• Pigelinen

Resetråd här utbyter vi ideér

Finns säkert tråd för detta innan men jag hittar ingen spesifik så jag startar en ny;)
    Tänkte att man kunde ha en tråd där vi som reser med barn kan samlas och utbyta ideér eller varför inte bara räkna ner tillsammans;)

• Svar på tråden Resetråd här utbyter vi ideér
  • Pigelinen

jag börjar fråga lite då... vi reser på charter till Cypern om en månad med två barn, en på 8månader som kryper som bara den och en 3åring. Jag har en soldräckt till dem var och sen har jag solskydd 25 o 30... räcker det eller ska jag ha högre faktor? När vi var i Thailand hade jag 50 men det var ju lite varmare där... el tänker jag fel?

• Pigelinen

En annan fråga också... hur hade ni gjort med vagn om ni var i vår sits? Vi har en resevagn sulky en 2ME, har även en ståbräda till vanliga vagnen hemma som funkar på. Här hemma vill stora tjejen oftast inte åka vagn men vet inte hur det blir där så jag är inne på att ta med sulkyn till lillan och ståbräda till stora... Vi har bokat ett All inclusiv hotell så många mål äter vi säkert där men troligtvis inte alla. Vi kommer dessutom att ha med oss farmor o farfar samt morfar o mormor och ett par till så vi är ju några vuxna som kan hjälpas åt. Hatar att släpa med mig förmycket,kommer ju att bli endel ändå. Kommer ta med babyskydd till lillan, blöjor o mat til henne.
  • Noisy1

Hej,
    Vad kul att ni ska till Cypern. Vi (jag, sambon och vår 9-månaders kille) kom hem därifrån i måndags och har haft en underbar vecka. Strålande sol och ca 34 grader varmt. Hur skönt och härligt som helst! Vi bodde lite utanför Fig tree bay och hade också all inclusive, vilket var jättebra då vi inte kände för att leta efter restauranger varje kväll.

Vi hade också soldräkt till vår lillkille och ibland smörjde vi med solfaktor 30, men jag upplevde inte att det behövdes för soldräkten skyddade det mesta. Sen var vi bara ute och badade i poolen, men försökte annars hålla oss i skuggan. Sen tror jag inte solen var lika stark som den brukar vara under högsäsong. Vår kille är ganska tålig av sig så det funkade för oss. Däremot hade jag bara med mig solhattar och dem ville han inte ha på sig när han badade. Såg andra bebisar som hade solhattar med skydd för nacken och dem såg ut att vara väldigt praktiska. Jag letade efter sånna därnere, men hittade inga, så det kan vara bra att köpa med från Sverige.   

Vi hade köpt en sulky och den var toppen, så det kanske kan var bra att ta med ståbrädan om din 3-åring blir trött i benen. Då har du ju garderat dig. :)

Hoppas ni får en härlig resa!      

• Pigelinen
    Noisy1 skrev 2011-09-21 21:53:59 följande:
    Hej,
    Vad kul att ni ska till Cypern. Vi (jag, sambon och vår 9-månaders kille) kom hem därifrån i måndags och har haft en underbar vecka. Strålande sol och ca 34 grader varmt. Hur skönt och härligt som helst! Vi bodde lite utanför Fig tree bay och hade också all inclusive, vilket var jättebra då vi inte kände för att leta efter restauranger varje kväll.

Vi hade också soldräkt till vår lillkille och ibland smörjde vi med solfaktor 30, men jag upplevde inte att det behövdes för soldräkten skyddade det mesta. Sen var vi bara ute och badade i poolen, men försökte annars hålla oss i skuggan. Sen tror jag inte solen var lika stark som den brukar vara under högsäsong. Vår kille är ganska tålig av sig så det funkade för oss. Däremot hade jag bara med mig solhattar och dem ville han inte ha på sig när han badade. Såg andra bebisar som hade solhattar med skydd för nacken och dem såg ut att vara väldigt praktiska. Jag letade efter sånna därnere, men hittade inga, så det kan vara bra att köpa med från Sverige.   

