• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Historia: Andra världskriget del 1

Ja, nu är det dags för en riktig quiz här, det handlar förstås om historia och mer specifikt andra världskriget och som namnet antyder kanske det kommer fler av samma sort.

Just den här är avsiktligt gjord för att vara lätt, jag beräknar att genomsnittet kommer att ligga på 7 eller åtta frågor rätt och det mesta är saker som man har gått igenom i skolan.

Lycka till!

Past the point of no return, the final threshold. What warm unspoken secrets will we learn?
    Quiz
    Du måste logga in för att besvara ett quiz.
  • Svar på tråden Historia: Andra världskriget del 1
  • Jäjd

Sucks to be me. 
    Mina kunskaper om andra världskriget är något daterade. *gammal* 

• SimplyTheBest

Scheisse. Tänker absolut inte säga mitt kassa resultat. Fy fan vad dåligt

Om det inte passar - fuck off.
  • Archandra

Tio av tio! Kul test och rätt lätt. Hoppas på fler roliga historiska test snart

• Doktorn

8 av 10.
    Retar mig att jag missade med svaren 8 maj (tack TS för inlägg #13!) och S:t Petersburg. Borde ha slagit på hjärnan innan jag började...

Av alla misslyckander är den här den besvikaste!
  • Jamo

Bah, du "lurade" mig, eller så lurade jag mig själv. Tog 8:e Maj på första, tänkte på när Tyskland kapitulerade Förvånad

Men 9/10 i alla fall.

• Jamo
    knisse skrev 2011-09-19 18:36:51 följande:
    angende pansarn är det lättare om man vet att dom fortsatte i samma stil och den moderna varianten heter leopard
    Leopard är ju dock återandvänt från 2:a världskriget Flört Dom hade ju även Panther.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Jamo skrev 2011-09-19 21:13:48 följande:
    Leopard är ju dock återandvänt från 2:a världskriget Flört Dom hade ju även Panther.
    Inte riktigt, det fanns ett projekt för en ny stridsvagn för spaning och stridsledning men man gav upp det, om jag inte minns fel för att man insåg att redan de existerande Panthern och Panzer IV lika gärna kunde sköta om den saken.

Jag minns inte om man fick fram någon prototyp, jag tror inte det men det jag vet med säkerhet är att det inte förekom någon framställning av Leopard.
    Past the point of no return, the final threshold. What warm unspoken secrets will we learn?
  • knisse
    Midka skrev 2011-09-19 19:01:08 följande:
    Chamberlain visste jag nog inte om. Inget jag har tänkt på i af eftersom Churchill var den som märktes mest. Barabossa hade jag ingen aning om, Rommel var tilt i huvudet, lika så axelmakterna och sist borde jag tagit OSS på uteslutning.
    romel der wüstenfux
  • Jamo
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2011-09-19 21:23:20 följande:
    Inte riktigt, det fanns ett projekt för en ny stridsvagn för spaning och stridsledning men man gav upp det, om jag inte minns fel för att man insåg att redan de existerande Panthern och Panzer IV lika gärna kunde sköta om den saken.

Jag minns inte om man fick fram någon prototyp, jag tror inte det men det jag vet med säkerhet är att det inte förekom någon framställning av Leopard.
    Hmm...nu hängde jag inte med riktigt? Fanns inte Panther eller Leopard under kriget menar du?
Svar på tråden Historia: Andra världskriget del 1