påtryckningar från mina väninnor som skulle beställa väska från www.babybee.se så jag hakae på och beställde en. Det var den modellen de hade och jag tycker dne är snygg o verkar praktisk.

• Blue Vapor

Tänkte bara meddela att jag ännu inte hört ett pip från testbeställaren, Consumer Content.

Den testansvariga på SP vidarebefordrade ju mina frågor dit (mkt konstigt, eftersom det var hon som borde kunna svara på frågorna, då det var hon som utförde testet). Jag mailade just direkt till Consumer Content och undrade om någon kunde vara så snäll att svara på mina frågor, plus att jag klistrade in mitt tidigare mail nedanför.

Så vi får väl se om det kommer något svar någongång. Jag vill verkligen VETA nu. Bara för att. (mitt mail finns här några sidor bakåt)

Får jag höra något under dagen så rapporterar jag, men sen är jag inte vid en dator förrän sent på söndag kväll.

• ICT

Det var länge sen jag läste tester (om något) i tidningar, eller hörde om sånt i media alls- jag har inte "hållit utkik".

Tänkte på att BB borde väl vara angelägna om att gå ut och tala om vad som är rätt och fel, för det har de väl inte gjort? Tänkte också på, en vagn med stor risk att skada barnet eller så- finns väl inte tällgänglig på den (lagliga- kan man uttrycka sig så- seriösa butiker...) svenska marknaden?

• Blue Vapor

Bugaboo HAR gått ut med ett/flera lugnande besked, PLUS att de genomfört EU-testet ännu en gång - med samma goda resultat som tidigare. De är säkerligen oerhört måna om sina produkter, eftersom de lever på endast två modeller vagnar. Jag tror att det pågår någon slags utredning/tvist angående det här svenskutförda testet, mellan BB och testbeställaren, och att det är därför testbeställaren är så tyst just nu.

Cammen har ju rullat i ett år i andra länder, utan att detta någonsin inträffat, vare sig IRL eller i test. Och den svenska testbeställaren säger att det är samma test. Det är bara det att det visat sig att det ÄR det inte, de har frångått "reglerna" på flera punkter som redan är känt. Det är därför jag har mailat och frågat mer specifikt HUR de körde BBn, inte hur hela testet på alla vagnar såg ut.

Och som någon sa, jaha, OM ett hjul nu nånsin skulle pajja, ja då får man väl reklamera det då. Hjul har ju lossnat förr, inte ovanligt på vare sig EL, Brio, Quinny eller MODI eller vad de nu månd vara för vagnsmärke.

Jag känner mig lugn nu angående säkerheten, och är förbannad på att vare sig testansvarig eller beställare svarar.

• Lilla Sanna

ICT: Jo men var ska man gå ut med info, det kan vara svårt eftersom Bonnier kontrollerar stora delar av tidningar. Det finns ju brev som kunder har fårr och jag har mailat till Bugaboo och svaret finns på sidan 88 i denna tråd.

Nej jah tror inte att de "bästa" butikerna i Sverige skulle ta in en produkt som är riskabel för barnet.

• ICT

Lilla Sanna

Ang butikerna, så tror jag så med.

Media, jo- den världen är som den är...

• snart tre

Glöm inte heller att det bara är det här testet BB Cameleon inte klarat. Alla andra test den gått igenom innan med EU- och internationellstandard har den klarat av galant. Tror inte barnvagnsbutikerna tar in en vagn som inte passerar vissa kvalitetskrav.

• Norrlandsförälder

Snart tre: Mmmm sjögossar och flygare, attans dom hade jag glömt! Läckra små saker... Man kanske skulle ha beställt Lodger Bunkern i marinblått istället för antracit?

Blue Vapor: Det stämmer jag borde få min vagn i slutet på nästa vecka om inget oförutsett inträffat. De sänder mejl med leveransnummer som jag kan följa, men de skulle inte få leverans av vagnar förrän på fredag så får vänta på mejlet. OTÅLIGT!

Blue Vapor: Mejl är härligt! I dem kan man verkligen ge sig hän i aggressivitets sötma... Sen kan man bara glömma bort vilken mejladress det var man hade och teckna en ny på Hotmail...

Allt skämt åt sido, sa grönsakshandlaren och slängde ut sin fru!

Min leveranstid på mugghållare plus SkipHop var 1 vecka, levererat från USA! Hurra för Kiwi-kid!

Svar på tråden Mötesplats för oss Bugaboo-ägare del III