Mmm, "respekt"... Jag tycker din definition senare i tråden om att det handlar om att sätta sig själv på samma plan som sina medmänniskor är ganska nära hur jag ser på det också. Detta gäller kanske framförallt moraliskt. Jag tycker alltså inte att det nödvändigtvis är respektlöst av mig att tro att jag kan mer om det ämne jag har studerat fem år på universitet än någon som jag vet inte har gjort det, t.ex.
Men ordet/begreppet används så himla konstigt ibland. Ett exempel är "man ska respektera äldre människor".(Klart man ska, man ska respektera alla!) Oftast används det av folk som egentligen menar att man ska krypa för äldre, eller se yngre som mindre värda, och sådant där har inget med respekt att göra. En rolig följdfråga här blir förresten:
Är det respektfullt att resa sig upp och överlåta sitt säte på bussen åt någon bara för att de ser "äldre" ut?
Jag övergår till att svara på dina roliga konkreta frågor istället.
> 1) Är det att respektera rika människor genom att vilja att de ska betala högre
> procentuell skatt än de med mindre pengar?
Ja, absolut. De har förmågan att betala mer procentuellt för att det ändå blir mer över. Att kräva av folk som kan mer att de ska göra mer är för mig snarare respektfullt än -löst. Respektlöst vore det om skälen var moraliska, t.ex. "Rika människor är snålare och ger inget till välgörenhet så därför ska de betala mer skatt, om de nu inte råkar vara troende kristna, för om de är det så ger de mer till välgörenhet". (Detta är inte min åsikt alltså, bara ett exempel på vad som skulle göra högre skatter respektlösa.
)
> 2) Är det att respektera en person om man anser att den har fula kläder?
Mjodå, kläderna gör inte personen. Här kommer lite av relationen mellan tanke och handling in i och för sig. Börjar jag behandla personen annorlunda för att den är fult klädd (i frågor där det är irrelevant) saknar jag respekt för personens rättigheter vilka knappast har att göra med kläderna den bär.
> 3) Är det att respektera nagon som är gravid och dricker mycket alkohol om man ogillar
> beteendet hos den gravida att den dricker?
Ja. Om man däremot säger att den gravida är en usel människa p.g.a. det brister man i respekt. Det är inte respektlöst att ifrågasätta handlingar, men däremot att tycka att personen är mindre värd som människa. En gravid som dricker mycket alkohol är antagligen alkoholist - alltså sjuk, och behöver hjälp och vård, inte fördömande.
"Det är jävligt farligt att dricka när man är gravid, jag tycker du gör fel som gör så." (med respekt)
"Det är fel att dricka när man är gravid, du är kass och kommer att bli en dålig förälder och ska brinna i helvetet." (utan respekt)
> 4) Är det att respektera nagon som i guds namn dödar om man anser att det var fel det
> som den gjorde? Respekterar man dennes _tro_ da om man uttalar sig om just detta
> beteende?
Återigen, man behöver inte respektera handlingar. Alltså, jag kan fördöma handlingen utan att fördöma människan. Jag kan fördöma en religion (om det nu fanns en som sa att man ska döda) utan att fördöma de som tror på den. Det går alltså att respektera att någon tror på något utan att respektera det de tror på. If that makes sense? Jag känner inte att man måste eller ens bör respektera folks tro, däremot deras rätt att ha den. Gränserna blir ju hårfina, men i min lilla hjärna är de glasklara ändå.
> Och slutligen: är det ens malet anser ni, när ni väl kommit fram till vad ni tycker att det
> innebär, att man ska ?respektera" andra?! Varför, varför inte?
Jepp, det är absolut ett viktigt mål för mig, men allt beror på vad man menar med respekt. Att vara fördomsfri (eller åtminstone anstränga sig för att agera fördomsfritt) går ganska mycket hand i hand med att ha respekt för sin omvärld, för mig.