• Anonym (bolla tankar)

    Någon att bolla med - OBS!!! adoption

    Jag har i några veckors febrilt försökt att få tag på någon att bolla lite tankar med inför vår kommande medgivandeutredning, men jag vet inte riktigt till vem jag ska vända mig. Jag har testat att par personer inom AC (där vi köar), men kontaktpersonen i min region ringer inte upp trots att jag flera gånger lämnat meddelande på telefonsvararen och kvinnan jag pratade med på kansliet förstod nog inte mina funderingar.

    Någon som har tips på var jag kan vända mig för att bolla lite tankar? Är det regionskontakten som är den som jag bör få tag på eller finns det andra man kan ta kontakt med. Jag känner inte att vi bör påbörja vår utredning med att överösa vår stackars utredare med en hög funderingar.

    Hoppas att någon av er här har koll.

  • Svar på tråden Någon att bolla med - OBS!!! adoption
  • Vitsippa

    Varför inte ta upp dina funderingar här?

    Hur var annars personen som höll i din/er föräldrautbildning, skulle du kunna ta kontakt med honom/henne? 

  • Anonym (bolla tankar)

    Tack för ditt svar Vitsippa!

    Anledningen till att jag inte vill bolla här är att jag vill veta helt säkert att det är någon med adoptionserfarenhet som svarar. Har man inte den bakgrunden så kan man förmodligen helt missuppfatta våra tankegångar. Flummigt skrivet, jag vet, men jag vill iaf ta det direkt med någon specifik person som har adopterat. Det behöver inte alls vara någon professionell, men någon som har gått igenom hela resan en gång och vet hur man kan tänkas fundera.

    Vi har bytt kommun sedan utbildningen, och det har gått ett tag sedan vi gick den, så det är inte aktuellt att ta kontakt med dem.

  • Anonym (A-mamma)

    Vi är många här som har erfarenhet av en eller flera adoptionsprocesser. Fördelen här är ju också att du får tillgång till flera personers erfarenheter. Om du t ex är intresserad av att adoptera från Kenya och talar med en person som adopterade från Vitryssland för 10 år sedan kanske det inte är särskilt givande. Här tror jag att du kan få svar på det mesta när det gäller adoption, den erfarenheten har jag i alla fall. Så fråga på bara!

  • Anonym (bolla tankar)

    A-mamma, tack för att du tar dig tid att svara! Jag har förstått att det finns en hel drös adoptionserfarna här. Så jag tänkte att jag kanske kunde få hjälp att hitta någon, eller rent av hitta någon av er, att reda ut mina funderar tillsammans med. Den frågeställning jag har är inte beroende av när man adopterade eller varifrån man adopterade. Vi har inte kommit så långt än att vi har ritkat in oss mot något land eller världsdel heller. Det är mer utredningsrelaterat och inget jag känner att jag vill ta upp på ett forum

    Så om någon känner för att bolla privat, vid sidan av den här tråden, eller kan rekommendera en kontakt, så hade det varit guld värt! Jag får ju dessvärre inte tag på någon på AC. Kan jag kanske kontakta någon person i ett annat distrikt? Eller finns det någon på kansliet som ni vet är extra bra på att ta emot lite knasiga frågor?

  • Anonym (A-mamma)

    Måste erkänna att jag blir väldigt nyfiken på vilka funderingar ni har, eftersom du känner att du inte vill ta upp dem här även om du är anonym. Respekterar ditt val dock och önskar dig lycka till med att hitta någon du känner förtroende för och som har den erfarenhet du söker.

  • Anonym (bolla tankar)

    A-mamma, det är inte så värst avancerade grejer egentligen, så det är inget att bli nyfiken över. Men om du skriver i tråden igen, fast med ditt riktiga alias, så kan jag inboxa dig. Du kanske rentav är den som kan ge mig lite svar på frågor. Jag skulel verkligen uppskatta en kontakt med någon som har gjort resan innan mig.

  • fabbemam

    Hej!
    Om du vill får du gärna inboxa mig, min erfarenhet kan du läsa om i min presentation. Tråkigt att du inte får tag i din kontaktperson, antingen borde denne inte vara kontaktperson eller så är det så att denne helt ideelle person av någon anledning helt enkelt måste prioritera bort detta just nu. Har du provat att ringa någon annan i styrelsen för din lokala avdelning? Jag tror inte att någon tar illa upp om du ringer till en grann avdelning heller.

    Ett annat tips kan vara att leta bland presentationerna på det icke anonyma adoptionsforumet här på FL och inboxa med frågan om du får ställa några frågor. Det finns ENORM erfarenhet där!

    Men som sagt du får också gärna inboxa mig.

    Fabbemam

  • Anonym (bolla tankar)

    Tack för att ni tog er tid att svara allihop! {#emotions_dlg.flower} Mina frågetecken har rätats ut och vi ser med glädje fram emot den kommande medgivandeutredningen.

    fabbemam, jag kanske hör av mig lite längre fram. Det kommer säkert att dyka upp massvis av frågor under resans gång. Om det går bra. {#emotions_dlg.flower} Just det här frågetecknet är nu iaf uträtat.

  • Vitsippa

    Vad skönt att du fick svar på dina funderingar!

    Jag och min man har precis startat vår utredning och om du vill fortsätta att bolla tankar kring detta får du gärna inboxa mig också.

    Lycka till!     

  • Anonym (kontaktperson)

    skönt att du ätnligen fått svar :) ...ville egentligen bara säga att du kan ringa andra regioners kontaktpersoner oxå, jag får samtal från personer som bor i olika delar av vårt långa land...anledningen till att kontaktpersonerna inte svarar kan vara att de jobbar helt ideelt och kanske är på ex semester, det hände mig i somras att jag inte hade möjlighet att svara i 3 veckor då vi var utomlands.

  • Anonym (bolla tankar)

    Vitsippa: Vad skoj, då ligger vi ungefär lika i processen! Sitter på jobbet nu, men jag kan ta och inboxa dig under helgen.

    fabbemam: Jag hör säkerligen av mig! Tack!

    kontaktperson. Ja, just det, så kan man ju göra! Ringa någon annan regionsansvarig alltså. Jag förstår absolut att det är ideella insatser, och det uppskattas ska du veta! Det är guld värt att ha ett nummer man kan ringa när man har frågor som man behöver ta upp med någon som har mer erfarenhet. Just den här frågan var det lite brådis med, så det var därför jag fick klura lite på hur jag skulle få tag i någon alls. Även ni har ju rätt till semester ibland.

    Tack för att ni har engagerat er!

Svar på tråden Någon att bolla med - OBS!!! adoption