Inlägg från: samban |Visa alla inlägg
  • samban

Hur kan man tortera sitt barn så!?

Chazz Michael Michaels skrev 2011-09-17 00:03:52 följande:
    Men för helvete, kan ni sluta försvara uppenbart mongobeteende?!?!?

Ja, det finns saker som är värre än rökning men det gör det väl för helvete inte mer okej? Jag fattar inte hur vissa resonerar. 
    Jag försvarar inte rökning under graviditeten. Jag tycker däremot inte att TS har rätt när hon jämställer det med tortyr och misshandel. Jag tycker inte heller att TS har rätt att döma andra gravida kvinnor bara för att hon själv anser sig vara "helt giftfri" (Vem är det egentligen?)

Det var jag som skrev under signaturen "men herregud..." nyss.  
  • samban
    Chazz Michael Michaels skrev 2011-09-17 00:08:21 följande:
    Ändå slår ni knut på er själva för att förringa det, allt enligt devisen "men det finns ju saker som är värre".

Men det är ju sant! Det finns massor av saker som är farligare för foster än rökning. Slag mot magen, att trilla av en häst, bilolyckor osv. Jag tycker man bör försöka vara lite nyanserad när man ska diskutera sånt här istället för att börja prata om tortyr och olämpliga föräldrar. 
    Att rökning är skadligt vet alla. Att det finns saker som är med skadliga vet också alla. Att vara nyanserad är inte att förringa fakta. 
  • samban
    Chazz Michael Michaels skrev 2011-09-17 00:16:26 följande:
    Är det lika "nyanserat" att exempelvis hävda att ett våldtäktsoffer eller offer för misshandel kunde haft det värre - det var ju i alla fall inte ett mord personen utsattes för? Min poäng är att det i princip alltid går att hitta något som är värre än det som diskuteras - men ingenstans är det lika populärt med den argumentationstekniken som i diskussioner om rökning.

Ja, jag tycker ju inte att det är jämförbart, men ja, jag hade absolut hellre blivit misshandlad än mördad. Det betyder inte att jag tycker misshandel är bra eller att det är något jag önskar att få bli.
    Men menar du att du håller med TS om att  alla rökare är olämpliga föräldrar, att cigaretter borde berikas med preventivmedel och att det är jämställt med tortyr att röka som gravid?  
  • samban

I trådstarten skriver TS:

"Har man inte kunnat sluta innan man blev gravid är man inte lämpad till att bli mamma för att man bryr sig inte ett dugg om sitt barn. För att bara för att man har lyckats sära tillräckligt på benen vid rätt tillfälle blir man automatiskt inte  en bra mamma. "

och

"De som tillverkar cigaretter har ju redan stoppat i en massa skit i cigaretterna: kan de inte bara stoppa in någon form av preventivmedel i cigaretterna också för att förhindra risken att oskyldiga barn ska behöva utsättas för denna typ av tortyr?"

• samban
    Likaskeptisksomförr skrev 2011-09-17 00:36:37 följande:
    Äh, jag hittade det.

Okej. :)
  • samban
    Tealhawk skrev 2011-09-17 00:47:44 följande:
    Men hur många utsätter sig för det frivilligt? När man sätter en cigg i munnen är det i 99,99% av fallen inte någon som tvingat in den och tänt på, utan det gör du själv.

Någon annan nämnde ridning. Finns väldigt få gravida kvinnor som rider under graviditet, utan att ha fostret i åtanke alls så är ju bäckenet och ländryggen mer lättskadligt så därför undviker gravida kvinnor ridning för att undvika att bli sängliggande och få foglossning.

Jag känner ingen gravid som blivit tvingad upp på en hästrygg eller tvingad att sätta sig bakom ratten. Däremot känner jag jättemånga som gör det frivilligt.

