enny signatur skrev 2011-09-14 19:44:33 följande:
Vi funderar framförallt över Varkala i kerrala (lägst spädbarnsdödlighet tex och verkar rätt bra på många sätt). Att det är skitigare i Indien än här, ja det gäller ju väldigt många ställen (alla som är aktuella att åka till för oss), men man kan ju hantera det på olika sätt och välja mer hygeniska platser iaf
Den ena komme vara 5 år, den andre väldigt liten. Sjukdom får vi nog räkna med om vi är bort i 5 månader.
Grejen är att det är sådana fundamentala skillnader. Som exempel: Jag var nere mitt under fågelinfluensan och myndigheterna kablade ut en uppmaning till folk att tvätta händena och hålla för munnen när de hostade för att undvika smitta. Här i Svedala är det en självklarhet att inte hosta folk i fejset och tvätta händerna..på tal om att tvätta händerna glöm inte att ta med toapapper, det är inget gemene man använder. (ja det finns att få tag på men är som att torka sig med smörpapper)
Ja ni kommer att bli sjuka, inget snack om saken...alla blir sjuka.
Frågan är vad ni får med er hem. Själv bär jag på antibiotika resistanta bakterier, en liten souvenir från Dehli benämd som mördarbakterien i svensk media.
Något jag förde över till min nyfödde son men 2 veckors sjukhusvistelse som följd iom att vanligt bredspektrum penicilin inte verkar på honom (eller mig)
Sen finns det de där mer kända eländena, Malaria Dengue etc.
Vad har ni för alternativ?