• snysop

Mötesplats för oss Bugaboo-ägare del III

Här går det undan... Missade helt att den gamla tråden blivit för gammal!

Här är länken till del II www.familjeliv.se/Forum-3-141/m4726225.html
    och i ts-inlägget finns en hel del info som flera av oss Bugaboo-ägare samlat ihop så läs gärna där först om ni undrar över om den går att köra i snö, vart den finns att köpa osv. Annars går det givetvis bra att ställa era frågor här!

Hare bra gott folk!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2005-12-28 17:09:19:
    Del I: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m3566486.html
    Del II: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m4726225.html

Ett urval av inköpsställen
    -------------------------------
    Stockholm - www.bonti.se
    Stockholm - www.simpleworld.se
    Stockholm - www.havenstockholm.se
    Stockholm - www.barnbutiken.net
    Stockholm - www.farmhouse.se
    Göteborg - www.storken.com
    Göteborg - Babyhörnan på Backaplan
    Göteborg - Workshop på Kungsgatan
    Mora - Ask&Embla
    Helsingborg - www.sagoslottet.com/
    Jönköping - www.1klass.se/
    Malmö - www.bonti.se
    Tyskland - www.pingpong-online.com/startside.htm
    Tyskland - www.kidsroom.de

Officiell hemsida: www.bugaboo.com

FAQ
    -------
    * Vid stadskörning så kör man lättast med de mindre svängbara hjulen fram.
    * Vid snö- och terrängkörning så vänder man styret (eller insatsen) så man kör med de stora hjulen fram. De svängbara hjulen låses.
    * "Bågen" (liftshandtaget) på Cameleon och Frog går att enkelt ta av.
    * Bugaboos egna åkpåse är avsedd för sittdelen, men kan fungera i liggdelen också även om det kanske blir lite trångt. Man viker överdelen bakåt till en kudde.
    * Fleecen på Cameleon är specialframtagen och har plast inuti sufletten och är därför vattentät och vindtålig.
    * Går att köpa ny fleeceklädseln och basklädsel till Cameleon. Fleecen kostar ca 1000 kr och finns i flera färger. Basklädseln kostar också kring tusenlappen.
    * Ny klädsel till Frog går också att köpa. Kostar också runt 1000 kr. Fleecen till Cameleon kan passa Frog. För mer detaljerad info, kolla i trådarna eller ring någon av återförsäljarna.
    * Handtaget på Cameleon är lite rörligt och det skall vara så.
    * Frog är första modellen av Bugaboo-vagnarna och är ett mellanting mellan de 2 nyare modellerna Gecko och Cameleon. Cameleon är bl.a större och högre än Gecko. Frog säljs tyvärr inte längre, men kan gå att få beg. via t.ex www.blocket.se
    * Om din Frogs liggdel lutar lite åt fothållet så är det normalt och det minskar om man pumpar hjulen ordentligt.

Tips för Bugaboo-ägare
    ------------------------------------
    * Det är ett hål under "säkerhetsbandet" som sitter snett, kan vara bra att veta innan ni klipper bort det.
    * Trekantiga hängen från "Rätt start" som säljs av bl.a Babyland, Babyhörnan för 45 kr. Kan t.ex användas för att spänna fast filtar på sufletten samt för att hålla fast barnvagnsbanden (t.ex Filurerna).
    * Om ni inte redan har ett babyskydd så kan det vara bra att köpa Maxi-Cosi-adaptrarna för att kunna sätta babyskyddet direkt på chassit. Jättesmidigt för kortare shoppingturer.
    * När du får hem din Bugaboo-vagn, ta en titt på Bugaboo-märket på sufletten så att det är centrerat. Säkert inget jättevanligt "fel", men ack så irriterande.
    * Hos bl.a Babyproffsen så finns små ark med runda reflexklistermärken. Ligger oftast vid kassorna och kostar 10 kr för 4 små runda.

Önskelista
    ------------------
    * Knoppar el. likn att hänga barnvagnsleksaker på.
    * Tvilling/syskonvagn!