Jag vill poängtera att jag inte förespråkar rökning, varken under graviditet eller  före/efter. Men - jag blir en smula irriterad när personer uttrycker sig som TS. TS påstår sig vara helt giftfri och därmet bättre lämpad som mamma. Jag känner mig lite trött på heliga människor som själva är så förträffliga och felfria att de utan att blinka kan förespråka preventivmedel i cigaretter.  
    Om man nu tycker att det är tortyr att röka som gravid så tycker jag det är bättre att starta en tråd om hur man själv gjort för att bli så perfekt så att alla rökande tortyrmammor kan ta efter. Jag vill extremt gärna veta hur man gör för att bli helt giftfri som TS påstår sig vara, det låter faktiskt mycket intressant. Det är bara så tröttsamt med folk som måste bevisa hur mycket bättre de är än andra. 
  • samban
    Chazz Michael Michaels skrev 2011-09-17 01:25:23 följande:
    Klarar man inte att sluta röka när man är gravid är man mindre lämplig än någon som klarar av det, ja. Berika cigaretter med preventivmedel låter som en utmärkt idé, förutsatt att det slutar verka när man slutar röka. Jämställa det med tortyr vill jag kanske inte göra, men jag tycker det är ett jävla ofog och att folk som ändå insisterar på att göra det (och jag skiter i hur de mår innerst inne, vad hjälper det barnet?) förtjänar att höra det.

Är du för tvångssterilisering också? Jag blir ärligt talat mörkrädd när jag läser om folk som på fullt allvar vill berika cigg med preventivmedel.
    aikidoaasa skrev 2011-09-17 10:29:46 följande:
    Anonym(men herregud...) (som jämför med andra sakre som man kan göra mot ditt barn utanför magen och som ursäktar den rökande kvinnans beteende och som säger att hennes graviditet inte har någon med min "icke gravida situation") -> Precis... hennes sista cigg... Det såg inte ut som det direkt. Det var inte den sista cigaretten i paketet hon tog upp ur sin jacka. Hon behövde inte ens ta bort folien runt paketet. Det var inte hennes första cigg på flera månader, det är troligtvis inte hennes sista heller för då hade hon slängt paketet. Att sedan säga att hon kanske var stressad/ hade en dålig dag gör det absolut inte mer ok för henne att tända en cigarett som påverkar barnet. Vad ska hon göra sedan om nu barnet skulle visa sig ha fått riktigt svåra problem på grund av att mamman rökte under graviditeten? Blir hon mindre stressad av att behöva ta hand om ett riktigt sjukt barn?!Jag tycker sedan att ha en rökande mamma kan mycket väl vara som tortyr. Om barnet inte har en chans att inte behöva utsättas för passiv rökning och mår dåligt av det är det deffinitivt en form av tortyr. Extra mycket så när man är lite äldre och fått veta alla hemska saker som kan hända med en om man blir utsatt av passiv rökning. Det får en att må riktigt psykiskt dåligt. "Tycker inte min mamma om mig som utsätter mig för detta?" -> Varför jag vet är för att jag var själv en av de barnen OCH jag arbetar med barn där jag flera gånger har fått lyssna på hur barnen har sett på situationen hemma... bara för att det inte är slag/ sparkar behöver det inte betyda att det är en form av tortyr: Psykisk tortyr är minst lika hemsk. (Ja, jag kan myket väl vara färgad av att ha varit i den situationen själv.)Att sedan säga att hennes graviditet inte har något med min barnlösa mage att göra vet jag mycket väl att de två absolut inte har något med varamdra att göra -> Men det känns inte mindre orättvist att en sådan kvinna som absolut inte tänker på sitt barns bästa ska ha en sådan tur att få ett barn (som man sedan kan riskera att förstöra för).Och ja: jag tycker att det skulle kunna vara en bra lösning med att proppa i cigaretterna lite mer "skit". Varför inte ha ett ämne som faktiskt inte skadar kroppen så som alla andra ämnena gör? Dessutom slipper man riskera att flytta över de ämnena på ett oskyldigt foster. Den åsikten står jag för fortfarande. Preventivmedel i cigaretterna: ja tack.

Och sedan till de som skriver om att jag skulle vara dygdemösntret själv: De var inte det jag menade med det jag skrev. Det var väl just den frustrationen över att man har lyckats vara en som håller sig borta från droger som man vet inte är bra för kroppen... sedan inte ska kunna känna sig glad över att man gjort dessa val. Speciellt när man som sagt ser en gravid kvinna stå på perrongen med en sådan giftpinne i handen. Speciellt när man vet om alla de hemskheter som hon både nu och sen kommer att utsätta sitt barn för.Jag kanske inte skulle bli den perfekta mamman i slutändan, det finns det ingen som vet. Men jag vet att jag åtminstonde skulle kunna ge barnet en bättre start där barnet inte ska behöva abstinens när denne lämnar mammans mage, har nedsatt lungkapacitans, fått nedsatt immunförsvar, har hundratals allergier etc... 

