• snysop

Mötesplats för oss Bugaboo-ägare del III

Här går det undan... Missade helt att den gamla tråden blivit för gammal!

Här är länken till del II www.familjeliv.se/Forum-3-141/m4726225.html
    och i ts-inlägget finns en hel del info som flera av oss Bugaboo-ägare samlat ihop så läs gärna där först om ni undrar över om den går att köra i snö, vart den finns att köpa osv. Annars går det givetvis bra att ställa era frågor här!

Hare bra gott folk!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2005-12-28 17:09:19:
    Del I: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m3566486.html
    Del II: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m4726225.html

Ett urval av inköpsställen
    -------------------------------
    Stockholm - www.bonti.se
    Stockholm - www.simpleworld.se
    Stockholm - www.havenstockholm.se
    Stockholm - www.barnbutiken.net
    Stockholm - www.farmhouse.se
    Göteborg - www.storken.com
    Göteborg - Babyhörnan på Backaplan
    Göteborg - Workshop på Kungsgatan
    Mora - Ask&Embla
    Helsingborg - www.sagoslottet.com/
    Jönköping - www.1klass.se/
    Malmö - www.bonti.se
    Tyskland - www.pingpong-online.com/startside.htm
    Tyskland - www.kidsroom.de

Officiell hemsida: www.bugaboo.com

FAQ
    -------
    * Vid stadskörning så kör man lättast med de mindre svängbara hjulen fram.
    * Vid snö- och terrängkörning så vänder man styret (eller insatsen) så man kör med de stora hjulen fram. De svängbara hjulen låses.
    * "Bågen" (liftshandtaget) på Cameleon och Frog går att enkelt ta av.
    * Bugaboos egna åkpåse är avsedd för sittdelen, men kan fungera i liggdelen också även om det kanske blir lite trångt. Man viker överdelen bakåt till en kudde.
    * Fleecen på Cameleon är specialframtagen och har plast inuti sufletten och är därför vattentät och vindtålig.
    * Går att köpa ny fleeceklädseln och basklädsel till Cameleon. Fleecen kostar ca 1000 kr och finns i flera färger. Basklädseln kostar också kring tusenlappen.
    * Ny klädsel till Frog går också att köpa. Kostar också runt 1000 kr. Fleecen till Cameleon kan passa Frog. För mer detaljerad info, kolla i trådarna eller ring någon av återförsäljarna.
    * Handtaget på Cameleon är lite rörligt och det skall vara så.
    * Frog är första modellen av Bugaboo-vagnarna och är ett mellanting mellan de 2 nyare modellerna Gecko och Cameleon. Cameleon är bl.a större och högre än Gecko. Frog säljs tyvärr inte längre, men kan gå att få beg. via t.ex www.blocket.se
    * Om din Frogs liggdel lutar lite åt fothållet så är det normalt och det minskar om man pumpar hjulen ordentligt.

Tips för Bugaboo-ägare
    ------------------------------------
    * Det är ett hål under "säkerhetsbandet" som sitter snett, kan vara bra att veta innan ni klipper bort det.
    * Trekantiga hängen från "Rätt start" som säljs av bl.a Babyland, Babyhörnan för 45 kr. Kan t.ex användas för att spänna fast filtar på sufletten samt för att hålla fast barnvagnsbanden (t.ex Filurerna).
    * Om ni inte redan har ett babyskydd så kan det vara bra att köpa Maxi-Cosi-adaptrarna för att kunna sätta babyskyddet direkt på chassit. Jättesmidigt för kortare shoppingturer.
    * När du får hem din Bugaboo-vagn, ta en titt på Bugaboo-märket på sufletten så att det är centrerat. Säkert inget jättevanligt "fel", men ack så irriterande.
    * Hos bl.a Babyproffsen så finns små ark med runda reflexklistermärken. Ligger oftast vid kassorna och kostar 10 kr för 4 små runda.

Önskelista
    ------------------
    * Knoppar el. likn att hänga barnvagnsleksaker på.
    * Tvilling/syskonvagn!

