Indien
Har någon av er varit I indien med små barn? Vi har fått tips om Varkala och Goa, hur är det där? :)
Har någon av er varit I indien med små barn? Vi har fått tips om Varkala och Goa, hur är det där? :)
puffar
Jag har rest i Indien dock inte med barn. Hur gamla är de? Det är väldigt smutsigt i Indien jämfört m Sverige och jag som vuxen blev rejält sjuk när jag var där nere. Trots koleravaccin och noggrant handspritande. Hade nog personligen inte velat utsätta mina barn för det.. Goa förresten, mycket ny- muckade Israeler, droger, brunt vatten och starka strömmar i arabiska sjön. Hade inte rekomenderat ngn som inte var ute efter att festa skallen av sig. Kolla in Kerala om du absolut vill ta familjen t Indien. det kallas Guds land av en anledning och det är betydligt mindre miserabelt än andra delar av Indien.
Vart i goa var du? jag har inte riktigt fått samma uppfattning, men jag har inte varit jätte sugen på goa även om det är ett ställe vi funderar på bara av bekvämlighet.
Kul att ni funderar på Indien! Jag har bott i Indien och reser dit regelbundet. Det är ett underbart land!
När det gäller sjukdom kommer man (som vuxen) långt genom att hålla god handhygien och vara mycket försiktig med vad man stoppar i munnen. Många drabbas av en eller ett par dagars diarre, dock långt ifrån alla. Jag har haft ett stort antal svenska gäster på besök och de allra flesta har varit friska hela resan, när de följt mina råd. (Kan ge dig dem om du vill!)
Varkala är fantastiskt, men kruxet är att byn ligger på en klippa. Väldigt vackert, men inte så bra om man har småbarn. Det fanns när jag var där senast för 2,5 år sedan inte något bra räcke utan klippan stupar brant ner mot stranden. Jag skulle nog tyvärr inte våga åka dit med små barn som springer och lätt kan trilla över kanten.
Har själv inte varit i Kovalam, men det kanske är ett alternativ?
Annars finns ju massor av olika orter i Goa, något för alla smaker. Arambol uppfattar jag som ganska barnvänligt, kanske något att kolla upp? Det finns en del yogafolk där, ganska blandad publik och även en del barn, är avslappnat och trevligt tycker jag.
En annan personlig favorit är hotellet Chalston som ligger mellan Baga och Calangute, Det drivs av ett svensk-indiskt par. Man kan både boka rum på egen hand eller åka på charter dit med Apollo. De har solstolar som står på övre delen av stranden med utsikt över vattnet, inte många hotell har så bra läge.
Angående att resa med barn i Indien: Trots att jag är väldigt trygg i Indien så skulle jag inte resa omkring där med ett spädbarn. Jag skulle vilja att barnet var stort nog att kunna kommunicera hur han/hon känner sig.
Det är ju en sak att hålla handhygien etc som vuxen, svårare att kontrollera en liten. Och om den lille drar på sig något riktigt otäckt som dysenteri skulle jag bli livrädd.
Vi ska till Indien i vinter med vår son som då är 4-5 månader. Vi ska endast bo hos släktingar i ett modernt hus som har samma standard som en svensk bostad.
Vi har valt bort att åka till Goa i år, det känns inte riktigt tryggt att kunna klara hygienen för den lille. Det är svårt att tex sterilisera nappar, flaskor etc på hotell. Dessutom kommer han bara att ha ett väldigt färskt grundskydd i vaccinet. Känns som en onödig risk helt enkelt.
Möjligen att jag skulle kunna tänka mig Goa om vi långtidshyrde en toppmodern lägenhet där. Men vi har valt att vänta med såna grejer tills allra minst nästa vinter då han är ca 1,5 år.
Grodfen. Jag mottar gärna dina tips om hur man undviker Dengue och Malaria. Är dock inte intresserad av att knalla omkring i biodlardräkt.
