• Alvi

Ni som ger era barn "ovanligare" namn, hur ovanliga namn har ni själva?

Mina barn heter Lilja och Eskil och tredje ska heta Amelia. Eller Elise. Eller något sådant, vi är inte riktigt säkra... Dessa namn är inte topp tio eller ens topp femtio och jag vill inte ha vanliga namn till mina barn för det känns så tråkigt.

Många argument mot "ovanliga" namn är att det inte är så himla roligt för barnen att heta något som avviker. Men frågan är vilken erfarenhet vi föräldrar som väljer ovanliga namn till våra barn har av att heta något som inte fyra andra i klassen heter.

Jag heter Mona, är född 80. Det är mest folk som är runt 40 år äldre än mig som heter så, och jag TYCKTE OM att heta något som ingen annan i skolan hette. Jag tyckte om att ha ett namn som folk kom ihåg. Jag hade gärna hetat något ännu mer ovanligt. Därför vill jag ge det till mina barn - chansen att inte bli "Sara B" bland tre andra Saror...

Once you try menskopp you´ll never go back!
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ni som ger era barn "ovanligare" namn, hur ovanliga namn har ni själva?
  • gullehjärtat

..och Elvin. (allt kom visst inte med?)

• Samrick

Jag vill inte heller ha vanliga namn på mina barn...dessvärre tycker sambon om dessa menlösa och intetsägande namn.

gav med mig med första sonen, som blev en Oskar. Med de andra två fick han ge med sig och det blev Salomon och Leander. Han har själv ett vanligt namn medans jag har ett ovanligt/halvvanligt namn (samantha) 

• skoladan

Jag är den enda i Sverige som har mitt förnamn. Det har konstaterats på SCB: hemsida. För mig är det inte och har inte varit jobbigt alls att vara den enda med det här namnet. Det enda jobbiga har varit att folk alltid ska låtsas missförstå namnet, kombinera det på massa olika sätt och betona det på felaktigt sätt. Det är ett dubbelnamn och rätt långt. I tonåren skippade jag den första delen av namnet, men min familj kallar mig oftast den första delen av namnet.
    Mina barn har alla ovanliga namn: Den första har det vanligaste namnet (c:a 300 i Sverige) Den andra har ett ovanligare namn (c:a 20 i Sverige) Den tredje har ett mycket ovanligt namn ( 5 i Sverige) och den fjärde har ett ännu ovanligare namn (3 i Sverige)
    Inget av barnen har farit illa av att ha ovanligt namn. Det kan vara kul att känna sig unik!

• Mirella85
    skoladan skrev 2011-09-22 22:53:47 följande:
    Jag är den enda i Sverige som har mitt förnamn. Det har konstaterats på SCB: hemsida. För mig är det inte och har inte varit jobbigt alls att vara den enda med det här namnet. Det enda jobbiga har varit att folk alltid ska låtsas missförstå namnet, kombinera det på massa olika sätt och betona det på felaktigt sätt. Det är ett dubbelnamn och rätt långt. I tonåren skippade jag den första delen av namnet, men min familj kallar mig oftast den första delen av namnet.
    Mina barn har alla ovanliga namn: Den första har det vanligaste namnet (c:a 300 i Sverige) Den andra har ett ovanligare namn (c:a 20 i Sverige) Den tredje har ett mycket ovanligt namn ( 5 i Sverige) och den fjärde har ett ännu ovanligare namn (3 i Sverige)
    Inget av barnen har farit illa av att ha ovanligt namn. Det kan vara kul att känna sig unik!

vill du dela med dig av namnen?? gillar oftast lite ovanliga namn hade varit kul o höra dom=)

själv har jag rätt så ovanlig finns 300 av mig i sverige  
    BF den 27 okt <3
  • Thaleya

Heter Simone, och det är väl rätt ovanligt men inte jätte. Vill ha ovanliga namn men inte för att de är ovanliga utan för att de är fina, har vissa vanliga namn som jag tycker är fina med.

• Little Ms Chatterbox

Jag kommer inte berätta vad varken jag eller sambon heter men det är vaaaanliga, tidlösa, helylles svenska namn. Jag har ett lite ovanligare efternamn men sambon heter ett av det vanligaste -sson namnet. 

Barnen heter Zander, Cayenne, Meya & Milton.
    Eftersom  Milton är det vanligaste av barnens namn så har han fått ett lite ovanligare andranamn, Joshua. De andra barnen heter vanliga svenska namn i andranamn. Cayenne har visserligen ett lite udda dubbelnamn, Alicia-Marie men inga ovanliga i sig själv så tycker jag.

