• Anonym

Vem får hämta?

Har en fråga och hoppas att det finns någon som vet... Vem får hämta barnen på skola och förskola om man har gemensam vårdnad? Jag vet att båda föräldrarna har rätt men andra människor? Kan jag som vårdnadshavare förbjuda andra än jag och pappan att hämta?

Kan jag förhindra att andra är med min son på hans utflyktsdagar?

Vi står i ett mycket känsligt skede och jag vill inte att andra än jag och barnens pappa ska vara med barnen på skola och förskola!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-25 22:29
    Nu blev det så att ingen av dem får hämta! Jag vann vårdnaden i rätten då båda två visade upp ett helt omdömeslöst beteende. Barnen får träffa sin pappa under bevakade tillfällen... Nu kan jag andas ut....

• Svar på tråden Vem får hämta?
  • FlamingRed
    h8him skrev 2011-09-14 07:42:43 följande:
    Förskola anses ingå i den dagliga omvårdnaden om barnet som var och en av föräldrarna får styra över under sin tid med barnet.

När det gäller skola har vi skolplikt i Sverige, men angående fritids så är det var och en av föräldrarna som har rätt att besluta under sin tid med barnet.

Man måste alltså skilja på den juridiska vårdnaden och den faktiska vården. Under daglig vård av barn kommer vardagliga beslut, som t.ex om barnet ska vara på förskolan eller inte, om barnet ska få nya kläder eller ej, om barnet ska få köttfärssås eller fisk till middag.
    Fast beslutet om förskola är inte "vardagligt". Lika lite som val av skola.

Givetvis är inte att sätta sitt barn på dagis 12 timmar om dagen i samma liga som att välja mellan fisk eller köttfärssås. 
  • FlamingRed
    h8him skrev 2011-09-14 07:45:05 följande:
    Om den förälder som ska ha barnet vill ha (förskole-)barnet hemma så har denne rätt att ha barnet hemma. Varför skulle det vara svårare än så? Hur skulle den andre kunna ha rätt att lägga sig i den dagliga omsorgen under barnets tid med den förste?
    För att gemensam vårdnad betyder gemensamt ansvar, inte varannant ansvar.

• FlamingRed
    h8him skrev 2011-09-14 07:45:05 följande:
    Om den förälder som ska ha barnet vill ha (förskole-)barnet hemma så har denne rätt att ha barnet hemma. Varför skulle det vara svårare än så? Hur skulle den andre kunna ha rätt att lägga sig i den dagliga omsorgen under barnets tid med den förste?
    Ta ett omvänt exempel, en förälder kanske är hemma och vill inte ha sitt barn på dagis alls.

Ska då umgänges föräldern kunna kräva att lämna på dagis, istället för hos sin andre förälder? 
  • vetvadjagvill

FlamingRed skrev 2011-09-14 07:33:56 följande:
    vetvadjagvill skrev 2011-09-13 23:01:37 följande:
    Där har du fel.. jag har haft anmälan om just sånt här liggandes på JO..

exet skrev tid utan att jag godkände det vilket utökade min faktura men han  hade rätt att göra det fö rdet var hans tid då vi hade vh och han ville hämta senare på fredagar och lämna tidigare på måndagar och skrev eget schema utan min underskift.

JO har kollat igenom detta och det står nog i mitt JObeslut mer grundligt om vad som gäller.

kontrollera med lagen istället.. kommunen kan ha andra regler än lagarna.

Min kommun ville inte dela faktura.. och det kunde inte förskolechefen göra nåt åt eller förvaltningschefen.. dock så var JO till hjälp om vad deras skyldigheter var och de delar numra faktura.. (samma JObeslut som jag nämnde ovan)

Ok, finns mer att läsa om detta någonstans? 

självklart.. hade länket igår om jag inte var så trött..

http://www.regeringen.se/sb/d/108/a/85819

http://www.skolverket.se/lagar_och_regler/2.2455/beslutanderatten-i-fraga-om-barns-skolplacering-vid-gemensam-vardnad-1.73507

http://www.sweden.gov.se/content/1/c6/08/58/19/aac497a6.pdf
    FlamingRed skrev 2011-09-13 22:38:20 följande:
    Fast här har du fel, detta har jag kontrollerat både med vår kommun och förskolechef.
    Se mina länkar
    FlamingRed skrev 2011-09-14 07:30:12 följande:
    Men lagen reglerar inte detta, så det är svårt att kontrollera...
    JO lagen och tolkningar av lagen reglerar detta
    Se länkar
    FlamingRed skrev 2011-09-13 22:40:46 följande:
    Det finns INGA tillfällen då endast en vårdnadshavares underskrift godkänns om flera vårdnadshavare finns. 

