• snysop

Mötesplats för oss Bugaboo-ägare del III

Här går det undan... Missade helt att den gamla tråden blivit för gammal!

Här är länken till del II www.familjeliv.se/Forum-3-141/m4726225.html
    och i ts-inlägget finns en hel del info som flera av oss Bugaboo-ägare samlat ihop så läs gärna där först om ni undrar över om den går att köra i snö, vart den finns att köpa osv. Annars går det givetvis bra att ställa era frågor här!

Hare bra gott folk!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2005-12-28 17:09:19:
    Del I: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m3566486.html
    Del II: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m4726225.html

Ett urval av inköpsställen
    -------------------------------
    Stockholm - www.bonti.se
    Stockholm - www.simpleworld.se
    Stockholm - www.havenstockholm.se
    Stockholm - www.barnbutiken.net
    Stockholm - www.farmhouse.se
    Göteborg - www.storken.com
    Göteborg - Babyhörnan på Backaplan
    Göteborg - Workshop på Kungsgatan
    Mora - Ask&Embla
    Helsingborg - www.sagoslottet.com/
    Jönköping - www.1klass.se/
    Malmö - www.bonti.se
    Tyskland - www.pingpong-online.com/startside.htm
    Tyskland - www.kidsroom.de

Officiell hemsida: www.bugaboo.com

FAQ
    -------
    * Vid stadskörning så kör man lättast med de mindre svängbara hjulen fram.
    * Vid snö- och terrängkörning så vänder man styret (eller insatsen) så man kör med de stora hjulen fram. De svängbara hjulen låses.
    * "Bågen" (liftshandtaget) på Cameleon och Frog går att enkelt ta av.
    * Bugaboos egna åkpåse är avsedd för sittdelen, men kan fungera i liggdelen också även om det kanske blir lite trångt. Man viker överdelen bakåt till en kudde.
    * Fleecen på Cameleon är specialframtagen och har plast inuti sufletten och är därför vattentät och vindtålig.
    * Går att köpa ny fleeceklädseln och basklädsel till Cameleon. Fleecen kostar ca 1000 kr och finns i flera färger. Basklädseln kostar också kring tusenlappen.
    * Ny klädsel till Frog går också att köpa. Kostar också runt 1000 kr. Fleecen till Cameleon kan passa Frog. För mer detaljerad info, kolla i trådarna eller ring någon av återförsäljarna.
    * Handtaget på Cameleon är lite rörligt och det skall vara så.
    * Frog är första modellen av Bugaboo-vagnarna och är ett mellanting mellan de 2 nyare modellerna Gecko och Cameleon. Cameleon är bl.a större och högre än Gecko. Frog säljs tyvärr inte längre, men kan gå att få beg. via t.ex www.blocket.se
    * Om din Frogs liggdel lutar lite åt fothållet så är det normalt och det minskar om man pumpar hjulen ordentligt.

Tips för Bugaboo-ägare
    ------------------------------------
    * Det är ett hål under "säkerhetsbandet" som sitter snett, kan vara bra att veta innan ni klipper bort det.
    * Trekantiga hängen från "Rätt start" som säljs av bl.a Babyland, Babyhörnan för 45 kr. Kan t.ex användas för att spänna fast filtar på sufletten samt för att hålla fast barnvagnsbanden (t.ex Filurerna).
    * Om ni inte redan har ett babyskydd så kan det vara bra att köpa Maxi-Cosi-adaptrarna för att kunna sätta babyskyddet direkt på chassit. Jättesmidigt för kortare shoppingturer.
    * När du får hem din Bugaboo-vagn, ta en titt på Bugaboo-märket på sufletten så att det är centrerat. Säkert inget jättevanligt "fel", men ack så irriterande.
    * Hos bl.a Babyproffsen så finns små ark med runda reflexklistermärken. Ligger oftast vid kassorna och kostar 10 kr för 4 små runda.

Önskelista
    ------------------
    * Knoppar el. likn att hänga barnvagnsleksaker på.
    * Tvilling/syskonvagn!

På gång
    -----------
    * Mugghållare?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-01-16 13:52:52:
    OBS! OBS! Ang Cameleons dåliga testresultat, läs från sid 66 och framåt eller någon av de andra trådarna som startats. OBS! OBS!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-01-17 12:22:45:

OBS! OBS! Brev från Bugaboo ang Cameleon-testet finns i Lilla Sannas inlägg på sid 88! OBS! OBS!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-01-27 10:54:08:

Cameleons färgkombinationer: www.breastfeedingexpress.com/bugaboo/cameleon_colors.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-02-02 21:07:19:

Bugaboos lösning och svar på testet i bl.a Vi föräldrar, DN mfl : www.familjeliv.se/Forum-3-141/m7119643.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-02-19 17:54:56:
    Extragrejer till Cameleon (tack 82an):
    Varukorg: 440:-
    Sittklädsel: 880:-
    Liggdelen: 665:-
    Madrass till liggdel: 775:-

• Svar på tråden Mötesplats för oss Bugaboo-ägare del III
  • Blue Vapor

*lycklig*

Jag lyckades stanna kvar på visningen av förlossningen idag, utan att få panik, så det är jag jättejätteglad över! Och sen SEEEEEN, ringde vi till Barnbutiken och frågade ifall vi kunde komma redan idag och hämta vagnen, och se det KUNDE VI!