På gång
    -----------
    * Mugghållare?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-01-16 13:52:52:
    OBS! OBS! Ang Cameleons dåliga testresultat, läs från sid 66 och framåt eller någon av de andra trådarna som startats. OBS! OBS!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-01-17 12:22:45:

OBS! OBS! Brev från Bugaboo ang Cameleon-testet finns i Lilla Sannas inlägg på sid 88! OBS! OBS!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-01-27 10:54:08:

Cameleons färgkombinationer: www.breastfeedingexpress.com/bugaboo/cameleon_colors.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-02-02 21:07:19:

Bugaboos lösning och svar på testet i bl.a Vi föräldrar, DN mfl : www.familjeliv.se/Forum-3-141/m7119643.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-02-19 17:54:56:
    Extragrejer till Cameleon (tack 82an):
    Varukorg: 440:-
    Sittklädsel: 880:-
    Liggdelen: 665:-
    Madrass till liggdel: 775:-

• Svar på tråden Mötesplats för oss Bugaboo-ägare del III
  • uno

Blue Vapor - låter helt underbart! Har ett presentkort som jag måste boka in för lite efter-grav-behandlingar och när jag läser ditt inlägg så fick jag verkligen tummen ur för att ordna det. Axlarna värker järnet av allt kånkande på bebis...

Beta- vad? Något jag ska göra?

En vanlig BB vecka:

- Äldre dam i kön på Vivo, lutar sig fram och säger "nu när vi ändå står här en stund så kan du väl berätta lite om den här vagnen som alla kör, mitt barnbarn ska ha barn snart och de ska få en vagn av mig och jag tycker den här verkar så smidig och modern"

- Promenad tillsammans med EL mamma som suckar oavbrutet över onda handleder och tung vagn och bara vill byta till en BB.

- Beröm på flyget för det fantastiska fodralet till vagnen.

- Ett gäng östgötska turister på Åhléns fik som högljutt diskuterar "jösses, vilken konstig vagn", "vilka fula hjul", "vad låg den är, stackars barn ligga där nere i mörkret" osv... är ju själv östgöte men inte just då!

- Promenad med Brio mamma som bara vill sälja sin vagn och ha en ny BB

- UL mamma som tycker till på gatan i snögloppet "är det verkligen bra att ligga och skaka med sådär små hjul, jag menar tänkte du på barnet när du köpte den där vagnen"

- Möter annan mamma i barnvagnsrummet som blygt frågar om hon får testköra min vagn en sväng i hallen eftersom hon är jättetrött på sin EL.

• Stargirl

Uno:

Lite ur min Bugaboo vecka....

- Åååååh så fin vagn. sån vill jag ha när jag får barn (3, 15 åringar på busshållsplatsen)

- Barnkammern i Täby undrar hur jag trivs med min Bugaboo för de funderar på att ansöka om att få sälja den.

- I sturegallerian fikar jag o sonen på Gateau och en nygravid hemlig mamma kommer fram och frågar hur jag gillar vagnen och hur gammal sonen är. Hon har funderat på en sådan vagn nämligen

- Eftersom jag tagit bort sufletten dagen till ära så sätter jag på regnskyddet på bågarna.
    Två damer i kön på Ica undrar om barnet kan andas innuti plasten *s*
    Jodå det går så bra så säger jag.

- In i bilen med min och väninnas Cameleon i våran Saab 9-5 Sedan. En nyfiken pappa stannar och inspektetrar. Jasså det är en sån vagn vi skulle köpt. Vi som inte får in Brion in i våran kombi knappt....Får ni in två i sedanen....jösses...
    Han står kvar en bra stund och kikar hur jag kör in båda vagnarna och tar loss hjulem på den ena i ett nafs.

• soffan1

Uno: Vadå ligga i mörkret?!? Är det ljusare i Brio och EL vagnarna lr? Lr de kanske har lampor

• uno

soffan; tror de menar att suffletten är djup men jag ser inte heller någon skillnad.

• Blue Vapor

Äääääääääh... helt UNDERBARA kommentarer! Både de positiva och de bisarrt dåliga!

• snart tre

Uno & Stargirl: Både spännande, roligt och skrämmande att läsa om era BB-eskapader. Tar mig för pannan när jag läser vissa och blir glad av andra. Har tyvärr inga historier eftersom jag knappt varit utanför dörren senaste veckan pga envis förkylning.

Blue Vapor: Hasseludden! Me like. Har varit där två ggr och jag blir gärna bortrövad dit också. Underbart ställe och supergod mat

• 82an

Är era sufletter lite slappa (tyget)? Jag blir så iriterad att den är lite slapp tycker att de andra cameleoner jag sett ir har spända sufletter. Hur är era?

• soffan1

82an: Man får spänna till den lite då och då bakom ryggstödet, men bläääää vad min svarta drar till sig ludd. Får rolla hela tiden

• soffan1

uno: Jo, jag förstod det men vilken kommentar

Jag har klarat mig från kommentarer på sista tiden, kanske för att jag ser så arg ut, så ingen vågar

• soffan1

82an: Har du förresten hakat i resåröglorna på sidorna?

Svar på tråden Mötesplats för oss Bugaboo-ägare del III