aikidoaasa skrev 2011-09-18 00:29:44 följande:
1. Jag anser att min mamma inte var den perfekta mamman. Jag hade sluppit en massa onödigt lidande: mobbing för att jag stank rök (som blev värre när jag försökte hitta på lösningar med att få kläderna att stinka mindre), jag och min bror är DE ENDA i hela släkten på bägge sidor som har allergier. (Mamma är den enda som röker i släkten), en av de allergier jag utvecklade var just rökallergi -> mammas svar på det var "Du får allt tåla det. Det är ändå MITT hus" när jag försökte få henne att börja röka utomhus istället för inne...
... Det känns också skitjobbigt nu när en av det första läkaren frågar mig under starten av utredningen är om min mamma rökte när hon väntade mig: för att det försämrar mina chanser till att bli gravid. Även nu får jag lida för att min mamma gjorde det ordentligt korkade: röka när hon var gravid.
Även om det enligt lagen kanske inte räknas att jag som ung grät mig till sömns vid ett antal tillfällen just för att jag inte kunde förstå varför min mamma ville hjälpa mig som tortyr så kan jag fortfarande känna mig som att jag vid de tillfällena fick genomgå en form av tortyr. Men med det sagt så behöver det inte betyda att jag för den sakens skull vill ställa henne inför rätta... om det nu är det som du vill få fram.
2. Jag anser inte att det hade varit bättre om jag inte blivit född. Men om mamma hade blivit tvingad att inte röka när hon väntade mig och min bror så kanske jag hade sluppit en hel del av den skit som jag i mitt liv fått stå ut med. (Allergin skulle jag vara överlycklig om jag slapp.)
Jag sa inte att de som röker ska steriliseras eller liknande, bara se till att bli "mindre korkade" innan de försöker bli gravida. Hur man i det skulle läsa in att jag skulle ha någon vrickad variant av dödslängtan känns aningen dumt.
3. Ja du. Varför gör man inte mer i flera andra sammanhang också... Om du ser någon som skräpar ner: säger du alltid till? Nej. Varför inte? Det är åtminstonde en olaglig handling som personen i fråga har gjort...
Här är några av de orsakerna:
A) Det är inte bara vi på tåget och jag har ingen lust att knuffa undan alla andra som står där och trängs bara för att skälla ut henne.
B) Jag vet att om jag skulle göra det så skulle jag tyvär inte kunna sluta med bara det. Då jag inte vill begå en olaglig handling så känns det bättre att hålla inne med det just då... vilket leder till orsak nr C...
C) Då känns det bättre att få utlopp för det man känner genom att skriva här på FL. Att det finns några som tycker att det är pinsamt medans andra hurrar får jag då stå ut med. Om någon känner sig förolämpad av detta så behöver man ändå inte läsa/ skriva om det i tråden. Jag kan i alla fall ignorera trådar som jag inte vill kännas vid.
4) Suck. Du anklagar mig för att inte svara på dina frågor. well, nu är det min tur att anklaga dig för att inte läsa mina tidigare svar. Jag citerar mig själv från inlägg nr 71
"Och sedan till de som skriver om att jag skulle vara dygdemösntret själv: De var inte det jag menade med det jag skrev. Det var väl just den frustrationen över att man har lyckats vara en som håller sig borta från droger som man vet inte är bra för kroppen... sedan inte ska kunna känna sig glad över att man gjort dessa val. Speciellt när man som sagt ser en gravid kvinna stå på perrongen med en sådan giftpinne i handen. Speciellt när man vet om alla de hemskheter som hon både nu och sen kommer att utsätta sitt barn för.Jag kanske inte skulle bli den perfekta mamman i slutändan, det finns det ingen som vet. Men jag vet att jag åtminstonde skulle kunna ge barnet en bättre start där barnet inte ska behöva abstinens när denne lämnar mammans mage, har nedsatt lungkapacitans, fått nedsatt immunförsvar, har hundratals allergier etc... "
1. Min mamma har alltid varit rökfri, men knappast en perfekt mor för det. Att du blev mobbad är inte ditt eller din rökande mammas fel utan mobbarnas. Om du inte hade luktat rök hade de hittat på något annat att mobba dig för, eller kanske mobbat någon annan. Det är ALDRIG den mobbades fel.
2. Nej, du förespråkar inte tvångssterilisering, men det var du som tyckte det var en utmärkt idé med preventivmedel i cigg. Och det tycker jag är ett otroligt korkat uttalande. Jag tycker det finns väldigt många människor som skulle tjäna på att bli "mindre korkade" innan de skaffade barn, men jag kan inte göra något åt saken.
3. Jag likställer inte nedskräpning med tortyr, så nej, jag säger inte till någon som skräpar ner. Jag tycker inte nedskräpning (i bemärkelsen kasta godispapper på marken) är ett fruktansvärt brott. Om jag såg någon som ägnade sig åt att hälla miljöfarliga ämnen ute i naturen skulle jag givetvis säga ifrån. Om jag ser någon som utsätter sitt barn för tortyr och gör så att barnet blir mobbat och sjukt så ja, då skulle jag nog säga till. Jag hade inte tvekat en sekund att säga till en förälder som slog sitt barn. Men för att bemöta det du skriver:
A. Du skriver att du stod för långt bort. Ändå kunde du på perrongen se på ett ungefär hur många cigg som fanns i paketet. Märkligt att det ändå var för trångt för att du skulle kunna gå fram till henne.
B. Om du känner att du inte skulle kunna nöja dig med en tillsägelse för att stoppa den pågående tortyren, utan att du skulle ta till våld, ja då var det mycket klokt av dig att inte gå fram. Och att misshandla en gravid kvinna gör sannerligen inget gott för hennes ofödda barn.
C. Du har rätt, jag borde ha ignorerat den här tråden.
4. Jo jag såg svaret, det som du citerade. Jag har svarat på det en gång förut. Jag tycker du ska vara nöjd och glad äver att du inte är missbrukare, men jag tycker man ska vara försiktig med att klappa sig själv på axeln alltför mycket. Det är inte trevligt med människor som är självgoda och tar ut sin besvikelse över att de inte blivit gravida på andra som de anser förtjänar det mindre. När du blir gravid (vilket jag för din skull hoppas blir snart! :) hoppas jag att du inte blir dömd på det sätt som du dömt kvinnan i din trådstart. Jag hoppas att din omgivning förstår dig och stöttar dig och på sätt hjälper dig att leva ett hälsosamt liv. Jag hoppas att de gör det genom att vara förebilder, ge information, ge stöd och kärlek och dunkar i ryggen när du behöver det. Jag hoppas du slipper bli anklagad för att vara en ovärdig förälder och jag hoppas att du får ett friskt och sunt litet barn att ta hand om. Jag tror det blir mycket trevligare om vi försöker vara schyssta mot varandra istället för att döma och vara elaka.