• Anonym (aj då)

Kan jag binda fast hunden utomhus?

Hunden (som inte är min) saknar husse och ylar. Vi har gått på promenad och aktiverats ett tag, men jag orkar inte syssla med vovven hela dagen. Jag har annat att göra. Ylandet håller på att ta kål på mig. Kan jag binda fast stackarn i ett träd på gården ett tag, eller är det förfärligt elakt?

• Svar på tråden Kan jag binda fast hunden utomhus?
  • h8him
    Anonym (aj då) skrev 2011-09-12 12:58:22 följande:
    Men har de inte burar på hundpensionat?
    Nej, de har hundgårdar i lämplig storlek som uppfyller alla de krav  som ställs för att få driva hundpensionat.
    Anonym skrev 2011-09-12 12:58:28 följande:
    Långvarig är allt längre än 15 minuter.
    Bur beror på hur den ser ut, den måste följa djurskydds lagen i storlek. Vad som är bäst för hunden, är att vara inne med sälskap.
    Nej, upp till 2 timmar säger Sjv att en hund får vara uppbunden. De säger dessutom att en hund inte får förvaras i bur hemma, de får bara användas vid t.ex resor eller tävlingar!
  • h8him
    Anonym (aj då) skrev 2011-09-12 12:57:51 följande:
    Kommer den må ännu sämre då? Just nu springer den bara fram och tillbaka över golvet och ömsom ylar och gnäller, helt utan ro i kroppen.
    Jag har inga vänner här som har hund och inga som inte arbetar just nu heller. Vi är låsta med varandra helt enkelt. Det blir väl ett par promenader till under dagen, men hela min tillvaro kan inte handla om hunden.
    Klart den skulle må sämre av att inte heller ha dig omkring sig.

Vad gör du på promenaderna? Leker ni? Får hunden använda hjärnan? Får den söka godis?Klättra? Eller promenerar ni vara längs vägen för att uträtta behov?
  • Anonym (aj då)
    h8him skrev 2011-09-12 13:04:56 följande:
    Nej, de har hundgårdar i lämplig storlek som uppfyller alla de krav  som ställs för att få driva hundpensionat.
    Anonym skrev 2011-09-12 12:58:28 följande:
    Långvarig är allt längre än 15 minuter.
    Bur beror på hur den ser ut, den måste följa djurskydds lagen i storlek. Vad som är bäst för hunden, är att vara inne med sälskap.
    Nej, upp till 2 timmar säger Sjv att en hund får vara uppbunden. De säger dessutom att en hund inte får förvaras i bur hemma, de får bara användas vid t.ex resor eller tävlingar!
    Kanske ska trycka ner något i gräsmattan så den får vara ute någon timme då. Det borde väl inte vara särskilt mycket sämre än det här springandet fram och tillbaka till dörren?

• Anonym (aj då)
    h8him skrev 2011-09-12 13:09:01 följande:
    Klart den skulle må sämre av att inte heller ha dig omkring sig.

Vad gör du på promenaderna? Leker ni? Får hunden använda hjärnan? Får den söka godis?Klättra? Eller promenerar ni vara längs vägen för att uträtta behov?
    Vi har bara gått i skogen. Och sprungit. Och nosat i dikena förstås. Hundar är inte riktigt min grej och den här är inte särskilt väluppfostrad heller. Vet inte ens om den kan hämta en pinne.
  • h8him
    Anonym (aj då) skrev 2011-09-12 13:11:14 följande:
    Vi har bara gått i skogen. Och sprungit. Och nosat i dikena förstås. Hundar är inte riktigt min grej och den här är inte särskilt väluppfostrad heller. Vet inte ens om den kan hämta en pinne.
    Då kan jag förstå att hunden är stressad. Kan hunden gå lös? Kommer den på inkallning? Om inte så kan du ta ett långt rep och knyta fast i kopplet så du lättare får tag i hunden om den vill smita (akta bara händerna så du inte bränner dig på repet). Sen kan du kasta ut godis över ett område med lite högre gräs och låta hunden leta reda på det. Eller så kan du gå i skogen över stockar och stenar, alltså inte på vanliga skogsstigen. Då måste hunden vara skärpt och använda huvudet.

Bara promenader gör ingen hund lycklig.
  • Anonym (aj då)
    h8him skrev 2011-09-12 13:36:33 följande:
    Då kan jag förstå att hunden är stressad. Kan hunden gå lös? Kommer den på inkallning? Om inte så kan du ta ett långt rep och knyta fast i kopplet så du lättare får tag i hunden om den vill smita (akta bara händerna så du inte bränner dig på repet). Sen kan du kasta ut godis över ett område med lite högre gräs och låta hunden leta reda på det. Eller så kan du gå i skogen över stockar och stenar, alltså inte på vanliga skogsstigen. Då måste hunden vara skärpt och använda huvudet.

Bara promenader gör ingen hund lycklig.
    Nej, inte här. Då ränner den visst iväg. Jag skulle inte våga satsa på att den kommer vid inkallning.

Jag får väl pröva rep och godis senare då. Det lär ju inte bli värre. 
  • Lady without tattoo

Se till så hunden får ett hem där de vill ta hand om den,där den är önskvärd.

Yrke: Leg pratkvarn
  • h8him
    Anonym (aj då) skrev 2011-09-12 13:40:36 följande:
    Nej, inte här. Då ränner den visst iväg. Jag skulle inte våga satsa på att den kommer vid inkallning.

Jag får väl pröva rep och godis senare då. Det lär ju inte bli värre. 
    Testa gå iväg där det är lugnare och inte så mycket folk och hundar som går förbi. Det brukar vara lättare att få hundens uppmärksamhet då. Hoppas ni får roligt ute!
  • Anonym (aj då)
    Lady without tattoo skrev 2011-09-12 13:42:01 följande:
    Se till så hunden får ett hem där de vill ta hand om den,där den är önskvärd.
    ?
  • Anonym (aj då)
    h8him skrev 2011-09-12 13:42:03 följande:
    Testa gå iväg där det är lugnare och inte så mycket folk och hundar som går förbi. Det brukar vara lättare att få hundens uppmärksamhet då. Hoppas ni får roligt ute!
    Lungt är det, för det bor knappt någon här, men man kan ju hoppas att hunden får roligt i alla fall. För egen del är jag skeptisk och hoppas att nästa djur som läggs i mina händer är en guldhamster.
Svar på tråden Kan jag binda fast hunden utomhus?