På gång
    -----------
    * Mugghållare?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-01-16 13:52:52:
    OBS! OBS! Ang Cameleons dåliga testresultat, läs från sid 66 och framåt eller någon av de andra trådarna som startats. OBS! OBS!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-01-17 12:22:45:

OBS! OBS! Brev från Bugaboo ang Cameleon-testet finns i Lilla Sannas inlägg på sid 88! OBS! OBS!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-01-27 10:54:08:

Cameleons färgkombinationer: www.breastfeedingexpress.com/bugaboo/cameleon_colors.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-02-02 21:07:19:

Bugaboos lösning och svar på testet i bl.a Vi föräldrar, DN mfl : www.familjeliv.se/Forum-3-141/m7119643.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-02-19 17:54:56:
    Extragrejer till Cameleon (tack 82an):
    Varukorg: 440:-
    Sittklädsel: 880:-
    Liggdelen: 665:-
    Madrass till liggdel: 775:-

• Svar på tråden Mötesplats för oss Bugaboo-ägare del III
  • Lilla Sanna

Snysop: Ja visst.....många kan inte erkänna sitt misstag lixom och går på samma "traktorlinje" som innan *s*

• AMH

Kan tillägga att det inte bara var moddigt utan nästan små snövallar som man skulle ta sig igen där. De små hjulen hade fastnat totalt även med de stora hjulen fram. Och även om jag kunnat dra vagnen någorlunda så gick det i alla fall betydligt bättre med UJ:n

• soffan1

Vi har köpt en jättebra pulka till J. Det är en Stiga Froggy, finns på sportaffärer. Det braiga med den är att den inte kan välta. Kostar ca 120 kr. Och så är det ju inte dumt att det är en Frog,hihi.

• rubygirl

Är benägen att hålla med AMH - jag är glad att vi bor i stan där snön trampas ned rätt fort. Tycker inte att Bugaboo är någon optimal vintervagn. Har fastnat ett antal gånger i mindre snövallar och snömodd. Visst kan man vända på styret men när det bara handlar om någon enstaka snövall så vill man bara ta sig igenom snabbt.

Sedan blir jag riktigt irriterad på alla slöa husägare som sätter upp istappsvarningsskyltar som tar upp hela trottoaren och gör att man tvingas ut i gatan (genom en snövall såklart), i stället för att ta bort istapparna.

Var i Västermalmsgallerian idag. Snacka om BB-tätt. :)

• snysop

Jag tycker iofs att BB fungerar rätt bra i snö. Har gått på oplogade (och nästintill oupptrampade) skogsstigar och det fungerar bra med stora hjulen fram. I slask fungerar den som vilken vagn som helst. Det är bara små snövallar då slask frusit till is som är lite bökiga att komma över, då får man vända på vagnen. Men i lössnö och slask osv så tycker jag den fungerar bra. Jag har aldrig haft stora krav på dess snökompatibilitet så jag är nöjd. Hade den vägt som en vanlig traktorvagn men haft samma hjulkonstruktion så hade det inte gått så bra. Den fungerar ju bra pga sin låga vikt.

Hade jag bott i Norrland (eller på andra ställen med hårt packad snö) så hade jag inte tvekat en sekund på att köpa en BB. Jag tycker nämligen att den är sämre på slask som frusit till is än massvis med snö.

• MariaH

Är det ingen annan som har tröga knappar (för att svänga över handtaget/fälla ihop chassit)???? För i så fall är det kanske "reklamation".

• snart tre

Optimal som vintervagn är det nog ingen här inne som sagt att BB är - däremot att den är tillräckligt bra att ha under vintern. Jag prioriterar att köra bekvämt under restan av året, när det inte finns snö skulle jag tycka att det var jobbigare att inte ha en lättviktare till vagn.

Rubygirl: Då kanske du såg mig - var i V-gallerian med min vagn. Eller kanske såg jag dig? Såg ett antal froggar och cammar där. Vad har du?

Soffan1, Uno m fl: tack för pulktips - kanske blir en sådan till Gilbert nu iaf.

• 82an

MariaH: jag tycker att det är trögt att dra in knapparna när man ska svänga över styret.

• rubygirl

Snart tre: Vi har en grå/röd Cam. Satt ett tag och ammade på bänken utanför SOLO (kanske var det du och din BB som vi såg köra in där?). Jag är rödhårig.

MariaH: Ja, vår ena knopp fastnar ibland. Nu funkar den bra men nästa gång det händer ska jag ringa butiken och fråga vad som gäller.

• snart tre

Rubygirl: Nej, jag såg ingen grå-röd cam i v-gallerian idag, bara en grå/svart och en beige/beige samt ett antal froggar i div färger. Kanske ses vi en annan gång - brukar vara där ganska mkt. Ska hålla utkik efter en grå/röd cam med tillhörande rödhårig förare. Hm, har förresten sett en tjej med grå/röd cam där jag bor uppe på Alströmergatan vid ngr tillfällen - var det måhända du?

Jag tycker det kan vara lite meckigt att ta av bågen ibland - svårt att få av den om man inte lycks trycka in båda knapparna exakt lika mkt och samtidigt som man lossar bågen. Det går, men det brukar ta tid. Nu har jag inte bågen på alls.

Svar på tråden Mötesplats för oss Bugaboo-ägare del III