• Anonym (fattigstudent)

Ska vara tärna men tärnklänning för dyr!

Jag ska vara tärna till en kompis bröllop och såg klänningarna vi ska ha på oss för första gången. Jättefina och så.. men priset var nästan 2000 KRONOR!

Jag har verkligen inte råd med det. Vafan säger man till sin kompis? Vill ju inte tvinga de andra och köpa en billig klänning och vara den "snåla". Men jag tycker det är alldeles för mycket för en klänning som man bara kommer använda en gång och som jag dessutom inte ens själv valt, känns bara inte värt det. Har aldrig nånsin köpt ett så dyrt plagg och när jag väl gör det vill jag åtminstonde ha valt den själv. Dessutom tillkommer ju pengar till möhippan och bröllopspresent. Kanske även passande skor till klänning/handväska. Frisyr och sminkning får ja fixa själv.

Är jag snål? HJÄLP MIG! Vad skulle ni ha sagt och gjort?

• Svar på tråden Ska vara tärna men tärnklänning för dyr!
  • Anonym

Oj men det tycker jag att Brudparet skall köpa till sina Tärnor och bestman´s .

När min bror skulle vara bestman så fick han en helt ny kostym av brudparet och det tycker jag är rätt.

Så tycker inte du skall betala så mkt för en klänning som kommer användas och inhandlas för Deras bröllop.    

• Anonym (fattigstudent)
    vaniljbullen skrev 2011-09-18 16:59:28 följande:
    Okej - nu ser jag att det är bruden som beslutat.. Märkligt att ingen tänkte på att höra med dig när det bestämdes kan jag tycka, du räknas väl lika mycket som de andra tärnorna? 
    Jo, kanske lite märkligt. Jag räknas like mycket :) 
  • made nby Snuttisan

Har bara läst TS.

Går det att hyra klänningen? Oftast använder man inte en tärnklänning fler ggr så det är väl ett alternativ.
    Tycker absolut inte att du ska köpa klänningen. På sin höjd kan du lägga en del av summan för klänningen.

Lycka till med bröllopet oavsett hur det går med klänningen.

• MammaLångben

Tyvärr är det ju så att tärnorna SKA köpa sina klänningar själva, eftersom det anses som en stor ära att få vara tärna.
    Sedan kan man ju tycka lite hur som helst om det.

Men eftersom man oftast väljer sina allra bästa och goaste vänner till det hedersuppdraget bör man ju också ha ett hum om dessa vänners ekonomi, och att tvinga en vän med lite knarrig ekonomi att köpa en klänning som hon aldrig mer kommer att ha på sig för tvåtusen spänn är faktiskt inte helt sjysst. Så gör inte en vän.

Kan inte bruden betala klänningen och sedan sälja den på Blocket efteråt?

• Anonym

Bröllop idag verkar bara eskalera i kostnader och uppvisande av flashighet snarare än att kretsa kring själva vigseln och en mottagning efteråt. Jag kan inte förstå att man kan lägga så otroligt mycket penagar på sitt bröllop och sedan dessutom begära att tärnor ska ha vissa klänningar som de ska betala själva. Allt blir till hysteriska penningbelopp som man antingen sparar till i år eller tar lån för. Visst är det en stor dag i livet men att lägga så mycket besparande eller avbetalning på en enda dag är inte riktigt klokt tycker jag.
    Mitt bröllop för 15 år sen var mycket vackert, men inte överdådigt.  Men när man sedan skilt sig så inser man vad som är viktigt och mindre viktigt.
    Om jag gifter mig igen så blir det en enkel cemoni som sätter kärleken i centrum istället för en hysterisk blomsteruppsättning för flera tusen kronor.

• Anonym
    Anonym skrev 2011-09-18 21:27:05 följande:
    Bröllop idag verkar bara eskalera i kostnader och uppvisande av flashighet snarare än att kretsa kring själva vigseln och en mottagning efteråt. Jag kan inte förstå att man kan lägga så otroligt mycket penagar på sitt bröllop och sedan dessutom begära att tärnor ska ha vissa klänningar som de ska betala själva. Allt blir till hysteriska penningbelopp som man antingen sparar till i år eller tar lån för. Visst är det en stor dag i livet men att lägga så mycket besparande eller avbetalning på en enda dag är inte riktigt klokt tycker jag.
    Mitt bröllop för 15 år sen var mycket vackert, men inte överdådigt.  Men när man sedan skilt sig så inser man vad som är viktigt och mindre viktigt.
    Om jag gifter mig igen så blir det en enkel cemoni som sätter kärleken i centrum istället för en hysterisk blomsteruppsättning för flera tusen kronor.
  • jagälskarallaminabarn

Om din kompis vill att du ska ha just den tärnklänningen är det inte mer än rätt att hon och hennes respektive betalar för den. Du ska inte behöva betala ett öre för klänningen om det är hennes idé från början att du ska vara tärna och detta oavsett om tärnklänningen skulle vara väldigt billig. Lycka till!

• Anonym (uselt!)

Om bruden väljer klänning betalar hon även för den. Det krävs ingen vett och etikett expert för att veta det!!!

Ok om hon haft någon synpunkt typ "jag vill att alla ska ha knälånga klänningar med något rosa i sig", då hade du kunnat använda den igen och själv valt vilken prisklass och utseende.

Nej, inte ok någonstans!
    Hoppas ni står varandra så nära att du vågar prata med henne. Visst det är en ära att bli vald till tärna men då vill man gärna veta på vilka premisser kanske?! 

• Pyrola
    MammaLångben skrev 2011-09-18 21:22:40 följande:
    Tyvärr är det ju så att tärnorna SKA köpa sina klänningar själva, eftersom det anses som en stor ära att få vara tärna.
    Sedan kan man ju tycka lite hur som helst om det.

Men eftersom man oftast väljer sina allra bästa och goaste vänner till det hedersuppdraget bör man ju också ha ett hum om dessa vänners ekonomi, och att tvinga en vän med lite knarrig ekonomi att köpa en klänning som hon aldrig mer kommer att ha på sig för tvåtusen spänn är faktiskt inte helt sjysst. Så gör inte en vän.

Kan inte bruden betala klänningen och sedan sälja den på Blocket efteråt?
    Vad menar du med SKA kan du hänvisa till någon lagparagraf?
    Enligt Sveriges etikettorakel nummer 1 Magdalena Ribbing så är det ju tvärtom att om brudparet har specifika önskemål så hör det till god ton att brudparet betalr kläderna till best man och tärnor.
  • Lönnsirap
    riboflavin skrev 2011-09-18 18:20:10 följande:
    Ska man som brudpar bestämma vad tärnorna ska ha på sig så ska man givetvis också betala för det. Jag hade aldrig ställt upp som tärna och betalat en klänning bruden valt...
    Håller fullständigt med!
Svar på tråden Ska vara tärna men tärnklänning för dyr!