• Anonym (aj då)

Kan jag binda fast hunden utomhus?

Hunden (som inte är min) saknar husse och ylar. Vi har gått på promenad och aktiverats ett tag, men jag orkar inte syssla med vovven hela dagen. Jag har annat att göra. Ylandet håller på att ta kål på mig. Kan jag binda fast stackarn i ett träd på gården ett tag, eller är det förfärligt elakt?

• Svar på tråden Kan jag binda fast hunden utomhus?
  • Anonym
    Anonym (aj då) skrev 2011-09-12 12:34:06 följande:
    De är nog på jobbet...
    Men då så, då är det ju bara att fixa allt som Anonym ovanför skrev:
     "1 varm torr plats att söka skydd i som en hund koja.
    2 du får endast binda en hund med en löplina som är fast melan två punkter högt upp och koplet löpper i all annan uppbindning är förbjuden ."

Om du tycker att detta är en bra lösning...?
  • Anonym (aj då)
    Frontline skrev 2011-09-12 12:35:44 följande:
    Vet ju inte om den kommer att yla mindre för det men klart att det går.
    Det finns ju speciella löplinor att köpa om man vill...
    seahundochkatt.se/index.php?main_page=documen...

Finns även jordankare att skruva ner i gräsmattan som man fäster ett koppel i direkt...
    På vilket sätt är jordankare bättre än ett träd?

• Anonym (aj då)
    NadiaMi skrev 2011-09-12 12:36:39 följande:
    Ta kontakt med ägaren och fråga om det finns någon annan som kan vara hundvakt.
    Då kan ni om inte annat samarbeta lite och avlasta varandra tills husse kommer hem igen och hunden känner sig klar med ylandet.
    Det finns inget att göra just idag och imorgon. Det är som det är.
  • Anonym
    NadiaMi skrev 2011-09-12 12:36:39 följande:
    Ta kontakt med ägaren och fråga om det finns någon annan som kan vara hundvakt.
    Då kan ni om inte annat samarbeta lite och avlasta varandra tills husse kommer hem igen och hunden känner sig klar med ylandet.
    Låter som en bättre lösning!
  • Anonym (aj då)
    Anonym skrev 2011-09-12 12:37:05 följande:
    Men då så, då är det ju bara att fixa allt som Anonym ovanför skrev:
     "1 varm torr plats att söka skydd i som en hund koja.
    2 du får endast binda en hund med en löplina som är fast melan två punkter högt upp och koplet löpper i all annan uppbindning är förbjuden ."

Om du tycker att detta är en bra lösning...?
    Det borde ju gå att ordna.

Det där med ett jordankare är inte okej? Verkar lättare att skapa. 
  • Frontline
    Anonym (aj då) skrev 2011-09-12 12:37:34 följande:
    På vilket sätt är jordankare bättre än ett träd?
    Risken att trassla in sig blir jo obefintlig, ett träd så kan ju hunden gå några varv runt trädet sen står det där som ett fån...
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • h8him
    Anonym skrev 2011-09-12 12:32:16 följande:
    nej det kan du inte det räkns som djurplågeri och är farligt för hunden. Om hunden skall vara bunden utomhus måste du ha

1 varm torr plats att söka skydd i som en hund koja.
    2 du får endast binda en hund med en löplina som är fast melan två punkter högt upp och koplet löpper i all annan uppbindning är förbjuden .

Det där stämmer inte. Man får binda en hund utomhus men inte mer än två timmar och man måste se till att den inte skadas.
    www.sjv.se/amnesomraden/djur/hundarochkatter/skotselochtillsyn/saskoterdudinhund.4.207049b811dd8a513dc80001977.html

Däremot tror jag definitivt inte att binda den ute är en lämplig lösning på problemet. På vilket sätt skulle det få hunden att sakna husse mindre att avskilja den helt från mänsklig kontakt?
  • Anonym

Vet ej vad som gäller men ring "djurskyddsnämnden" (eller vad det nu heter) och fråga vilka lagar/regler som gäller för att ha en hund bunden i trädgården. De borde ju kunna svara på det...

• Anonym
    Anonym (aj då) skrev 2011-09-12 12:39:40 följande:
    Det borde ju gå att ordna.

Det där med ett jordankare är inte okej? Verkar lättare att skapa. 

Med ett jordankare kan hunden skada sig och de är förbjudna att använda under långvarig oövervakad uppbinding. hunden kan nämligen strupa sig själv om en är fastsatt i träd eller jordankare.
    All uppbindning av hnd måste ske med löplina. Läs på om djurskydslagen däre fins alla dina svar hur du får ha hund uppbunden utomhus.

• Anonym
    h8him skrev 2011-09-12 12:42:12 följande:
    Däremot tror jag definitivt inte att binda den ute är en lämplig lösning på problemet. På vilket sätt skulle det få hunden att sakna husse mindre att avskilja den helt från mänsklig kontakt?
Svar på tråden Kan jag binda fast hunden utomhus?