Inlägg från: Momzilla |Visa alla inlägg
  • Momzilla

Indien

Jag har rest i Indien dock inte med barn. Hur gamla är de? Det är väldigt smutsigt i Indien jämfört m Sverige och jag som vuxen blev rejält sjuk när jag var där nere. Trots koleravaccin och noggrant handspritande. Hade nog personligen inte velat utsätta mina barn för det.. Goa förresten, mycket ny- muckade Israeler, droger, brunt vatten och starka strömmar i arabiska sjön. Hade inte rekomenderat ngn som inte var ute efter att festa skallen av sig. Kolla in Kerala om du absolut vill ta familjen t Indien. det kallas Guds land av en anledning och det är betydligt mindre miserabelt än andra delar av Indien.

• Momzilla
    enny signatur skrev 2011-09-14 19:44:33 följande:
    Vi funderar framförallt över Varkala i kerrala (lägst spädbarnsdödlighet tex och verkar rätt bra på många sätt). Att det är skitigare i Indien än här, ja det gäller ju väldigt många ställen (alla som är aktuella att åka till för oss), men man kan ju hantera det på olika sätt och välja mer hygeniska platser iaf 
    Den ena komme vara 5 år, den andre väldigt liten. Sjukdom får vi nog räkna med om vi är bort i 5 månader. 

Grejen är att det är sådana fundamentala skillnader. Som exempel: Jag var nere mitt under fågelinfluensan och myndigheterna kablade ut en uppmaning till folk att tvätta händena och hålla för munnen när de hostade för att undvika smitta. Här i Svedala är det en självklarhet att inte hosta folk i fejset och tvätta händerna..på tal om att tvätta händerna glöm inte att ta med toapapper, det är inget gemene man använder. (ja det finns att få tag på men är som att torka sig med smörpapper) 

Ja ni kommer att bli sjuka, inget snack om saken...alla blir sjuka. 
    Frågan är vad ni får med er hem. Själv bär jag på antibiotika resistanta bakterier, en liten souvenir från Dehli benämd som mördarbakterien i svensk media.
    Något jag förde över till min nyfödde son men 2 veckors sjukhusvistelse som följd iom att vanligt bredspektrum penicilin inte verkar på honom (eller mig)

Sen finns det de där mer kända eländena, Malaria Dengue etc.

Vad har ni för alternativ?
  • Momzilla

Grodfen. Jag mottar gärna dina tips om hur man undviker Dengue och Malaria. Är  dock inte intresserad av att knalla omkring i biodlardräkt.

"DNA:t som kodar för ESBL sitter på en plasmid vilket gör att resistensgenerna kan föras över mellan olika bakterier" ett litet wikipedia urklipp att ha i åtanke.
    Sen spelar det ingen roll hur mycket du tvättar händerna om den som hanterat din mat ger blanka fanken i det..
    För jag antar att ni vill se landet och inte sitta i en lyxvilla och äta astronautmat i 5 månader? :)

Vår familj funderar också på att ta föräldraledigt utomlands förresten.

• Momzilla

Ska du ge dig på att åka tåg i Indien snåla inte på biljettpriset, och se till att du har förnödenheter för iaf ett dygn längre än resan ska ta. Jag har aldrig varit med om att ett indiskt tåg varit i tid och har även suttit fast 48 h i middle of nowhere efter en tågkrock längre fram. Dimma + inget fungerande signalsystem. Är ruskigt glad att vi inte tog det tidigare tåget som körde in i det urspårade setet för då hade jag antagligen blivit en rubrik i tidningen.. Annars är Thailand och Malaysia både barn och backpackervänligt + att de har bra sjukvård.

• Momzilla

Har lite bilder inifrån ett indiskt tåg förresten. Vår lyxhytt ( den enda privata på tåget) bestod av två bruna plastklädda britsar på ena sidan, ett litet bord vid fönstret ( riktigt fönster som gick att öppna lite) och en bagagehylla. Man fick filt och kudde på köpet. Vill minnas att på de tåg jag har åkt med har man kunnat köpa te och ibland dryck och någon slags mat.

• Momzilla

Om man nu satsar på att hålla sig frisk genom att uppehålla sig i "hygieniska miljöer" tror jag att Thailand och Malaysia ligger bättre till, och om man nu åker på något är bra sjukvård mer tillgänglig. Det finns såklart bra vård i Indien Som Grodfen sa men sen är det den där frågan om
    Tillgänglighet.. Annars är Bangladesh ett hett kort! Skitbilligt 50 år i tiden efter Indien ( om ens så lite) och skyhöga obskyritetspoäng! :)

• Momzilla

Indisk lyxhytt. Ok glöm att det gick att öppna fönstret, my bad.
  • Momzilla

Sleeper, varianten med rutor finns med bara galler åxå.
  • Momzilla

Centralstationen i New Dehli rätt crowded. De säljer plastskynken  på perrongen som man kan lägga på sin brits vilket antagligen är en ganska bra idé att köpa.
     I Indien råglor man förresten på folk man tycker ser intressanta ut, så jag började fota alla som stirrade mer än 10 min typ.. 
  • Momzilla

Ehm, jag var inte seriös med Bangladesh-förslaget.. Det är om möjligt värre än Indien, men billigt oj oj. Jag har iofs inte varit i Centralasien och kan tänka mig att det finns ett par riktiga bottennapp där också. Dagestan typ.

Södra Thailand är  övervägande muslimskt, även om det finns en del buddhister. Det är rätt ok att förflytta sig där också, har iofs inte åkt tåg genom landet. Men väl buss med AC och videounderhållning från Bangkok i norr till Krabi i Söder. Det har funnits turism sen amerikanerna började semestra där under Vietnam-kriget så att hitta sin egen strand ala "the beach" är nog rätt kört. Men det finns ju mindre turistiga ställen (inget Bamse-klubb inferno och ingen "Welly funny ping-pong show") Krabi tex är rätt dött efter tsunamin då de flyttade båtpiren utanför staden. Men du kan fortf. ta longtail ut till öarna.

Indiska karlar är ett kapitel för sig, även utanför stränder. De tafsar.
     Jag är dock en decimeter längre än de flesta indier och hyfsat påklädd så jag har klarat migrelativt bra.
    Kota betyder hund, det är något av det värsta du kan kalla en indier fick jag lära mig. ;)
  • Momzilla

Ja just det, en freebe från förstaklassvagnen, bedbugs!Skål

• Momzilla

Tafsandes är väl ändå det minst oroväckande med en Indien resa? Maken ( trötta killen på bilden ovanför) fick ett gäng 'beundrare' på ett hotell i karol bagh, New Dehli. Det visade sig att de aldrig sett en SÅ VIT människa. *Lol*

Svar på tråden Indien