• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Historia: Andra världskriget del 1

Ja, nu är det dags för en riktig quiz här, det handlar förstås om historia och mer specifikt andra världskriget och som namnet antyder kanske det kommer fler av samma sort.

Just den här är avsiktligt gjord för att vara lätt, jag beräknar att genomsnittet kommer att ligga på 7 eller åtta frågor rätt och det mesta är saker som man har gått igenom i skolan.

Lycka till!

Past the point of no return, the final threshold. What warm unspoken secrets will we learn?
    Quiz
    Du måste logga in för att besvara ett quiz.
  • Svar på tråden Historia: Andra världskriget del 1
  • Astarte

7 rätt av 10. Jag har aldrig varit vidare intresserad av världskrigen, men lite har ju fastnat.

• JuliaåRonjasmammis

Men vad f...?! Jag fick hjärnsläpp och röstade på 8 maj! Skrikandes

Ditt bästa resultat är 9 rätt av 10 möjliga, du har försökt 1 gånger.

Quizet har tagits av 21 person(er) och det genomsnittliga resultatet för alla deltagare är 6 rätt.

Life's a bitch and then you die
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    JuliaåRonjasmammis skrev 2011-09-19 18:34:04 följande:
    Men vad f...?! Jag fick hjärnsläpp och röstade på 8 maj! Skrikandes

Ditt bästa resultat är 9 rätt av 10 möjliga, du har försökt 1 gånger.

Quizet har tagits av 21 person(er) och det genomsnittliga resultatet för alla deltagare är 6 rätt.

Ja, det är ju ett vanligt misstag, det var ju då kriget i Europa avslutades.

Men kriget fortsatte ett tag efter det.
    Past the point of no return, the final threshold. What warm unspoken secrets will we learn?
  • knisse

angende pansarn är det lättare om man vet att dom fortsatte i samma stil och den moderna varianten heter leopard

• JuliaåRonjasmammis
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2011-09-19 18:35:44 följande:
    Ja, det är ju ett vanligt misstag, det var ju då kriget i Europa avslutades.

Men kriget fortsatte ett tag efter det.
    Det värsta är att jag precis har läst klart en sån där tantroman som handlade om en familj under andra världskriget. En där varje kapitel är daterat efter datum, och där ett av de sista kapitlen tar upp just bombningen av Hiroshima och Nagasaki samt Japans kapitulation. Minnet är bra, men kort tydligen.
    Skäms
    Life's a bitch and then you die
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    knisse skrev 2011-09-19 18:36:51 följande:
    angende pansarn är det lättare om man vet att dom fortsatte i samma stil och den moderna varianten heter leopard
    Som för övrigt används av både Sverige, Norge och Finland bland många andra länder.
  • sahara sahara

Stridsvagnar har jag noll koll på och noll intresse av. Och så slant jag på datumet. Illa. Men det är mycket jag aldrig hörde om i skolan.

Do something scary - the payoff is awesome!
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    knisse skrev 2011-09-19 18:25:28 följande:
    jag tycker att du ska göra mer mer mer
    Det kommer. Jag funderade på en serie under några veckor men jag kan fixa en generell (och lätt!) quiz om historia ikväll.
  • M C

Stridsvagnen var ju lätt!Tyst
    Kodnamnet var lurigt, jag visste att det var en invasion men det fanns ju två! Sen visste jag ju att Chamberlain var med, men jag svarade ändå Churchill.
    Dåligt resultat, men det har alltid varit kalla kriget för mig så det är jag bättre på. De jag svarade rätt på här har eg med kalla kriget att göra...

Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • Midka

Chamberlain visste jag nog inte om. Inget jag har tänkt på i af eftersom Churchill var den som märktes mest. Barabossa hade jag ingen aning om, Rommel var tilt i huvudet, lika så axelmakterna och sist borde jag tagit OSS på uteslutning.

Svar på tråden Historia: Andra världskriget del 1