• Anonym

Vem får hämta?

Har en fråga och hoppas att det finns någon som vet... Vem får hämta barnen på skola och förskola om man har gemensam vårdnad? Jag vet att båda föräldrarna har rätt men andra människor? Kan jag som vårdnadshavare förbjuda andra än jag och pappan att hämta?

Kan jag förhindra att andra är med min son på hans utflyktsdagar?

Vi står i ett mycket känsligt skede och jag vill inte att andra än jag och barnens pappa ska vara med barnen på skola och förskola!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-25 22:29
    Nu blev det så att ingen av dem får hämta! Jag vann vårdnaden i rätten då båda två visade upp ett helt omdömeslöst beteende. Barnen får träffa sin pappa under bevakade tillfällen... Nu kan jag andas ut....

• Svar på tråden Vem får hämta?
  • vetvadjagvill
    Anonym skrev 2011-09-12 19:13:07 följande:
    Har en fråga och hoppas att det finns någon som vet... Vem får hämta barnen på skola och förskola om man har gemensam vårdnad? Jag vet att båda föräldrarna har rätt men andra människor? Kan jag som vårdnadshavare förbjuda andra än jag och pappan att hämta?

Kan jag förhindra att andra är med min son på hans utflyktsdagar?

Vi står i ett mycket känsligt skede och jag vill inte att andra än jag och barnens pappa ska vara med barnen på skola och förskola!

om det är din tid och du väljer att skicka nån annan så kan han inte göra nåt åt det och vise versa.

DU kan inte förbjuda tex pappans sambo hämta barnet om pappan sagt  det är ok.

• Red drum

Håller med ovanstående.

• vetvadjagvill

men beroende på vad du menar med känsligt skede så prata med han om vad du anser om det är för barnens skulle.. eller din skull..

tex om det är barnen som ska smälta en seperation så kan det ju vara bra om bara ni hämtar.

dock inget du kan kräva eller  tvinga igenom.

• Cia o krabaten

Det är upp till den person som har boendet att bestämma vem som får hämta.
    Vi har fått en lapp där vi skrivit i att mamma, pappa eller mormor hämtar/lämnar. Då ska de inte lämna ut barnen till någon annan person än dem.
    Men om pappan säger att "meckar.Micke" kan hämta eller kanske en ny tjej så kan du inte säga nej.
    Det bästa du kan göra är att prata med pappan.
    Sen är ju frågan hur viktigt det är jämfört med att barnet kommer hem tidigare. 

• Anonym

Varför skulle det vara så viktigt att INGEN mer än du och pappan ska kunna hämta baenet?
    Kan inte riktigt tänka mig att der skulle missgynna eller skada barnet?
    Gör det det så ska det självklar inte ske men om det bara är nåt svartsjukedrama från din sida så är det oerhört viktigt att du snabbt tar dig i kragen och inte låter det gå ut över ditt barn!

• sirisdotter

Kände aldrig att det stod i min makt att påverka vem umgängesföräldern skickade att hämta vårt barn.   Blev förvånad att man på Arlanda lämnat ut   sjuåringen till   "en farbror jag inte kände igen".   Trodde det var större säkerhet kring ensamflygande barn med plastficka på bröstet med flygbiljett i.   Jag listade ut att det torde ha varit min f d svåger.   Han har i så fall samma efternamn som uf  -  om denne svåger gjort sig besvär att lära känna sin brorsdotter eller ej kan knappast personalen på Arlanda ha haft någon kännedom om.

Medan vi bodde i samma stad kunde det hända när barnet var sjukt  och alltså inte hämtades på förskolan att f d maken hade med sig den kvinna han råkade umgås med för tillfället.   Medan jag var på jobbet gick de runt i vårt hem helt utan min vetskap.   Normalt sett brukar jag själv avgöra vem jag släpper in i mitt hem,  och när (vill ofta bädda sängar t ex före besök),   men....

• Anonym
    sirisdotter skrev 2011-09-12 23:30:46 följande:
    Kände aldrig att det stod i min makt att påverka vem umgängesföräldern skickade att hämta vårt barn.   Blev förvånad att man på Arlanda lämnat ut   sjuåringen till   "en farbror jag inte kände igen".   Trodde det var större säkerhet kring ensamflygande barn med plastficka på bröstet med flygbiljett i.   Jag listade ut att det torde ha varit min f d svåger.   Han har i så fall samma efternamn som uf  -  om denne svåger gjort sig besvär att lära känna sin brorsdotter eller ej kan knappast personalen på Arlanda ha haft någon kännedom om.

Medan vi bodde i samma stad kunde det hända när barnet var sjukt  och alltså inte hämtades på förskolan att f d maken hade med sig den kvinna han råkade umgås med för tillfället.   Medan jag var på jobbet gick de runt i vårt hem helt utan min vetskap.   Normalt sett brukar jag själv avgöra vem jag släpper in i mitt hem,  och när (vill ofta bädda sängar t ex före besök),   men....
    Lite svårt att förstå ditt inlägg, kan inte riktigt "greppa" det...
  • hon mot strömmen
    sirisdotter skrev 2011-09-12 23:30:46 följande:
      Blev förvånad att man på Arlanda lämnat ut   sjuåringen till   "en farbror jag inte kände igen".   Trodde det var större säkerhet kring ensamflygande barn med plastficka på bröstet med flygbiljett i.   Jag listade ut att det torde ha varit min f d svåger.   Han har i så fall samma efternamn som uf  -  om denne svåger gjort sig besvär att lära känna sin brorsdotter eller ej kan knappast personalen på Arlanda ha haft någon kännedom om.
    Helt OT svar men så får de FAN inte göra under några omständigheter...
  • sirisdotter
    Anonym skrev 2011-09-12 23:34:40 följande:
    Lite svårt att förstå ditt inlägg, kan inte riktigt "greppa" det...
    Kontentan  av mitt inlägg var att även om jag var ensam vårdnadshavare hade jag ingen chans  att lägga mig i vem barnets pappa skickade att hämta barnet.   

(och jag illustrerade den maktlösheten   med att det verkade stå  pappan fritt att skicka någon annan att "kvittera ut"   vårt barn   när hon med flygvärdinneeskort flugit de 30 milen inom landet för en umgängeshelg i stockholmstrakten).
  • h8him
    Cia o krabaten skrev 2011-09-12 21:15:04 följande:
    Det är upp till den person som har boendet att bestämma vem som får hämta.
    Vi har fått en lapp där vi skrivit i att mamma, pappa eller mormor hämtar/lämnar. Då ska de inte lämna ut barnen till någon annan person än dem.
    Men om pappan säger att "meckar.Micke" kan hämta eller kanske en ny tjej så kan du inte säga nej.
    Det bästa du kan göra är att prata med pappan.
    Sen är ju frågan hur viktigt det är jämfört med att barnet kommer hem tidigare. 
    Det är inte upp till den som har boendet. Har föräldrarna gemensam vårdnad får båda hämta när som helst.

Den som har barnen för stunden är den som har rätt att bestämma vem som ska hämta/lämna och den andra föräldern kan inget göra åt det, förutom att hämta barnet på den andres tid och då får man problem i en ev. kommande rättstvist.

Även om det är känsligt för dig ts så måste du acceptera att pappan bestämmer över barnet och vem som är med barnet, på sin tid.
Svar på tråden Vem får hämta?