Inlägg från: Anonym (oxå) |Visa alla inlägg
  • Anonym (oxå)

Hjälp - framfall?

Jag gissar på din beskrigning att det inte är hela livmodern som ramlat ner, utan bara slidväggen, vilket är vanligare. Jag har ett övre slidväggsframfall plus att livmodern ramlat ner en bit också, min livmodertapp sitter ungefär två cm innanför slidmynningen. Jag tror att bakre slidväggen börjat bukta också, iaf nu när jag är gravid så känns det så.

Jag lever helt som vanligt, har gjort några gynundersökningar (bara ett pga framfallet) och de har bara konstaterat att det finns där. Det jag är mest noga med är att alltid hålla magen igång så att jag aldrig blir hård i magen.

Jag har heller inga direkta besvär, det kan kännas lite på livmodertappen vid sex eftersom den sitter så väldigt långt ner och jag kan ha svårt att göra nr två ibland, men även om en gynekolog sade att jag hade tillräckligt mycket framfall för att det skulle vara befogat med operation så är det bättre att vänta så länge som det går med det, eftersom operationerna inte håller livet ut. Jag är nyss fyllda trettio så det skulle behövas operaras om ett par gånger och resultatet blir inte alltid så bra då.

Får jag besvär är det en annan sak såklart. 

Jag är noga med knipövningar men det här framfallet jag har är inget som skulle kunna botas på det viset, jag tänker mest att det ju inte gör något att bäckenbotten hålls igång så att det inte förvärras.

Som sagt, för mig påverkar det inte livet alls och det är heller inget jag tänker på att jag har. 

• Anonym (oxå)
    Anonym (rädd) skrev 2011-09-15 16:24:51 följande:
    Anonym skrev 2011-09-15 14:52:26 följande:
    Var har du hört/läst det? Visst förekommer det, men att det är vanligt skulle jag inte påstå...Däremot är det som TS har mer troligt slidväggsprolaps och det är däremot inte så ovanligt.
    Jag har det själv och besväras inte av det.
    Ni två som har skrivit att ni inte besväras av det, tränar ni något? Jag har alltid varit sportig och aktiv och har hållt på mycket med t.ex. fotboll, innebandy och löpträning. Kan jag fortsätta med det? Jag ska såklart fråga gynekologen imorgon men jag är ivrig att få veta mer!

Jag har iofs inte tränat annat än på gym och friskis&svettis sedan jag fick slidväggs- och senare livmoderframfallet, men på gympapassen undvek jag hopp bara, annars tränade jag som vanligt. 

Hopp - alltså mer än något enstaka hopp, jag är såklart med och visar barnen hur man hoppar lite hopprep till exempel - och att (ursäkta detaljer) krysta vid toalettbesök är det jag direkt ser till att undvika.

Svar på tråden Hjälp - framfall?