Jag håller med dig, med mitt vanliga förnamn så var man inte direkt ensam på skolan. Var ca 300 st elever på "mitt" högstadie och bara i samma årskurs fanns det 4 till med samma namn och även ett par till i klasserna över och under. man kännde sig inte unik direkt med namnet. 

Jag är nöjd med mina barns namn och det är aldrig någon som har sagt något annat.(vad jag har hört ) just Cayenne har fått många att  reagera och tycker det är det finaste de har hört på länge.

PS, vi funderade på Lilja till Meya eller Ebony.

• Diao

Min dotter, Nemi, har ett ovanligt namn. 98 personer hette Nemi vid årsskiftet. Men ni kan ju förvänta er en stoor ökning nu under 2011 eftersom jag är en riktig trendsättare. Tungan uteCool

Själv har jag ett vanligt namn, Ebba. 

Nemi 2011-06-28 → ebbasbebis.blogg.se
  • IsaViolia

Jag heter Isa, född 87, då va de vääääldigt ovanligt.
    Min dotter heter Märta, vanligare, men inte jättevanligt
    Tyst 

• Veladis

Jag har ett halvovanligt namn, oavnligt när jag fick det med vanligare decenniet efter (men inte jättevanligt). Jag var alltid ensam i klassen med det namnet genom hela skolgången.
    Mina barn har ovanliga namn. Dottern var först i sverige med sitt, nu finns det 6 till. Sonen delar sitt med ca 300. Nu väntar vi trean, hennes namn delas av ca 500 i Sverige, så det är ju nästan "vanligt" i sammanhanget. 

• Superbia

Heter Linda och har haft flera Lindor runt mig under min uppväxt, så det är ett vanligt namn.
    Mina barns namn är inte ovanliga som i synonym med konstiga, men det är kanske inga namn som de flesta väljer nu för tiden heller; Morten, Vidar och Knut.

♥ Morten & Vidar 091029 ♥ Knut 110531 ♥
  • Bliglin
    gullehjärtat skrev 2011-09-20 18:50:09 följande:
    Vi har inte tänkt på hur vanliga/ovanliga våra barns namn skulle vara. Däremot tänkte vi att de skulle få ganska korta namn då det är jobbigt att ha långa namn.
    Eller mest va det väl jag som tänkte så. Mitt namn är både långt, hårt, fult, svår stavat och svårt att uttala. Inga barn kan säga mitt namn, och knappt jag heller då jag har lite småländska "r"... Frederica ... Visst är det hemskt!
    Barnen heter Noah
    Ha ha, jag som vill döpa min dotter -om jag nu skulle få någon - till Fredrika. Fast sambon vägrar, bla för att han är smålänning. Det är ju ett jättevackert namn tycker jag! Och ett släktnamn i min släkt
  • Livetäenbiltvättmenjaharencyckel

Annie Linda heter jag men hette tintin som nyfödd. och det hade ju vart lite fräsigt att hetatFlört
    sonen heter Noel eftersom han är en julklapp Hjärta
    dock. döpte vi honom efter morfar och farfar med och satte namnen lite tokigt kom vi på när vi fick besök av fransmän. han heter nämnligen Per-noel-mikael (jultomten mikael)Tomte

• cloudberry79
    Superbia skrev 2011-10-02 19:51:43 följande:
    Heter Linda och har haft flera Lindor runt mig under min uppväxt, så det är ett vanligt namn.
    Mina barns namn är inte ovanliga som i synonym med konstiga, men det är kanske inga namn som de flesta väljer nu för tiden heller; Morten, Vidar och Knut.
    Vidar är vanligt, låg på topplistan (SCBs topp 100) när vi fick sonen 2007, det har fallit lite i popularitet de senaste två åren dock.
    If you love me - please don't feed me!
  • Superbia
    cloudberry79 skrev 2011-10-02 21:31:34 följande:
    Vidar är vanligt, låg på topplistan (SCBs topp 100) när vi fick sonen 2007, det har fallit lite i popularitet de senaste två åren dock.
    Ja, jag tror att det låg på plats 75 eller något sånt året han föddes. Inte jättehögt på listan, men förmodligen det mest populära av våra barns namn.
    ♥ Morten & Vidar 091029 ♥ Knut 110531 ♥
Svar på tråden Ni som ger era barn "ovanligare" namn, hur ovanliga namn har ni själva?