"DNA:t som kodar för ESBL sitter på en plasmid vilket gör att resistensgenerna kan föras över mellan olika bakterier" ett litet wikipedia urklipp att ha i åtanke.
Sen spelar det ingen roll hur mycket du tvättar händerna om den som hanterat din mat ger blanka fanken i det..
För jag antar att ni vill se landet och inte sitta i en lyxvilla och äta astronautmat i 5 månader? :)
Vår familj funderar också på att ta föräldraledigt utomlands förresten.
Angående hälsa och hygien - mina tips gäller att klara magen. Undvika denguefeber och malaria gör man ju bäst helt enkelt genom att inte bli myggbiten. Finns mig veterligen inga andra knep.
Under de år jag bott och rest i Indien har jag bara hört talas om ett enda fall av malaria, det var en indisk kompis som fick det när han bodde i Bombay. Så visst, det händer naturligtvis men det är inte jättevanligt.
Denguefeber har jag aldrig hört talas om att någon fått, det är nog vanligare i Thailand.
Det är visserligen ingen tröst om man väl åker på det, men jag tror inte risken är så stor.
Magproblem är betydligt vanligare dock! Och det kan ju bli läskigt nog om det vill sig illa, har själv haft dysenteri och det var gräsligt. Men då hade jag verkligen misskött mig och ätit på riktigt dåliga ställen. Det var när jag var ung och dum...
Här är mina tips för att klara magen i Indien. Dessa skickade jag ut innan vi fick besök av ett gäng svenska vänner. Bara en blev magsjuk under resan!
* Tvätta händerna innan du äter något. Alla restauranger har ett tvättställ för gästerna, fråga efter “hand wash” ifall de inte har toalett. Förhoppningsvis, men långt ifrån alltid, har de även tvål.
* Ha alltid med dig en antiseptisk handtvätt. Det är en liten flaska som bland annat säljs på svenska Apoteket för omkring 50 kronor. Om det inte finns tvål är detta en utmärkt ersättning.
* Om du snusar, knaprar tuggummin eller på annat sätt vidrör munnen regelbundet, tvätta händerna eller sterilisera dem med handtvätt innan du börjar pilla.
* Ät bara på restauranger som ser hyfsat rena och fräscha ut. Använd ditt sunda förnuft.
* Undvik gatumat. Om du absolut vill testa, se till att äta enklare saker där inte så mycket kan gå fel, till exempel stekt bröd. Kolla även hur det ser ut kring gatuståndet, för många gatuståndskockar har varken tillgång till en toalett eller någonstans att tvätta händerna efter de gjort sina behov. (Bakteriell dysenteri smittar genom avföring, och det är ingen rolig sjukdom.)
* Ät ingenting där du kan få i dig kranvatten, exempelvis färska och skölda grönsaker. Om du äter exempelvis raita (en smarrig yoghurtmix), fråga vad det är för vatten den är blandad med. På sämre ställen är det alldeles säkert kranvatten, så undvik.
* Om ditt glas är nydiskat och fortfarande innehåller kranvatten, använd en servett för att torka ur vattnet.
* Skäms inte för att torka av din tallrik med en servett innan du äter, ifall den är dammig eller smutsig. På bättre ställen kan du be om en ny.
* Te och kaffe brukar vara okej, eftersom vattnet kokats.
* Glass och liknande efterrätter är OK på bättre ställen, men undvik det på enklare ställen. Det är ofta strömavbrott och sannolikheten att frysvarorna slängs efteråt är väldigt liten.
* Om du får in kall eller ljummen mat på restaurang, skicka tillbaks den. Maten ska vara färsk och nyligen upphettad så att alla bakterier har dött.
* Undvik drinkar med is i, om det inte är på ett tjusigt ställe eller på ett turisthak. Fråga isåfall vilket vatten isen är gjord på. Mineralvatten eller filtrerat vatten är okej.
* Borsta tänderna i mineralvatten.