• snysop

Mötesplats för oss Bugaboo-ägare del III

Här går det undan... Missade helt att den gamla tråden blivit för gammal!

Här är länken till del II www.familjeliv.se/Forum-3-141/m4726225.html
    och i ts-inlägget finns en hel del info som flera av oss Bugaboo-ägare samlat ihop så läs gärna där först om ni undrar över om den går att köra i snö, vart den finns att köpa osv. Annars går det givetvis bra att ställa era frågor här!

Hare bra gott folk!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2005-12-28 17:09:19:
    Del I: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m3566486.html
    Del II: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m4726225.html

Ett urval av inköpsställen
    -------------------------------
    Stockholm - www.bonti.se
    Stockholm - www.simpleworld.se
    Stockholm - www.havenstockholm.se
    Stockholm - www.barnbutiken.net
    Stockholm - www.farmhouse.se
    Göteborg - www.storken.com
    Göteborg - Babyhörnan på Backaplan
    Göteborg - Workshop på Kungsgatan
    Mora - Ask&Embla
    Helsingborg - www.sagoslottet.com/
    Jönköping - www.1klass.se/
    Malmö - www.bonti.se
    Tyskland - www.pingpong-online.com/startside.htm
    Tyskland - www.kidsroom.de

Officiell hemsida: www.bugaboo.com

FAQ
    -------
    * Vid stadskörning så kör man lättast med de mindre svängbara hjulen fram.
    * Vid snö- och terrängkörning så vänder man styret (eller insatsen) så man kör med de stora hjulen fram. De svängbara hjulen låses.
    * "Bågen" (liftshandtaget) på Cameleon och Frog går att enkelt ta av.
    * Bugaboos egna åkpåse är avsedd för sittdelen, men kan fungera i liggdelen också även om det kanske blir lite trångt. Man viker överdelen bakåt till en kudde.
    * Fleecen på Cameleon är specialframtagen och har plast inuti sufletten och är därför vattentät och vindtålig.
    * Går att köpa ny fleeceklädseln och basklädsel till Cameleon. Fleecen kostar ca 1000 kr och finns i flera färger. Basklädseln kostar också kring tusenlappen.
    * Ny klädsel till Frog går också att köpa. Kostar också runt 1000 kr. Fleecen till Cameleon kan passa Frog. För mer detaljerad info, kolla i trådarna eller ring någon av återförsäljarna.
    * Handtaget på Cameleon är lite rörligt och det skall vara så.
    * Frog är första modellen av Bugaboo-vagnarna och är ett mellanting mellan de 2 nyare modellerna Gecko och Cameleon. Cameleon är bl.a större och högre än Gecko. Frog säljs tyvärr inte längre, men kan gå att få beg. via t.ex www.blocket.se
    * Om din Frogs liggdel lutar lite åt fothållet så är det normalt och det minskar om man pumpar hjulen ordentligt.

Tips för Bugaboo-ägare
    ------------------------------------
    * Det är ett hål under "säkerhetsbandet" som sitter snett, kan vara bra att veta innan ni klipper bort det.
    * Trekantiga hängen från "Rätt start" som säljs av bl.a Babyland, Babyhörnan för 45 kr. Kan t.ex användas för att spänna fast filtar på sufletten samt för att hålla fast barnvagnsbanden (t.ex Filurerna).
    * Om ni inte redan har ett babyskydd så kan det vara bra att köpa Maxi-Cosi-adaptrarna för att kunna sätta babyskyddet direkt på chassit. Jättesmidigt för kortare shoppingturer.
    * När du får hem din Bugaboo-vagn, ta en titt på Bugaboo-märket på sufletten så att det är centrerat. Säkert inget jättevanligt "fel", men ack så irriterande.
    * Hos bl.a Babyproffsen så finns små ark med runda reflexklistermärken. Ligger oftast vid kassorna och kostar 10 kr för 4 små runda.

Önskelista
    ------------------
    * Knoppar el. likn att hänga barnvagnsleksaker på.
    * Tvilling/syskonvagn!

På gång
    -----------
    * Mugghållare?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-01-16 13:52:52:
    OBS! OBS! Ang Cameleons dåliga testresultat, läs från sid 66 och framåt eller någon av de andra trådarna som startats. OBS! OBS!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-01-17 12:22:45:

OBS! OBS! Brev från Bugaboo ang Cameleon-testet finns i Lilla Sannas inlägg på sid 88! OBS! OBS!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-01-27 10:54:08:

Cameleons färgkombinationer: www.breastfeedingexpress.com/bugaboo/cameleon_colors.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-02-02 21:07:19:

Bugaboos lösning och svar på testet i bl.a Vi föräldrar, DN mfl : www.familjeliv.se/Forum-3-141/m7119643.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-02-19 17:54:56:
    Extragrejer till Cameleon (tack 82an):
    Varukorg: 440:-
    Sittklädsel: 880:-
    Liggdelen: 665:-
    Madrass till liggdel: 775:-

• Svar på tråden Mötesplats för oss Bugaboo-ägare del III
  • Liten i magen

Nu har vi äntligen bestämt oss! Det blir en bugaboo TJOHOO!!!

Nu är det bara det besvärliga (men roliga) färgvalet...svårt!
    Vi vet inte vad det blir för kön och vill ha något netutralt. Min favvis är den rosa annars. Har bestämt oss för sandfärgad fleece. Nu den stora frågan, ska vi ha mörkgrå eller sandfärgad bottentyg? Hur ser det egentligen ut med sand och sand? Det är ju lite olika nyans på bastyget och fleecen, blir det fult?

Vad tycker ni om bugaboos skötväska? Bra eller dålig? Värd sina pengar?

