• Anonym (rädd)

Hjälp - framfall?

Hjälp mig, jag är rädd!

Jag har två barn och den yngsta är 9 månader gammal. Jag har just fått tillbaka min mens och kan inte få in tampongen. Jag tittade mig med en spegel och ser något komma ut ur slidan. Jag har googlat och kan nästan till 100% säga att jag har fått framfall! Jag har googlat på symptom och jag har inga som helst problem. Det gör inte ont, inte till vardags och inte när jag har sex, jag har inga inkontinensproblem, jag kan kissa normalt och allt är bra förutom att jag inte får in tampongen och att något tydligt buktar ut ur slidan. 

Jag ringde min gynmottagning och första tiden var i slutet av oktober. Det finns inga akuttider. Jag funderar nu på om jag ska försöka gå någon annanstans med akuta tider eller om det går bra att vänta. Jag är i chock och så himla rädd så jag vet inte vad jag ska göra. Vad gör man åt framfall? Har någon opererats med gott resultat. Hjälp!!! 

• Svar på tråden Hjälp - framfall?
  • Anonym

Om du är så orolig, varför inte åka in till KK.s akutmottagning då? Det är din kropp - din rättighet att få reda på vad som är fel. 

• Anonym (rädd)

Jag har ringt till några privata gynmottagningar nu men alla har flera månaders väntetid. Jag frågade om detta är akut och då jag inte har några besvär så anses det inte som akut. Men det är skitläskigt ändå! Kommer jag någonsin kunna träna hårt (t.ex. löpning eller hopp) igen. Det finns tusen frågor!

• Anonym (rädd)

Nu har jag efter ihärdigt ringande fått en tid imorgon eftermiddag. Gaah vad jag är nervös! 

Finns det någon som har blivit bra igen efter att ha framfall? Kan man leva ett normalt liv igen? 

• Anonym
    Anonym (rädd) skrev 2011-09-15 13:37:46 följande:
    Nu har jag efter ihärdigt ringande fått en tid imorgon eftermiddag. Gaah vad jag är nervös! 

Finns det någon som har blivit bra igen efter att ha framfall? Kan man leva ett normalt liv igen? 
    Det är vanligt med framfall efter förlossningar. Man kan operera det men risken för återfall är stor tyvärr =(
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-09-15 13:49:21 följande:
    Det är vanligt med framfall efter förlossningar. Man kan operera det men risken för återfall är stor tyvärr =(

Kan tillägga att jag inte kommer att välja föda vaginalt pga risken för framfall.
  • Lia och bäbisen

Jag kan inte så mycket om framfall, men har varit lite nervös för det själv då jag känt att jag inte får in tampong lika långt längre, antar alltså att hela alltet sitter längre ner nu efter barn nr 2. Kan även känna att det kan göra ont vid sex. Vill gärna bli gravid en gång till men är en aning rädd att kroppen inte ska fixa det...mend et gör den säkert ;)

Jag reagerar på att du inte har ont vid sex...om du har framfall borde du väl inte kunna ha sex utan problem? Fast nu kan jag inte så mycket, hopaps du får svar imorron, uppdatera gärna!

• Anonym (rädd)
    Lia och bäbisen skrev 2011-09-15 13:54:36 följande:
    Jag kan inte så mycket om framfall, men har varit lite nervös för det själv då jag känt att jag inte får in tampong lika långt längre, antar alltså att hela alltet sitter längre ner nu efter barn nr 2. Kan även känna att det kan göra ont vid sex. Vill gärna bli gravid en gång till men är en aning rädd att kroppen inte ska fixa det...mend et gör den säkert ;)

Jag reagerar på att du inte har ont vid sex...om du har framfall borde du väl inte kunna ha sex utan problem? Fast nu kan jag inte så mycket, hopaps du får svar imorron, uppdatera gärna!
    Ja, jag har som sagt inga som helst problem eller symptom mer än att jag inte får tampongen att sitta kvar. Jag får in den men den trillar ut igen. Och jag gör knipövningar hela hela tiden. Ibland med knipkulor och ibland utan. Men något är det helt klart som håller på att titta ut när jag tittar mig i spegeln där nere. 

Jag lovar att uppdatera imorgon när jag har varit där.  
  • Anonym (oxå)

Jag gissar på din beskrigning att det inte är hela livmodern som ramlat ner, utan bara slidväggen, vilket är vanligare. Jag har ett övre slidväggsframfall plus att livmodern ramlat ner en bit också, min livmodertapp sitter ungefär två cm innanför slidmynningen. Jag tror att bakre slidväggen börjat bukta också, iaf nu när jag är gravid så känns det så.

Jag lever helt som vanligt, har gjort några gynundersökningar (bara ett pga framfallet) och de har bara konstaterat att det finns där. Det jag är mest noga med är att alltid hålla magen igång så att jag aldrig blir hård i magen.

Jag har heller inga direkta besvär, det kan kännas lite på livmodertappen vid sex eftersom den sitter så väldigt långt ner och jag kan ha svårt att göra nr två ibland, men även om en gynekolog sade att jag hade tillräckligt mycket framfall för att det skulle vara befogat med operation så är det bättre att vänta så länge som det går med det, eftersom operationerna inte håller livet ut. Jag är nyss fyllda trettio så det skulle behövas operaras om ett par gånger och resultatet blir inte alltid så bra då.

Får jag besvär är det en annan sak såklart. 

Jag är noga med knipövningar men det här framfallet jag har är inget som skulle kunna botas på det viset, jag tänker mest att det ju inte gör något att bäckenbotten hålls igång så att det inte förvärras.

Som sagt, för mig påverkar det inte livet alls och det är heller inget jag tänker på att jag har. 

• Anonym
    Anonym skrev 2011-09-15 13:49:21 följande:
    Var har du hört/läst det? Visst förekommer det, men att det är vanligt skulle jag inte påstå...Däremot är det som TS har mer troligt slidväggsprolaps och det är däremot inte så ovanligt.
    Jag har det själv och besväras inte av det.
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-09-15 14:52:26 följande:
    Var har du hört/läst det? Visst förekommer det, men att det är vanligt skulle jag inte påstå...Däremot är det som TS har mer troligt slidväggsprolaps och det är däremot inte så ovanligt.
    Jag har det själv och besväras inte av det.

Vad okunniga folk är.

http://ki.se/ki/jsp/polopoly.jsp?d=933&a=15350&cid=935&l=sv

Där står det att framfall är VANLIGT efter förlossning.    

Svar på tråden Hjälp - framfall?