• Äldre 13 Sep 21:37
    1314 visningar
    7 svar
    7
    1314

    Recept.

    Perfekt! Hoppas här blir massor av recept sen. Ska prova på att baka nåt nyttigt bröd nån dag snart. Då kommer det upp här sen. :)

  • Äldre 17 Sep 08:15
    #4

    Här kommer receptet på brödet jag skrev om. Detta är originalreceptet och jag gjorde lite ändringar när jag gjorde det. Skriver det inom parantes. Ingredienser 5 dl vetemjöl (tyckte det var onödigt,jag tog 2dl vetemjöl special men hade tagit durumvete om jag haft det hemma, och 3dl fint rågmjöl) 3 dl rågsikt 2 dl grahamsmjöl 2½ dl rågkross 1 dl vetekli ½ dl solrosfrön (jag tog skalade solroskärnor, spelar nog ingen roll vilket.) 1 tsk salt 4 tsk bikarbonat 1 dl mörk sirap 1 l naturell yoghurt ( max 3%) (Här kan man nog lika väl ta lättyoghurt, men jag hade inte det heller hemma.) Gör så här Blanda alla torra ingredienserna ordentligt. Blanda i yoghurt och sirap. Fördela i två brödformar, grädda i 175 grader i ca 1½ timme. Ytan ska bli mörk och knaprig. Tips! Smaksätt gärna med 2 msk lingonsylt

  • Äldre 17 Sep 08:16
    #5

    Oj vad dumt det hamnade. Jag hade spaltat upp det när jag skrev. Är det för att jag gjorde det via mobilen? Ska testa igen.

  • Äldre 17 Sep 08:21
    #6

    Här kommer receptet på brödet jag skrev om. Detta är originalreceptet och jag gjorde lite ändringar när jag gjorde det. Skriver det inom parantes.

    Ingredienser
    5 dl vetemjöl (tyckte det var onödigt,jag tog 2dl vetemjöl special men hade tagit durumvete om jag haft det hemma, och 3dl fint rågmjöl.
    3 dl rågsikt
    2 dl grahamsmjöl
    2½ dl rågkross
    1 dl vetekli
    ½ dl solrosfrön (jag tog skalade solroskärnor, men det spelar nog ingen roll vilket)
    1 tsk salt
    4 tsk bikarbonat
    1 dl mörk sirap
    1 l naturell yoghurt ( max 3%) (här kan man nog lika väl ta lättyoghurt, men jag hade inte det heller hemma)

    Gör så här
    Blanda alla torra ingredienserna ordentligt.
    Blanda i yoghurt och sirap. Fördela i två brödformar, grädda i 175 grader i ca 1½ timme. Ytan ska bli mörk och knaprig.

    Tips! Smaksätt gärna med 2 msk lingonsylt

  • Äldre 17 Sep 08:23
    #7

    Nu blev det bättre. Glöm föresten inte smörja brödformarna. Annars fastnar brödet lätt. Och just det. Jag la i brödkryddor också men det gör man som man vill.

Svar på tråden Recept.