Visst bidrar barn till mer tjafs och gräl. I vår lilla familj bråkar vi om något i stort sett varje dag, men jag tror inte att det är så farligt med tjafs så länge man vet att man i grunden älskar varandra.
Det handlar ju mest om att ens liv (som det var) förändrats och att man är mer begränsad nu än förr. Spontaniteten försvinner ju till stor del under barnets första år och det är svårt att prioritera varandra när det finns en tredje person som kräver all uppmärksamhet. En annan anledning (som jag upplevt det) är ju att för mamman vänds vardagslivet helt upp och ner (man blir mer låst, man får aldrig vara ifred, inte ens på toa etc) medan pappan går till jobbet och lever större delen av vardagslivet som vanligt. Det är svårt att förstå hur j-la jobbigt det är att vara hemma med barn (varför det är så viktigt att dela på föräldraledigheten!)
Vi har klarat oss genom två små barn och dagligt gnabb genom att alltid (efter att vi bråkat) be om förlåtelse, tala om att vi älskar varandra trots att vi är gifta med nordens största idiot samt (och detta är viktigt!!) påminna oss om att detta är extrema levnadvillkor som kommer att vara under en kort period. Redan när bebisen är dryga året så börjar ju friheten komma tillbaka. Sedan ser vi till att alltid ha en myskväll i veckan då barnen somnat då vi umgås med varandra, ser film eller spelar spel och vuxenpratar. Att även ge varandra en familje-fri dag mellan varven är också superviktigt.
Det jag, trots skrik, gråt och hot om skilsmässa mellan vavren, trots allt lärt mig av alla bråk är att välja mina strider. Jag orkar inte tjafsa om småsaker som att han slänger kalsingarna på golvet eller står upp och kissar eller slarvar när han diskar. Det är inte värt att sura över småsaker. Och jag är inte heller perfekt utan sprider mina prylar överallt i huset (och han plockar efter mig.) Om han däremot gör något med barnen som går stick i stäv med vår överenskommelse om hur de ska uppfostras eller andra värderingsfrågor tar det däremot hus i helvete, för den striden känns mycket viktigare.
Sist men inte minst tror jag att det är bättre att bråka än att lägga locket på och låta agressionerna växa tills man en dag inte pallar längre. Då kanske det är försent att rädda förhållandet.