• Anonym (fattigstudent)

Ska vara tärna men tärnklänning för dyr!

Jag ska vara tärna till en kompis bröllop och såg klänningarna vi ska ha på oss för första gången. Jättefina och så.. men priset var nästan 2000 KRONOR!

Jag har verkligen inte råd med det. Vafan säger man till sin kompis? Vill ju inte tvinga de andra och köpa en billig klänning och vara den "snåla". Men jag tycker det är alldeles för mycket för en klänning som man bara kommer använda en gång och som jag dessutom inte ens själv valt, känns bara inte värt det. Har aldrig nånsin köpt ett så dyrt plagg och när jag väl gör det vill jag åtminstonde ha valt den själv. Dessutom tillkommer ju pengar till möhippan och bröllopspresent. Kanske även passande skor till klänning/handväska. Frisyr och sminkning får ja fixa själv.

Är jag snål? HJÄLP MIG! Vad skulle ni ha sagt och gjort?

• Svar på tråden Ska vara tärna men tärnklänning för dyr!
  • h8him

Du ska väl inte betala själv för en klänning som bruden kräver att du ska ha? Hon tänker inte riktigt rätt om hon kräver det.

• Anonym (fattigstudent)

Fattar inte ens hur de andra har råd och hur man komma på tanken att ens ta en så dyr, men kanske är vanligt med klänningar i denna prisklass?

• Anonym
    h8him skrev 2011-09-18 10:46:24 följande:
    Du ska väl inte betala själv för en klänning som bruden kräver att du ska ha? Hon tänker inte riktigt rätt om hon kräver det.
    Undrar jag med. om hon vill att ni ska ha speciella klänningar på er får ju HON stå för det.
  • h8him
    Anonym (fattigstudent) skrev 2011-09-18 10:47:05 följande:

Fattar inte ens hur de andra har råd och hur man komma på tanken att ens ta en så dyr, men kanske är vanligt med klänningar i denna prisklass?

Har hon sagt att du själv ska stå för kostnaderna för att vara tärna?
  • Anonym

Enligt Magdalena Ribbing så ska bruden stå för kostnaden om hon önskar en speciell klänning. Kan du inte fråga bruden om ni tärnor inte bara kan ha klänningar i matchande färg alternativt att ni delar på kostnaden.
    Klänningen kan säkert användas på andra bröllop och andra fina fester om du nu gillar att ha långklännig.

• Marzenie o dziecko

Håller med första kommentaren.
    Man betalar inte själv för en klänning som hon vill att man ska ha.

• Anonym (fattigstudent)
    h8him skrev 2011-09-18 10:46:24 följande:
    Tror det var någon av de andra av tärnorna som hittade klänningen så räknas kanske som vi valt själva!?
  • h8him
    Anonym (fattigstudent) skrev 2011-09-18 10:50:34 följande:
    Tror det var någon av de andra av tärnorna som hittade klänningen så räknas kanske som vi valt själva!?
    Men du har inte fått välja själv, alltså ska inte du betala.
  • AnneSophie

Jag hade sagt som det var till bruden. Man ska kunna vara ärlig mot en vän, oavsett om hon är helt uppe i bröllopsfluffet. 
    Rakt på sak: Det är en jättesnygg klänning men jag har inte råd att betala 2000 kronor. Min ekonomi klarar inte det. Jag kan betala en del, införskaffa en billigare klänning som liknar den klänning som du valt eller helt avstå att vara tärna. Men jag kan inte betala 2000 kronor för en klänning.

Sen får man väl se hur god vän bruden är... Om man tycker att det är viktigt att tärnorna (vem behöver ens tärnor?) har en speciell klänning, ja då tycker jag att brudparet ska stå för hela kostnaden också.

• melvina

Nej, du är verkligen inte snål. Tycker inte det är din uppgift att betala klänningen, det kan brudparet stå för om de nu ska ha så dyra tärnklänningar.
    Jag tycker du ska säga som det är: du har inte råd. Som student har man inte mycket pengar och då är det verkligen inte första prioritet att köpa en klänning nån annan valt och som du bara kommer använda en gång. Det är inte realistiskt!! Är hon en sann och riktig vän så förstår hon hur du resonerar.

Lycka till!  Glad

Svar på tråden Ska vara tärna men tärnklänning för dyr!