Du kunde alltså nästan räkna hur många cigg hon hade kvar i paketet? Och ändå sa du inte till när du såg pågående tortyr? Om du anser att hennes barn blir m isshandlat och utsatt för samma "tortyr" som du anser att din egen mor utsatt dig för tycker jag du skulle tagit ansvar för det barnet och sagt ifrån. Antar att det är vad du skulle ha velat att någon gjorde för dig när din egen mor torterade dig. Fast du kanske skulle föredra att inte ens ha blivit född? Det måste ju nästan vara så, eftersom du förespråkar preventivmedel i cigaretterna. Du menar alltså att du tycker att du inte borde ha blivit till, i en perfekt värld skulle din mamma inte ha blivit gravid med dig. Det här diskussionen blir bara mer och med sjuk. 

Att du inte röker eller använder droger är ju jättebra och något du bör vara glad över. Dock vet du INGET ALLS om "vilka hemskheter" den här  kvinnan kommer att utsätta sitt barn för i framtiden. Det är så lätt att döma andra människor för allt möjligt. Varför lämnar den misshandlade kvinnan inte sin man, trots att hon är gravid? Varför slutar inte den gravida kvinnan rida trots att hon riskerar att skada sitt barn? Varför utsätter sig gravida kvinnor för stora risker, så som att resa, köra bil eller gå ute när det är halkigt? Folk har olika anledningar till att göra som de gör och det tillkommer icke människan att döma.  
  • samban
    aikidoaasa skrev 2011-09-17 16:58:21 följande:
    Inte tillräckligt enligt min mening då det ändå är så många som lyckas bli gravida ganska så snabbtfastän de röker... nu gäller det självklart inte alla. Annars skulle man inte säga att forskningen visar.

Däremot så är det många fler graviditeter som inte resulterar i ett frisk barn. Även om man säger att barnet är friskt när det föds så visar det ofta senare att det finns någon sorts "problem"... även om för vissa så är det i princip bara deras minskade förmåga att kunna skaffa egna barn som blivit hämmat. För den forskningen finns också som visar att en kvinna vars mamma rökte när denne väntade henne har minskat chans att bli gravid. Det var en av de första sakerna som jag fick höra när jag startade min utredning.
    -> Tack mamma. Gissa vem i vår släkt som tjatar mest om barnbarn...

Inte tillräckligt med preventivmedel i cigaretter? Omg. Är du på riktigt?
     Kan du inte bara svara på mina frågor?
    1. Anser du att din mamma utsatt dig för tortyr?
    2.  Anser du att det vore bättre om du inte blivit född?
    3.  Varför  sade du inte till den gravida kvinnan som "torterade sitt barn"? Du bevittnade något som du uppfattar som tortyr och det enda du gör är att starta en pinsam tråd på FL?
    4. Hur gör man för att bli helt giftfri? Jag är mycket nyfiken och intresserad.     
  • samban
    aikidoaasa skrev 2011-09-18 00:29:44 följande:
    1. Jag anser att min mamma inte var den perfekta mamman. Jag hade sluppit en massa onödigt lidande: mobbing för att jag stank rök (som blev värre när jag försökte hitta på lösningar med att få kläderna att stinka mindre), jag och min bror är DE ENDA i hela släkten på bägge sidor som har allergier. (Mamma är den enda som röker i släkten), en av de allergier jag utvecklade var just rökallergi -> mammas svar på det var "Du får allt tåla det. Det är ändå MITT hus" när jag försökte få henne att börja röka utomhus istället för inne...
    ... Det känns också skitjobbigt nu när en av det första läkaren frågar mig under starten av utredningen är om min mamma rökte när hon väntade mig: för att det försämrar mina chanser till att bli gravid. Även nu får jag lida för att min mamma gjorde det ordentligt korkade: röka när hon var gravid.
    Även om det enligt lagen kanske inte räknas att jag som ung grät mig till sömns vid ett antal tillfällen just för att jag inte kunde förstå varför min mamma ville hjälpa mig som tortyr så kan jag fortfarande känna mig som att jag vid de tillfällena fick genomgå en form av tortyr. Men med det sagt så behöver det inte betyda att jag för den sakens skull vill ställa henne inför rätta... om det nu är det som du vill få fram.