Vi hade köpt en sulky och den var toppen, så det kanske kan var bra att ta med ståbrädan om din 3-åring blir trött i benen. Då har du ju garderat dig. :)

Hoppas ni får en härlig resa!      
    ok, vi har en såndär keps med nackskydd, tar med den då. Vilket hotell bodde ni på? Vi ska resa med Air toures. Gjorde ni några utflykter o hur gjorde ni med mat till er kille?
  • Noisy1

Hej igen,

Vårt hotell hette Tsokkos Gardens i Protaras och var jättefint. Vi åkte också med Airtours och bokade en sista minuten fast med specat hotell. Vi är jättenöjda med allt, det kunde inte bli bättre. :)

Vi hade med barnmat, gröt och sen ammar jag fortfarande så det funkade perfekt. Han gillar annars inte burkmat så mycket (gillar mest hemlagad, men är annars ett matvrak), men fruktpureerna går alltid i. Sen fick han smaka lite av vår mat och älskade brödet som serverades så det fick vi gömma tills han hade ätit klart sin mat.

Vi åkte inte på några utflykter, däremot gick vi strandpromenaden till Protaras några gånger och gick även och badade i havet två dagar. Annars var vi mest på hotellet.  :)

Hoppas ni får det bra!  

• Noisy1

Hej igen,
    Åker ni med Primera Air?  Det gjorde vi och på deras hemsida stod det att man skulle få checka in barnvagnen, men ändå ta med den ända fram till gaten. Men på Arlanda, låsades personalen inte förstå vad vi sa. Kunde endast de vanligaste fraserna på svenska och sen pratade dem engelska och upprepade samma sak om och om igen. Vi blev jätteirriterade och blev tvungen att lämna vagnen på specialbagage, där man hört att de ska vara hårdhänta med vagnen. Vi fick dessutom leta upp vart de sålde/lämnade ut stora påsar, för det kunde de inte heller informera om. Så det blev ganska mycket springade innan vi fick skicka iväg vagnen. Jag var irriterad och orolig att de skulle förstöra vagnen, men väl på cypern kom den fram oskadd, som tur var. Man hämtade ut den under specialbagage. Man tycker ju att åtminstone på Arlanda så borde det ju funka.

På tillbakaresan fick vi däremot checka in barnvagnen och ta med den ända fram till flygplanet och där stod personal som tog hand om den och ställde in den nånstans i planet. Sen på Arlanda kom den på specialbagage, så det var suveränt bra. Förresten är Larnacas flygplats jättefin och verkar nybyggd. :)

Om ni har sån tur som oss, behöver ni inte en sån väska. Fick även tips att babyproffsen hyr ut sådana, om du har de nära till hands, det har dem i alla fall hos oss, Västerås.

• Pigelinen
    Noisy1 skrev 2011-09-26 20:03:49 följande:
    Hej igen,
    Åker ni med Primera Air?  Det gjorde vi och på deras hemsida stod det att man skulle få checka in barnvagnen, men ändå ta med den ända fram till gaten. Men på Arlanda, låsades personalen inte förstå vad vi sa. Kunde endast de vanligaste fraserna på svenska och sen pratade dem engelska och upprepade samma sak om och om igen. Vi blev jätteirriterade och blev tvungen att lämna vagnen på specialbagage, där man hört att de ska vara hårdhänta med vagnen. Vi fick dessutom leta upp vart de sålde/lämnade ut stora påsar, för det kunde de inte heller informera om. Så det blev ganska mycket springade innan vi fick skicka iväg vagnen. Jag var irriterad och orolig att de skulle förstöra vagnen, men väl på cypern kom den fram oskadd, som tur var. Man hämtade ut den under specialbagage. Man tycker ju att åtminstone på Arlanda så borde det ju funka.

På tillbakaresan fick vi däremot checka in barnvagnen och ta med den ända fram till flygplanet och där stod personal som tog hand om den och ställde in den nånstans i planet. Sen på Arlanda kom den på specialbagage, så det var suveränt bra. Förresten är Larnacas flygplats jättefin och verkar nybyggd. :)

Om ni har sån tur som oss, behöver ni inte en sån väska. Fick även tips att babyproffsen hyr ut sådana, om du har de nära till hands, det har dem i alla fall hos oss, Västerås.

Japp åker med Primera. Kanske ska kolla lite på BP också.
    Vi var i Thailand för drygt ett år sedan o då fick vi också lämna in bagaget på sepc. Men då plastade vi in den på arlanda i en inplastningsmaskin typ 1000 varv ;)
    Vi var på Cypern för 10 år sedan, nyförälskade, unga och utan barn, ska bli mysigt at tåtervända dit med barn.
Svar på tråden Resetråd här utbyter vi ideér