I praktiken godkänns det på många ställen idag, men det är fel av den som godkänner underskriften. 

Jo det finns.
    Det finns bestämmelser att godkänna detta annars får man ii alla fall igenomdet med en JOanmälan.
    Se länkar ovan.
  • vetvadjagvill
    FlamingRed skrev 2011-09-14 07:48:42 följande:
    Ta ett omvänt exempel, en förälder kanske är hemma och vill inte ha sitt barn på dagis alls.

Ska då umgänges föräldern kunna kräva att lämna på dagis, istället för hos sin andre förälder? 
    Om umgängesföräldern har behov av barnomsorg måste kommunen erbjuda detta.
    Umgängesföräldern kan inte kräva att barnet går till dagis tex en måndag eller fredg föratt hämta där utan får då acceptera att hämtning sker i hemmet men på umgångeförälderns tid bestämmer då denna om barnet ska lämnas eller inte.

Men i en del fall är ju lämning på förskola att rekomendera om det är starka konflikter mellan föräldrarna.
    Dock ej tvång.

Men boendeföräldern kan inte heller hindra umgångesföräldern att lämna på förskola sig tid.
    inte ens om bf är föräldraledig.

• FlamingRed
    vetvadjagvill skrev 2011-09-14 07:59:33 följande:
    självklart.. hade länket igår om jag inte var så trött..

www.regeringen.se/sb/d/108/a/85819

www.skolverket.se/lagar_och_regler/2.2455/bes...

www.sweden.gov.se/content/1/c6/08/58/19/aac49...
    FlamingRed skrev 2011-09-13 22:38:20 följande:
    Fast här har du fel, detta har jag kontrollerat både med vår kommun och förskolechef.
    Se mina länkarJO lagen och tolkningar av lagen reglerar detta
    Se länkar
    FlamingRed skrev 2011-09-13 22:40:46 följande:
    Det finns INGA tillfällen då endast en vårdnadshavares underskrift godkänns om flera vårdnadshavare finns. 

I praktiken godkänns det på många ställen idag, men det är fel av den som godkänner underskriften. 
    Jo det finns.
    Det finns bestämmelser att godkänna detta annars får man ii alla fall igenomdet med en JOanmälan.
    Se länkar ovan.
    Tack, dock verkar inte betänkandet beakta varannanveckas boende...
  • FlamingRed
    vetvadjagvill skrev 2011-09-14 08:08:37 följande:
    Om umgängesföräldern har behov av barnomsorg måste kommunen erbjuda detta.
    Umgängesföräldern kan inte kräva att barnet går till dagis tex en måndag eller fredg föratt hämta där utan får då acceptera att hämtning sker i hemmet men på umgångeförälderns tid bestämmer då denna om barnet ska lämnas eller inte.

Men i en del fall är ju lämning på förskola att rekomendera om det är starka konflikter mellan föräldrarna.
    Dock ej tvång.

Men boendeföräldern kan inte heller hindra umgångesföräldern att lämna på förskola sig tid.

Fast nu kanske du pratar situationer där umgänget är reglerat, inte ett "vanligt" varannanveckas samarbete?
  • h8him
    FlamingRed skrev 2011-09-14 07:45:35 följande:
    Fast beslutet om förskola är inte "vardagligt". Lika lite som val av skola.

Givetvis är inte att sätta sitt barn på dagis 12 timmar om dagen i samma liga som att välja mellan fisk eller köttfärssås. 
    Daglig omvårdnad måste vara ett begrepp du har helt missat? Eftersom ingen anses vara boendeförälder vid växelvis boende har båda föräldrarna rätt att besluta om barnets barnomsorgstider under deras tid med barnet.

Förskoleklass samt skolgången anses däremot inte vara vardagliga beslut utan där ska föräldrarna gemensamt bestämma om vilken placering barnet ska ha.  Fritidsverksamheten är däremot daglig omvårdnad.

Givetvis har man som förälder rätt till barnomsorg de timmar som krävs för att kunna arbeta. Det skulle vara galenskap om en förälder fick bestämma över barnets förskoletider på den andres vecka..
  • FlamingRed
    vetvadjagvill skrev 2011-09-14 08:08:37 följande:
    .

Är du säker på detta, eller är det vid reglerat umgänge?

Jag menar att vanliga förskolor snarare kan ha regler om att barn INTE får vara på dagis om någon vårdnadshavare är hemma och ledig. 
  • h8him
    FlamingRed skrev 2011-09-14 07:48:42 följande:

Ja, den som har barnet beslutar om med vem vem och var barnet ska vara då denne arbetar.
Svar på tråden Vem får hämta?