Så nu har jag en språjlans ny BB Cam i grå/svart liggandes i kartong här i vardagsrummet, och jag har just pillat mig igenom Maxi Cosin Ska pilla på vagnen senare i kväll, måste på äckligt Brf-möte om exakt.... 12 minuter..

Men VET ni??????
    Jag frågade killen där om de nya hjulen. Och VET ni?? Den ENDA skillnaden, och då menar jag DEN ENDA SKILLNADEN på de gamla och de nya skandinaviska, äro: att man tagit bort det "lägsta" hacket. För det VAR faktiskt så att det hela berott på att fjädringen var TOTALT fel inställd pga att testarna inte följt instruktionerna. SUG PÅ DEN! Plus att de kört den rätt på i typ 70 kmh på terrängbanan(det med just 70 kmh kan man ju kanske ta med en nypa salt, men det var det han sa i alla fall) och i kyla då. Och båda de som jobbade där ikväll sa att det är en helt OSANNOLIK /never heard of ny och lång garantitid på hjulen, och det lämnar inte en tillverkare utan att vara helt säkra på att det inte ens behövs. Precis som jag sagt. Hehe. Jag är inte ett DUGG/SMACK/JOTA ens mini-orolig nu över de gamla hjulen.

Nu måste jag kilaaaaa! Sen ska här monteras! Då kanske jag kommer att behöva er proffshjälp, tjejer!

*så GLAD*

• Tummy

Ha! Sa jag inte att de hade testat fel, vad det än stod i DN? Nu känner jag mig nöjd och kan lägga ner det där. Hehe.

Avis på dig, Blue Vapor, men den som väntar på nåt gott...

• Lilla Sanna

Blue vapor: Grattis till vagnen. Väntar ivrigt på bilder
    Jag hörde oxå att de nya skulle vara förstärkta på insidan oxå för säkerhets skull med krom (kan jag hört rätt) det skulle inte synas sa hon jag pratade med på Bonti. Hon höll med o sa att Bugaboo har lägst reklamationer överlag och just det problemet som visades i testet hade de aldrig sett. Flygskador var de vanligaste tydligen + smågrejer som oftast kan åtgärdas på plats.

• MUM2B

Ni som verkar ha sten-koll: (ni kanske har diskuterat detta innan, men tråden är så lång..)
    Jag köpte min BB (cameleon)på nätet- hur blir det då m dom nya hjulen-måste man själv betala porto for dom eller skickar de kostnadsfritt?? Ngn som vet?? Eller kan man gå in i en återförsäljare i Sverige?

• Blue Vapor

Lilla Sanna - oh! Det med kromen sa han på Barnbutiken inte något om! Najs!

MUM2B - jag TROR att andra som köpt sin vagn på samma sätt som du, har mailat Bugaboos svenska kontakt och fått svaret att de kan höra av sig med serienummer eller något liknande, så ska de få hjulen direkt därifrån...eller ifall de skulle få hämta i butik här i sverige efter att ha fått något speciellt besked eller nåt.... Det skulle i alla fall inte vara något problem.

*så trött*
    Nu måste jag svida om till bekvämare kläder och börja montera!

• seglare

hej!
    Jag har köpt en ståbräda till min BB (ståbrädan är oxå BB) och tänkte höra med er som har detsamma hur vagnen är att köra med ståbrädan och barn på. Vet inte om jag har monterat fel eller nåt men jag tyckte att den blev tung och svårstyrd.

Sätter ni ståbrädan bak vid de stora hjulen? går det att ha dem små hjulen "upplåsta"?
    Mitt barn som står upp äger ca 14 kg, det borde väl inte vara för tungt?

(Jag har liggdelen på vagnen om det gör nån skillnad)

Tacksam om nån vet och svarar.

• regret

Vad är det för bäddmått i liggdelen till cameleonten?

• Sweetnose76

MUM2B
    Jag mailade den svenska kontakten Natali, men fick svar att jag skulle skicka till service@bugaboo.com istället, så det gjorde jag. Men har ännu inte hört nåt. Det var lite drygt en vecka sen. Man tycker väl att de borde svara på mailet så man vet att allt är OK??! Jag tror jag tänker maila Natali igen och fråga om läget. Hon svarade direkt och jättetrevlig....

• emlet

Blue Vapor: Gick det bra igår med monteringen så att vi snart kan få beskåda vagnen i ditt galleri?...
    Hur långt har du kvar tills du får köra den med en liten bebis i...

• magoo

Känner bara för att skriva att jag gillar cameleonen mer och mer för var dag. Och jag har haft den i tre månader nu. Verkligen den bästa vagn jag haft!

Onödigt inlägg men jag bara diggar den fett!! ;D)

Svar på tråden Mötesplats för oss Bugaboo-ägare del III