• Anonym

Magnesium mot ångest

Har hört att magnesium kan hjälpa till mot ångest. Någon som har erfarenhet om det här?

• Svar på tråden Magnesium mot ångest
  • MizzTez
    Anonym skrev 2012-02-19 21:57:13 följande:
    För att förtydliga,är det ju så att bristen som sådan ger besvär,och magnesium tillskottet rättar till det. Magnesium är ett grundämne som våran kropp behöver för att fungera,inget mirakelmedel.
    En stressad kropp utvinner magnesiumet först så det är därför man ofta får brist på det vid oro, ångest eller stress. Tar ett bra tag innan man börjar märka av det men oftast så kommer symptom som "en mus under ögonlocket" först, sånna där ryckningar i ögat, det kan vara tecken på magnesiumbrist. Koffein kan åxå driva på magnesium utvinningen ur kroppen.
    QueenK skrev 2012-02-21 03:07:07 följande:
    Jag skulle behöva lite hjälp!

Jag ska köpa magnesium tillskott denna vecka och jag har hittat en sort som intresserar mig, den är nämligen vegan vänlig. Mitt problem jag har är att jag tar D3 vitamin och har läst att det finns en risk att D3 och magnesium slår ut varandra men att det borde räcka med att ta D3 på morgonen och magnesium på kvällen. Låter ju vettigt! Men de magnesium tabletterna jag tänkt skaffa och även på andra jag läst om står det att man ska ta 2 tabletter dagligen. Hur gör jag då? Ska jag ta båda samtidigt? D3 morgon, magnesium lunch och kväll?

Jag kommer ju inte få göra annat än knapra piller då ju Obestämd
    Jag tar en fin coctail på morgonen, omega 3, magnesium och d-vitamin. Jag märker ju effekten av magnesiumet på engång och jag har inte märkt att mina d-vitaminer tar någon effekt från dem. Äter hollistics d vitamin från hälsokost. Tar mitt magnesium en på morgonen på tom mage och sen en på kvällen innan jag ska sova.
  • Anonym (....)

Är det bara jag som blir JÄTTE trött av magnesium? Trotts att jag tar dem på kvällen är jag helt död på dagarna...

• QueenK
    MizzTez skrev 2012-02-27 14:28:27 följande:
    En stressad kropp utvinner magnesiumet först så det är därför man ofta får brist på det vid oro, ångest eller stress. Tar ett bra tag innan man börjar märka av det men oftast så kommer symptom som "en mus under ögonlocket" först, sånna där ryckningar i ögat, det kan vara tecken på magnesiumbrist. Koffein kan åxå driva på magnesium utvinningen ur kroppen.

Jag tar en fin coctail på morgonen, omega 3, magnesium och d-vitamin. Jag märker ju effekten av magnesiumet på engång och jag har inte märkt att mina d-vitaminer tar någon effekt från dem. Äter hollistics d vitamin från hälsokost. Tar mitt magnesium en på morgonen på tom mage och sen en på kvällen innan jag ska sova.
    Okay! Då kanske jag borde testa att ta magnesium samtidigt med d-vitaminet. Har också Holisitc D3. Har sett att Holistic även har magnesium men det verkar inte som att den säljs på så många ställen konstigt nog! Den har mindre mängd eftersom det är väldigt ''rent'' så det behövs inte så stor mängd. Så om jag får tag på dem så testar jag att ta en tablett om dagen och då är ju mitt problem löst får då tar jag D3 på morgonen och mag på kvällen.

Men tar du mag på tom mage och tar D3 när du äter då eller? Eftersom D-vitamin är fettlöslig.
    Knowledge comes from others, wisdom from within
  • MizzTez
    QueenK skrev 2012-02-27 21:27:55 följande:
    Okay! Då kanske jag borde testa att ta magnesium samtidigt med d-vitaminet. Har också Holisitc D3. Har sett att Holistic även har magnesium men det verkar inte som att den säljs på så många ställen konstigt nog! Den har mindre mängd eftersom det är väldigt ''rent'' så det behövs inte så stor mängd. Så om jag får tag på dem så testar jag att ta en tablett om dagen och då är ju mitt problem löst får då tar jag D3 på morgonen och mag på kvällen.