2. Jag anser inte att det hade varit bättre om jag inte blivit född. Men om mamma hade blivit tvingad att inte röka när hon väntade mig och min bror så kanske jag hade  sluppit en hel del av den skit som jag i mitt liv fått stå ut med. (Allergin skulle jag vara överlycklig om jag slapp.) 
    Jag sa inte att de som röker ska steriliseras eller liknande, bara se till att bli "mindre korkade" innan de försöker bli gravida. Hur man i det skulle läsa in att jag skulle ha någon vrickad variant av dödslängtan känns aningen dumt.

3. Ja du. Varför gör man inte mer i flera andra sammanhang också... Om du ser någon som skräpar ner: säger du alltid till? Nej. Varför inte? Det är åtminstonde en olaglig handling som personen i fråga har gjort...
     Här är några av de orsakerna:
    A) Det är inte bara vi på tåget och jag har ingen lust att knuffa undan alla andra som står där och trängs bara för att skälla ut henne.
    B) Jag vet att om jag skulle göra det så skulle jag tyvär inte kunna sluta med bara det. Då jag inte vill begå en olaglig handling så känns det bättre att hålla inne med det just då... vilket leder till orsak nr C...
    C) Då känns det bättre att få utlopp för det man känner genom att skriva här på FL. Att det finns några som tycker att det är pinsamt medans andra hurrar får jag då stå ut med. Om någon känner sig förolämpad av detta så behöver man ändå inte läsa/ skriva om det i tråden. Jag kan i alla fall ignorera trådar som jag inte vill kännas vid.

4) Suck. Du anklagar mig för att inte svara på dina frågor. well, nu är det min tur att anklaga dig för att inte läsa mina tidigare svar. Jag citerar mig själv från inlägg nr 71
    "Och sedan till de som skriver om att jag skulle vara dygdemösntret själv: De var inte det jag menade med det jag skrev. Det var väl just den frustrationen över att man har lyckats vara en som håller sig borta från droger som man vet inte är bra för kroppen... sedan inte ska kunna känna sig glad över att man gjort dessa val. Speciellt när man som sagt ser en gravid kvinna stå på perrongen med en sådan giftpinne i handen. Speciellt när man vet om alla de hemskheter som hon både nu och sen kommer att utsätta sitt barn för.Jag kanske inte skulle bli den perfekta mamman i slutändan, det finns det ingen som vet. Men jag vet att jag åtminstonde skulle kunna ge barnet en bättre start där barnet inte ska behöva abstinens när denne lämnar mammans mage, har nedsatt lungkapacitans, fått nedsatt immunförsvar, har hundratals allergier etc... "
    1. Min mamma har alltid varit rökfri, men knappast en perfekt mor för det. Att du blev mobbad är inte ditt eller din rökande mammas fel utan mobbarnas. Om du inte hade luktat rök hade de hittat på något annat att mobba dig för, eller kanske mobbat någon annan. Det är ALDRIG den mobbades fel.

2. Nej, du förespråkar inte tvångssterilisering, men det var du som tyckte det var en utmärkt idé med preventivmedel i cigg. Och det tycker jag är ett otroligt korkat uttalande.  Jag tycker det finns väldigt många människor som skulle tjäna på att bli "mindre korkade" innan de skaffade barn, men jag kan inte göra något åt saken.

3. Jag likställer inte nedskräpning med tortyr, så nej, jag säger inte till någon som skräpar ner. Jag tycker inte nedskräpning (i bemärkelsen kasta godispapper på marken) är ett fruktansvärt brott. Om jag såg någon som ägnade sig åt att hälla miljöfarliga ämnen ute i naturen skulle jag givetvis säga ifrån. Om jag ser någon som utsätter sitt barn för tortyr och gör så att barnet blir mobbat och  sjukt så ja, då skulle jag nog säga till. Jag hade inte tvekat en sekund att säga till en förälder som slog sitt barn. Men för att bemöta det du skriver:
    A. Du skriver att du stod för långt bort. Ändå kunde du på perrongen se på ett ungefär  hur många cigg som fanns i paketet. Märkligt att det ändå var för trångt för att du skulle kunna gå fram till henne.
    B.  Om du känner att du inte skulle kunna nöja dig med en tillsägelse för att stoppa den pågående tortyren, utan att du skulle ta till våld, ja då var det mycket klokt av dig att inte gå fram. Och att misshandla en gravid kvinna gör sannerligen inget gott för hennes ofödda barn.
    C. Du har rätt, jag borde ha ignorerat den här tråden.

