• Cathy30

    Nya vänner i Skellefteå-området!!! :)

    Hej!

    Är en 34-årig tjej som nyss flyttat upp från Västerås med min 12-åriga dotter till Skellefteå! Har blivit sambo med världens goaste kille :) men eftersom han jobbar hela dagarna och jag ännu inte fått något jobb så kan det bli rätt ensamt på dagarna.
    Jag önskar därför komma i kontakt med andra tjejer...eran situation spelar ingen roll utan jag vill helt enkelt få nya vänner :)
    Tar gärna en fika på stan eller tränar tillsammans..eller egentligen vad som helst..:)
    Hör av er!

  • Svar på tråden Nya vänner i Skellefteå-området!!! :)
  • Amlin

    Jag är inte skellefteåbo men kan komma att bli så jag svarar i din tråd. Om inte annat så puffas den ju lite.

    Får man fråga hur det är att komma ny till Skellefteå?    

      

  • Cathy30

    Hej Amlin!
    Jo det är toppen att vara ny i Skellefteå...:) Alla jag träffat på är trevliga och tillmötesgående! Skellefteå är ju inte så stort så man lär sig fort var allting är!  Men folk är hjälpsamma och verkar tycka det är trevligt att det kommer lite nya. :)
    Om du flyttar hit så...Välkommen :)

  • Amlin
    Cathy30 skrev 2011-10-07 22:11:15 följande:
    Hej Amlin!
    Jo det är toppen att vara ny i Skellefteå...:) Alla jag träffat på är trevliga och tillmötesgående! Skellefteå är ju inte så stort så man lär sig fort var allting är!  Men folk är hjälpsamma och verkar tycka det är trevligt att det kommer lite nya. :)
    Om du flyttar hit så...Välkommen :)
    Tack! Det låter ju lovande. Trevliga människor är ju så viktigt!
  • Kya

    Välkommen till skellefteå! 

    Jag bor också här, och stormtrivs.   


    Om en svart katt korsar din väg betyder det att katten är på väg någonstans.
  • Amlin

    Vi har precis varit upp en vända och kollat läget lite. Kikat på hus osv. Nu kommer vi nog försöka hitta en hyrerätt först och sen kolla vidare men ändå. Kul var det. Får se om maken får napp på nåt jobb där uppe om han får det så ka ndet gå fort, jag ska nog vara föräldraledig ett tag till.

    Har ni som bor där några uppfattningar om bra bostadsområden, bra förskolor osv? Jag har inte riktigt koll. Jag har ju varit i  Skellefteå tidigare förstås men aldrig tänkt på staden som ny bostadsort så det var lite annorlunda att vara upp nu.

  • Kya
    Cathy30 skrev 2011-10-17 08:54:11 följande:
    Hej Nina CC

    Vad trevligt :) Var bor du?

    a-torp. vet inte hur länge till, vi är på husjakt.
    Amlin skrev 2011-10-17 16:05:54 följande:
    Vi har precis varit upp en vända och kollat läget lite. Kikat på hus osv. Nu kommer vi nog försöka hitta en hyrerätt först och sen kolla vidare men ändå. Kul var det. Får se om maken får napp på nåt jobb där uppe om han får det så ka ndet gå fort, jag ska nog vara föräldraledig ett tag till.

    Har ni som bor där några uppfattningar om bra bostadsområden, bra förskolor osv? Jag har inte riktigt koll. Jag har ju varit i  Skellefteå tidigare förstås men aldrig tänkt på staden som ny bostadsort så det var lite annorlunda att vara upp nu.
    jaa... bra bostadsområden? tänkte du hus eller lägenhetsområden då? och så beror det på var i livet du är. har du barn? planerar barn? hur gamla är dom?
    Om en svart katt korsar din väg betyder det att katten är på väg någonstans.
  • Amlin

    Vi vill bo i hus men antar att det först blir hyresrätt för att se om vi trivs i stan och sen tänkte vi hitta hus... Vi kan nog bo lite längre i en hyresrätt om vi trivs där. Så jag är tacksam för tips både om hyresområden och villaområden.

    Vi har tre barn 3 år och 6 månader. Så vi behöver ju ganska stort för att alla ska få plats och gärna bra förskolor och på sikt skolor. Är det utanför stan så får det ju gärna gå bra bussförbindelser och då gärna bussar som man kan komma ombord med en tvillingvagn på.       

  • Kya
    Amlin skrev 2011-10-17 20:55:36 följande:
    Vi vill bo i hus men antar att det först blir hyresrätt för att se om vi trivs i stan och sen tänkte vi hitta hus... Vi kan nog bo lite längre i en hyresrätt om vi trivs där. Så jag är tacksam för tips både om hyresområden och villaområden.

    Vi har tre barn 3 år och 6 månader. Så vi behöver ju ganska stort för att alla ska få plats och gärna bra förskolor och på sikt skolor. Är det utanför stan så får det ju gärna gå bra bussförbindelser och då gärna bussar som man kan komma ombord med en tvillingvagn på.       

    Okej, hmm... hyresrätt kan bli lite småsvårt att få tag i, om ni inte är medlem på skebo? det finns privata hyresvärdar men det är lite småkris på hyresrätter i skellefte upplever jag.... Men, älvsbacka är väldigt centralt, där finns både hus och hyresrätter. Sörböle/sunnanå är också väldigt centralt, på södra sidan om älven. Där finns mest hus, och några hyresrätter. Morö backe är en bit ifrån stan, inget gångavstånd. anderstorp som också ligger på södra sidan har bara hyresrätter och bostadsrätter. det har ett oförtjänt dåligt rykte, många barnfamiljer bor här med massor av lekparker och grönområden. 3 dagis på området och en skola 1-6. 
    Det finns några fler områden, norrböle som har mest hus, erikslid har en blandning, sjungande dalen består mest av hyresrätter, mobacken har mkt radhus, stämningsgården är villor i ett fint grönområde.
    sen har ni väldigt många småbyar runt stan, sök er inte mot boliden eller jörn. de har väldigt billiga hus men det är för att samhällena håller på att dö ut.   
    Om en svart katt korsar din väg betyder det att katten är på väg någonstans.
  • Amlin

    Tack! Ja Sörböle och Sunnanå är nog de enda områdena idag som vi vet att vi vill bo på när vi köper hus, andra områden måste vi kika vidare på innan vi börjar leta hus på allvar. Hyresrätt verkar ju som du säger typ hopplöst fräsmt eftersom vi behöver ganska stort. Men nåt måste vi nästan hitta för att köpa hus på avstånd när man inte vet om man vill bo kvar känns ju inte jättelätt.

    Ursviken har vi tittat lite på, hur är det området? 

Svar på tråden Nya vänner i Skellefteå-området!!! :)