Men tar du mag på tom mage och tar D3 när du äter då eller? Eftersom D-vitamin är fettlöslig.
    Jepp, det gör jag.. Försöker iaf! Ibland har det blivit att jag bara slänger i mig allt när jag äter frukost. Men oftast blir det magnesium ca 30-60 min innan jag äter något.
  • Anonym (Spännande)

Ja efter att ha läst den här tråden stack jag ut på stan och köpte magnesium, tycks ju bara finnas tabletter med låg dos 80 mg som man ska äta spritt över en dag, eller hur gör ni har ni hittat starkare tabletter? Lagras inte magnesium i kroppen är det därför man behöver så starka dagliga doser? Finns det någon i den här tråden som har pratat med läkare om magnesium, rekommenderas det inte för att man inte antas ha brist om man äter normalt. Känns konstigt att ingen läkare tipsat om hjälpsamma kost tillskott under de år jag lidit av ångest ... Mycket frågor, börjar med 400mg per dag så får jag väl se om det hjälper.

• Anonym

Magnesium från helhetshälsa är skonsammare för magen än holistic

• Anonym (Fialottta)
    MizzTez skrev 2012-02-14 23:49:28 följande:
    för mig funkar magnesiumet på mitt nervsystem, essentiella tremorer dvs att jag skakar som att jag har parkinsons men utan en egentlig anledning. De där skakningarna i sig har triggat ångest hos mig och de kommer även när jag stressar men det tog två dagar med magnesium så försvann de nästan helt. Det lugnar även min mage, mitt hår har växt tillbaka, naglarna växer, hjärtat slutar rusa och jag får en helt annan hjärnkapacitet av det. Svårt att förklara men jag kommer ut ur dimman..
    Missar jag mitt magnesium en dag så kan jag räkna med att det känns i kroppen, får ångest nästan direkt. Jag tänker aldrig mer sluta äta det! Hade jag vetat detta för 10 år sedan så hade jag börjat redan då för ungefär så länge har jag haft de här skakningarna. 
    Åh herregud..låter som en beskrivning av min dagliga situation..speciellt med darrningarna..
    Imorn blir det en tur till naturapoteket...  Vill även jag komma ut ur dimman som du beskriver och börja leva..
  • Anonym (Spännande)

Är nog väldigt ångest laddad just nu, köpte magnesium igår och tog två tabletter under kvällen 60mg och en nu på morgonen Nu är jag jättedålig i magen, vilket jag också kan bli av ångest. Men tänker direkt att det är magnesiumets fel att jag inte tål magnesium ... hittade dessutom någon grej på nätet om magnesium koma. Jag har ju ätit långt under dyngskvot kan man bli lös i magen av det också?

• Isbit

Jag har magnesium (en burk från holistic) som jag inte har användning för....Billigt

• Anonym
    Anonym (Spännande) skrev 2012-03-07 10:38:51 följande:
    Är nog väldigt ångest laddad just nu, köpte magnesium igår och tog två tabletter under kvällen 60mg och en nu på morgonen Nu är jag jättedålig i magen, vilket jag också kan bli av ångest. Men tänker direkt att det är magnesiumets fel att jag inte tål magnesium ... hittade dessutom någon grej på nätet om magnesium koma. Jag har ju ätit långt under dyngskvot kan man bli lös i magen av det också?
    60 mg är väldigt svag dos, så om din mage ballar ur på så mängder kan det blir problem med magnesium för din del. Mina kapslar är på 500 mg, som jag tar morgon och kväll, men min mage verkar inte påverkas av det.
Svar på tråden Magnesium mot ångest