4. Jo jag såg svaret, det som du citerade. Jag har svarat på det en gång förut. Jag tycker du ska vara nöjd och glad äver att du inte är missbrukare, men jag tycker man ska vara försiktig med att klappa sig själv på axeln alltför mycket. Det är inte trevligt med människor som är självgoda och tar ut sin besvikelse över att de inte blivit gravida på andra som de anser förtjänar det mindre.  När du blir gravid (vilket jag för din skull hoppas blir snart! :) hoppas jag att du inte blir dömd på det sätt som du dömt kvinnan i din trådstart. Jag hoppas att din omgivning förstår dig och stöttar dig och på sätt hjälper dig att leva ett hälsosamt liv. Jag hoppas att de gör det genom att vara  förebilder, ge information, ge stöd och kärlek och dunkar i ryggen när du behöver det. Jag hoppas du slipper bli anklagad för att vara en ovärdig förälder och jag hoppas att du får ett friskt och sunt litet barn att ta hand om. Jag tror det blir mycket trevligare om vi försöker vara schyssta mot varandra istället för att döma och vara elaka.
  • samban
    butterflower skrev 2011-09-18 11:22:39 följande:
    Kanske var det den första ciggen hon rökt på 8 månader? Kanske rökte hon den för att hon mådde skitdåligt? Kanske det var den sista ciggen i hennes liv? Kanske har hon otroligt mycket annat att tänka på än att sluta röka?

Skulle det på något sätt vara ursäktat då?

Jag anser inte att rökande gravida beöver ursäkta sig inför MIG.
    Men om TS visste att detta var första och sista ciggen och att den blev rökt för att hon just förlorat en vän så kanske hon inte hade skrivit knasigheter som att den här kvinnan är olämplig som förälder,  att hon kommer fortsätta utsätta sina barn för tortyr även när de är födda och att man borde ha preventivmedel i ciggen för att undvika att fler vidriga rökare  förökar sig.
    Jag är ganska övertygad om att EN cigg under graviditeten inte orsakar rökallergi, PSD eller är tortyr. Att det är skadligt att röka, gravid eller inte, är nog de flesta överrens om. Skillnaden mellan mig och TS är att TS tycker att hon har rätt att döma andra människor som inte gjort samma kloka val som hon har.    

Det kanske är så att jag är en totalt olämplig blivande mor, men jag gör faktiskt saker för min egen skull. Saker som är mer roliga för mig än bra för mitt barn. Jag springer inte åt motsatt håll om någon i närheten av mig röker, jag äter besprutade äpplen och jag vistas i luft som är full av avgaser och skit. Jag äter godis, dricker kaffe och färgar håret och dessutom använder jag sötningsmedel på filmjölken. Jag har även ätit chèvreost. So shoot me.
    Jag gör fel på massa ställen, men jag gör väldigt mycket rätt också. Jag äter inte kött, utan enbart grönsaker, jag rör på mig ordentligt och undviker att bli stillasittande. Jag undviker överdriven viktuppgång och har under min 5 månader långa graviditet ätit endast en enda alvedon trots att jag har en smärtsjukdom som ibland gör så att jag knappt kan resa mig ur sängen.
    Det skulle bli mycket tröttsamt och otrevligt att  gå runt och berätta för alla hur hemska gravida kvinnor är som fortsätter med sin medicinering, fortsätter äta kött fullproppat av hormoner och antibiotika, äter för  två, går upp 32 kilo, vägrar röra på kroppen och lägger livet och hälsan på paus under nio månader, medan jag är förträfflig som minsann gör si och så.
    Det är förmätet och överlägset och det är två saker som jag avskyr hos människor. Jag står fast vid att om TS tycker att hon lever ett bra och hälsosamt liv som gör henne till en god mor (vilket jag inte alls tvivlar på att hon gör) så borde hon starta en tråd som heter "Såhär gör jag för att leva sunt!" och i den tråden tipsa och stötta och uppmuntra människor som kanske inte har samma kunskap om hälsa som TS. Om man verkligen vill minska rökning vid graviditet så tror jag man kommer väldigt mycket längre med att stötta och hjälpa och informera än vad man kommer med en tråd som den här. Om man däremot är ute efter att få spy ur sig frustration över att själv inte lyckas bli gravid, bli ryggdunkad för sitt hälsosamma liv och prata lite om hur hemska tortyrmammorna är - ja då är det en sån här tråd man ska starta. Och då är man överlägsen och förmäten istället för att vara ödmjuk inför andra och de situationer de kan befinna sig i.  
  • samban
    butterflower skrev 2011-09-18 12:02:54 följande:
    Jag tycker inte att det finns några ursäkter för att röka en enda cigarett under graviditeten.

