• Anonym (rädd)

Hjälp - framfall?

Hjälp mig, jag är rädd!

Jag har två barn och den yngsta är 9 månader gammal. Jag har just fått tillbaka min mens och kan inte få in tampongen. Jag tittade mig med en spegel och ser något komma ut ur slidan. Jag har googlat och kan nästan till 100% säga att jag har fått framfall! Jag har googlat på symptom och jag har inga som helst problem. Det gör inte ont, inte till vardags och inte när jag har sex, jag har inga inkontinensproblem, jag kan kissa normalt och allt är bra förutom att jag inte får in tampongen och att något tydligt buktar ut ur slidan. 

Jag ringde min gynmottagning och första tiden var i slutet av oktober. Det finns inga akuttider. Jag funderar nu på om jag ska försöka gå någon annanstans med akuta tider eller om det går bra att vänta. Jag är i chock och så himla rädd så jag vet inte vad jag ska göra. Vad gör man åt framfall? Har någon opererats med gott resultat. Hjälp!!! 

• Svar på tråden Hjälp - framfall?
  • Anonym

När jag var på efterkontrollen frågade jag om det var vanligt med framfall. Min barnmorska sa att det inte är vanligt...

• Anonym
    Anonym skrev 2011-09-15 15:31:40 följande:

När jag var på efterkontrollen frågade jag om det var vanligt med framfall. Min barnmorska sa att det inte är vanligt...

Haha ja frågar man en barnmorska så säger de också att det inte är vanligt med kvarvarande underlivsproblem efter förlossning vilket det är. Läste en artikel nyligen och det är VANLIGT med kvarvarande underlivsproblem 3-7 år efter en förlossning. 

Barnmorskor säger inte alltid hela sanningen tyvärr.   
  • Anonym (rädd)
    Anonym (oxå) skrev 2011-09-15 14:48:07 följande:
     Som sagt, för mig påverkar det inte livet alls och det är heller inget jag tänker på att jag har. 
    Anonym skrev 2011-09-15 14:52:26 följande:
    Var har du hört/läst det? Visst förekommer det, men att det är vanligt skulle jag inte påstå...Däremot är det som TS har mer troligt slidväggsprolaps och det är däremot inte så ovanligt.
    Jag har det själv och besväras inte av det.
    Ni två som har skrivit att ni inte besväras av det, tränar ni något? Jag har alltid varit sportig och aktiv och har hållt på mycket med t.ex. fotboll, innebandy och löpträning. Kan jag fortsätta med det? Jag ska såklart fråga gynekologen imorgon men jag är ivrig att få veta mer!

• Anonym (oxå)
    Anonym (rädd) skrev 2011-09-15 16:24:51 följande:
    Anonym skrev 2011-09-15 14:52:26 följande:
    Var har du hört/läst det? Visst förekommer det, men att det är vanligt skulle jag inte påstå...Däremot är det som TS har mer troligt slidväggsprolaps och det är däremot inte så ovanligt.
    Jag har det själv och besväras inte av det.
    Ni två som har skrivit att ni inte besväras av det, tränar ni något? Jag har alltid varit sportig och aktiv och har hållt på mycket med t.ex. fotboll, innebandy och löpträning. Kan jag fortsätta med det? Jag ska såklart fråga gynekologen imorgon men jag är ivrig att få veta mer!

Jag har iofs inte tränat annat än på gym och friskis&svettis sedan jag fick slidväggs- och senare livmoderframfallet, men på gympapassen undvek jag hopp bara, annars tränade jag som vanligt. 

Hopp - alltså mer än något enstaka hopp, jag är såklart med och visar barnen hur man hoppar lite hopprep till exempel - och att (ursäkta detaljer) krysta vid toalettbesök är det jag direkt ser till att undvika.

• greeneyes

Jag har lite framfall, men det stör mig inte så mycket. Dock behöver jag ha en tampong inne för att kunna träna, annars läcker det urin. Men sexet är bättre nu då g-punkten blivit mer tillgänglig iaf

• Momalicious

Du som är anonym och säger att du "väljer" att inte föda vaginalt pga risken för framfall, för det första kommer du inte få igenom det med den anledningen och för det andra kan du få framfall efter ett ks också.

• Anonym
    Momalicious skrev 2011-09-15 17:31:16 följande:
    Du som är anonym och säger att du "väljer" att inte föda vaginalt pga risken för framfall, för det första kommer du inte få igenom det med den anledningen och för det andra kan du få framfall efter ett ks också.

Ne ok då ska jag inte ha barn alls då.
  • Momalicious

Men du kan ju få framfall ändå? Det kommer ofta i klimakteriet.

Förlåt ts att jag lånar din tråd!

• Anonym
    Momalicious skrev 2011-09-15 17:39:25 följande:
    Men du kan ju få framfall ändå? Det kommer ofta i klimakteriet.

Förlåt ts att jag lånar din tråd!

3 gånger så stor risk om man har fött barn...haha.
  • Momalicious

Jag har en förslappad livmodervägg. Inget som stör egentligen men känns inte så kul. Knipa är det som gäller enligt min BM.

• Anonym
    Momalicious skrev 2011-09-15 17:43:49 följande:
    Jag har en förslappad livmodervägg. Inget som stör egentligen men känns inte så kul. Knipa är det som gäller enligt min BM.
    Jag har läst att det inte går att knipa bort ett framfall men lycka till.
  • Anonym (rädd)

Inget framfall - tjohooo! Däremot en väldigt försvagad bäckenbottenmuskulatur så det gäller att knipa, knipa, knipa tills jag blir blå!

• Anonym

skönt! fick du några bra kniptips?

• Anonym (rädd)

Jag fick en broschyr och den tipsade om att börja träna genom att bara knipa kring ändrar en (som att hålla inne en prutt) till dess att man fått upp viss styrka i bäckenbotten. Detta för att detta är det tjockaste stället på bäckenbotten. Hon sa också att jag måste träna ett år (!) för att få tillbaka maximal styrka. Fatta hur lång tid ett år är! Men nu ska här tränas, ojojoj

Svar på tråden Hjälp - framfall?