Hur mycket har ni använt parasollet, om ni ens har det? Behöver man det?
    Vi får ett sommarbarn.

Tack alla snälla ni som tar er tid att svara på alla mina frågor!
    /en blivande bugaboo-ägare!

• Norrlandsförälder

Lundinma: Jag har inte fått skötväskan ännu, beställde den för en vecka sedan så än är det lite tidigt, men hoppas så klart att den kommer idag. När jag beställde från Kiwi-kid från Usa kom leveransen prick efter en vecka så det är ju möjligt att få den efter en vecka!

Maria81: Jag såg också den andra tjejens inlägg om Minibus och var väldigt tveksam till att handla där. Men resonerade som så att jag inte hade så bråttom att få produkten jag tänkte köpa - en Lodger Bunker åkpåse - som var precis som Skiphop:en till ett mycket bättre pris än andra siter = 670 kr. Sen valde jag att betala med postförskott, vilket gör att det inte skulle vara några problem att avbryta ordern om det nu skulle bli några problem. På så vis slapp man ligga ute med pengar och vara orolig att man inte skulle få valuta för dem. Så jag beställde.

Visst det tog tid! Beställde åkpåsen 2006-01-17 och fick den igår! Men då måste jag i ärlighetens namn säga att jag fick ett mejl från dem om att den färg jag hade beställt var slut och att det skulle dröja lite innan de kunde skicka varan. Men jag fick stöta på några ggr till innan det hände ngt. Men som sagt jag hade ingen brådska så det var ändå ok. Men helt optimalt var det inte!

• Stargirl

Liten i magen:

Vi har deras egna skötväska. Jag tycker den är snygg och det jag gilalr är att man kan byta locken
    Tarasoll tycker jaf är smidigt på sommaren särskilt med en nyfödd. Vi hhar grå bastyg men min väninna har sand och hennes är inte smutsigare än min för att det fastnar ingen smuts på tyget. Det är chassit som blir smutsigt i slaskigt väder som detta. Det är inte fult att ha sand/sand tvärtom mycket snyggt tycker jag.

• Stargirl

snart tre: Typ det vi har sagt. Alltså brev från ägare av Bugaboo. Bara positivt

• magoo

Liten i magen: Jag har bild på sand/sand i mitt galleri om du vill se. Visst skiljer sig färgen något men inget som stör. Liggdelen är fodrad i sand fleece så det passar fint ihop. Fast det blir lite ; bugaboo inkognito ;)
    Men man kan ju alltid liva upp med färgglad filt!

• snart tre

Stargirl: Ok! Ska tjuvkika i ViF på mitt bvc - brukar sällan köpa den tidningen.

• Mamma2001

japp jag fick hem min ViF i brevlådan igår-intressanta insändare ang bugaboo

ang att köra i snön så tycker jag som ni andra skrivit-funkar kanon at köra på bakdäcken

• Marvelina

liten i magen: gå in på länken om färgkombinationer och kolla! alltså den som snysop lagt in i ts

• Norrlandsförälder

När testet florerade som värst köpte jag VIF för att läsa om testet och min mamma såg det naturligtvis... Jag brukar inte köpa den tidningen och föredrar hellre tidningen "Mama", då jag känner att VIF är lite för präktig för min smak. Jag vart inte mer imponerad direkt efter att ha läst testet, även om det står en del matnyttigt i den.

Hur som helst, fick mamma för sig att eftersom jag läste den över nyår att jag gillade den! Hon frågade inte direkt heller. Sen ringer hon efter nyår och meddelar glatt att hon köpt en överraskning till mig och att hon hoppas på att jag ska bli glad! Nyfiket undrar jag vad det är! Tills VIF:s februari-nummer dyker ner i brevlådan och jag ringer upp mamma med onda aningar! Jodå, hennes överraskning var en HELÅRS- prenumeration på VIF! Jag visste inte om jag skulle skratta eller gråta...

Angående sidorna i marsnumret kring breven om Bugaboo. Så är det som Stargirl skrivit tidigare bara ilskna brev från Bugaboo- ägare som publicerats. Sedan kommenterar VIF det lite översiktligt, där de skriver att de ska bli noggrannare på att tala om hur ett test har gått till, hur varan har testats specifikt mm. Sedan finns det ett brev från Consumer Content som svär sig fria med att säga att man testat efter skandinaviska förhållanden och att Bugaboo som varit på besök på SP:s anläggning inte har haft något att invända mot det.

Det som är synd är att de inte har brevet från Bugaboo med där de berättar om utvecklingen av hjluen för "skandinaviska förhållanden" och att vi ägare till Cam:ar kan kvittera ut dem gratis, samt får en förlängd garanti. Det är lite synd...

• Halin

Hej Bugaboo-ägare! Imorgon är det stora insäljningsdagen av BB för min sambo

Själv är jag helt övertygad om att det är den vagnen vi ska ha till vårt lilla pyre som kommer i sommar och har redan börjat fundera på färger (kärt besvär). En liten detalj återstår dock och det är alltså att få min sambo lika övertygad som jag är. Inte så att han är negativ nu men han tycker att vi ska kolla runt och inte snöa in på en vagn direkt. Imorgon ska vi alltså ut på stan (Sthlm) och få vagnen förevisad så att han får se alla finesser. Vad har ni för erfarenhet av de affärer i Sthlm som säljer Bugaboo, som ni förstår letar jag efter någon som har väldigt trevliga och "säljande" säljare. Har varit på Barnbutiken på söder innan men tyckte säljaren där var lite oengagerad.

Svar på tråden Mötesplats för oss Bugaboo-ägare del III