Och jag skulle aldrig chansa med att äta något som man bör vara försiktig med heller. 

Under nio månader + ev amning tycker jag att man är skyldig att sätta sig själv i andra hand. Just då är din kropp viktigare för någon annan för dig.

Äta allt du är sugen på kan du göra sedan. 
    Okej, jag hoppas du är nöjd med dina val och att du mått fint under din graviditet (om du nu är gravid, uppfattade inte det). Jag är nöjd med mina. Du kanske är bättre än mig, men det bjuder jag på. Om du skulle äta serranoskinka skulle jag inte anklaga dig för att vara olämplig förälder, du skulle inte behöva en ursäkt eller anledning till att äta serranoskinka.
    De flesta inom mödravården är helt överrens om att BÅDE den gravida kvinnan och fostret ska må bra. Det är därför många med smärtsjukdomar kan få fortsätta medicinera, det är därför många med psykiska sjukdomar får fortsätta medicinera, det är därför mammorna med foglossning inte hetsas ut i milspåret för att till varje pris hålla igång. Jag är bara människa och har bara levt mitt liv och har därför ingen som helst rätt att döma andra människor för deras val. Jag kan tycka att de  agerar dumt, jag kan tycka att de agerar otroligt korkat, men jag kan aldrig svära på att jag inte gjort samma val om jag själv stod i deras situation.  
  • samban
    butterflower skrev 2011-09-18 12:27:53 följande:
    Jag är nöjd med mina val. Jag har gjort allt jag kunnat för att få ett friskt barn.
    Nu är min dotter 8 månader och finast i världen ( precis som alla andra barn )

Det handlar inte om vem som är bäst. Jag tävlar inte med någon.
    Men jag kan inte förstå hur man inte kan göra allt i ens makt för att barnet ska må bra?

Man kan dra upp hur många jämförelser som helst. Men det finns ingen ursäkt för att röka  under graviditeten.  
    Härligt med barn och grattis till lilltjejen!

Nej, och jag tycker inte man  behöver ha en URSÄKT. Jag räknar med att det finns en ANLEDNING. En anledning som jag kanske inte kan förstå, på samma sätt som det finns massor av saker jag inte förstår, men det ger mig inte rätt att döma ut föräldrar som fattar andra beslut än jag som dåliga och ovärdiga. 

• samban
    butterflower skrev 2011-09-18 13:40:25 följande:
    Tack.

Resonerar du så med allt?
    En mamma som är hårdhänt mot sitt barn?
    Antar du att det finns en bra anledning? 

Anledningen behöver inte vara BRA, men jag räknar med att den finns. Om jag skulle bevittna en barnmisshandel hade jag absolut reagerat där och då, inte startat en tråd på FL. Jag vet inte riktigt vad du lägger in i begreppet "hårdhänt", men så länge jag inte uppfattar det som misshandel eller våld hade jag nog utgått från att den mamman har huvudvärk/mensvärk/jobbat natt/en pissdålig dag. Ponera att en mamma är i mataffären med sin jättearga och trötta fyraåring. Barnet vägrar gå med i affären, mamma tar tag i armen och drar det med sig. Är det ungefär den typen av hårdhänthet du menar?
    Jag hade inte utgått från att hon var totalt olämplig som mor efter att ha studerat henne i  några minuter. Jag tror ingen har kompetens nog att avgöra det på så kort tid. Personligen tycker jag inte att man ska ta i sina barn annat än på kärleksfulla sätt, men jag kan inte säga att jag själv inte skulle dra med mig min arga fyraåring om hon fick ett utbrott på mataffären, jag har huvudvärk, vi är båda jättehungriga, har en buss att passa och dessutom är vi båda jättetrötta.  
  • samban
    lövet2 skrev 2011-09-18 23:15:07 följande:
    Tja, det höjer blodtrycket. Inte så dumt för en lågtryckare. Räcker det?

Nej, naturligtvis är rökning någonting negativt precis som alla andra droger (säger jag, som gärna skulle se ett totalförbud mot alkohol). Det innebär inte att man måste hata alla som röker, snusar, dricker alkohol eller missbrukar CocaCola. Det innebär inte ens att man måste se dem som dåliga föräldrar. Bara fanatiker gör så ...
  • samban
    Chazz Michael Michaels skrev 2011-09-18 23:53:43 följande:
    Tro vad du vill, mig rör det inte i ryggen. Angående rökningen så viker jag inte en tum från mina åsikter och kommer att fortsätta framföra dem, ser folk mig som en fanatiker av den anledningen så är det inte mitt problem.
    Men var vill du komma med ditt påhoppande? Vi är väl alla överrens om att rökning är skitdåligt, gravid eller ej. Om man nu tycker att det är hemskt och fasansfullt men rökande försäldrar, varför gör man då inte något för att hjälpa dem att bli rökfria? Det är väl ändå barnens bästa du tänker på.
    Jag tror att många är mer intresserade av att visa för andra hur utmärkta de själva är, snarare än att vara goda medmänniskor till de som har mer att kämpa med. Jag har själv massor av saker att kämpa med när det gäller mitt kommande föräldraskap (rökning eller annat missbruk är det dock inte) och jag vet att det jag behöver är uppmuntran, stöd och hjälp snarare än att folk ska förkasta mig, kalla mig oduglig förälder och extra dum. De som dömer mig för det jag har problem med är mer intresserade av att visa hur förträffligt de själva lever och tänker.   
  • samban
    Chazz Michael Michaels skrev 2011-09-19 17:53:35 följande:
    Jag är inte felfri, det har inte heller varit min mening att få fram det. Jag är bara så jävla trött på att rökning är socialt accepterad (rökpaus är okej på jobbet, men ta en om "ölpaus" eller "haschpaus" och du lär på sparken). Det borde vara lika stigmatiserat som andra sorters missbruk, men det är det inte. Vidare är inte tobaksmissbruk kopplat till social misär på samma sätt som t.ex. alkoholism eller narkotikaberoende, och detta tycker då rökarna och rökförsvararna ger dem rätt att försvara och förringa sin ovana - i enskilda fall till och med om de är gravida. Och även om vissa inser att rökning är onödig och farlig så ska det daltas: "såja gumman, du är jätteduktig som dragit ner från två paket om dagen till ett!". Duktigt? Så fan heller. Duktig är man om man slutar helt, inte annars. 

Så ser varje sådan här tråd ut och jag kommer aldrig att förstå varför.

Men snälla du. Vet du vad stigmatisera betyder? Det är att på ett negativt sätt peka ut och utesluta människor ut gemenskapen, saxat från Wikipedia:
    " I boken Stigma - den avvikandes roll och identitet definierar socialpsykologen Erving Goffman stigma som ett djupt misskrediterande attributhos en individ. Det tenderar att reducera henne till att vara endast det som själva stigmat symboliserar. Goffman anger tre olika typer av stigma: Kroppsliga stigman, exempelvis ett fysiskt handikapp Karaktärsstigman, exempelvis ett missbruk. Gruppstigman, bland annat religion, etnicitet, klass och kön (däribland transperson)."

Och det vill du ha mer av? Du tror alltså att samhället blir bättre av att skapa tabun och pinsamheter som får människor att skämmas? Jag tror att du ibland använder ord du inte behärskar. Det tycker jag är tråkigt.  

• samban
    Chazz Michael Michaels skrev 2011-09-19 23:53:41 följande:
    Jag ser att du klarar av att slå upp ord i ordböcker, det hedrar dig antar jag. Emellertid står jag fast vid vad jag menar - att det tycks mig som om folk tar lättare på vissa missbruk än andra - och så är det med den saken.

Det hedrar mig inte, men det gör så att jag förstår vad jag själv skriver, vilket gör att jag inte så ofta skriver tokigheter som att det vore bättre om fler företeelser var stigmatiserade.
    Visst är det så att folk tar lättare på vissa missbruk, det är det väl ingen som argumenterat emot heller vad jag sett.   
    Står du också fast vid att stigmatisering gör gott för samhället?
    Jag tyckte du verkade hyfsat smart i början av den här diskussionen, men jag får erkänna att jag hade fel. 

Börjar känna att jag sagt mitt här.    
Svar på tråden Hur kan man tortera sitt barn så!?