• Marlean

    Julpaket 2011! Tänd en stjärna av hopp för någon i jul!

    Hej alla gamla vänner och nya bekanta!
    Då var det dags igen för att börja planera och packa årets julpaket till Hoppets stjärna. För er som är nya och undrar vad det här gäller så innebär det att man packar (eller betalar för att få packat) ett (eller flera) julpaket som sedan skickas till behövande barnfamiljer, pensionärer eller barnhem i Rumänien, Lettland, Argentina, Haiti och Filippinerna.

    Hur gör man då rent praktiskt?

    Alt 1, Om man vill packa själv:
    Jo man tar lättast en banankartong (går att få på de flesta mataffärer för några kronor om man ber snällt) och gör ett paket innehållande till exempel: 
    • matris 
    • havregryn
    • mannagryn
    • pasta
    • vetemjöl
    • socker
    • kaffe (kok, brygg eller pulver)
    • te
    • kakao
    • kex
    • cornflakes/ frukostflingor
    • torkad frukt
    • konserverad frukt
    • fisk- eller köttkonserv
    • pepparkakor
    • russin
    • godis (ej lakrits, det äts inte i Lettland)
    • choklad
    • julpynt; tex. julservetter, julgranspynt och ljus
    • hygienartiklar; tex. tandkräm, tvål, tandborstar, schampo mm.

    I familjepaketen kan du även packa:  
    -Skolmaterial; pennor, kritor, skriv- och målarböcker, suddgummin 
    -Tåliga leksaker, sportartiklar; som bollar, racketar, enkla brädspel, pussel

    I pensionärspaketen kan du även packa:
    -Varma vantar, mössor, sockar etc.   

    Har du plats över i kartongen, lägg alltid i mer mat. Tänk på att lägga ris, mjöl osv. i en extra plastpåse så att inte innehållet förstörs om förpackningen skulle skadas. Hygienartiklar packas var för sig i plastpåsar.

    OBS! Matvarorna får inte ha passerat bäst före datum (de bör alltså stå sig till 2012 03 eller liknande minst)! Använd helst banankartonger då dessa är lätta att hantera. Om du vill ha chansen att få svar ifrån den person som fått just "ditt" paket glöm inte att skicka med ett litet brev eller vykort med din adress på, skrivet på engelska. Glöm inte heller att knyta om paketet med ett snöre ordentligt så det håller ihop.
      

    Alt 2 Om man vill packa till ett barnhem: Fyll en banankartong med leksaker eller mat av diverse slag, helst tåliga leksaker och leksaker som INTE behöver batteri, de äldre barnen blir glada över smink och liknande. Försök få med saker till blandade åldrar. Du får GÄRNA slå in paketen, men glöm då inte skriva utanpå på engelska vem paketet passar till, tex. "Girl 6 years" eller något liknande. Även mat blir barnhemmen glada över, gärna då pasta eller liknande.
     
     
    Alt 3 Få ett paket packat åt dig:
    Man betalar för att Hoppets stjärna ska skicka ett paket åt dig. Alla har ju inte tiden att packa ett paket själva, Sätt in 250 kronor per julpaket du vill ge på PG 90 02 53-6 (märk betalningen Julpaket 2011) Om du vill du ge en personlig hälsning tillsammans med ditt betalda paket, skicka ett julkort till oss på Hoppets Stjärna så förmedlar vi det. Hoppets Stjärna Kärrsjö 136 890 54 Trehörningsjö


    OBS! I samband med julpaketen har Hoppets Stjärna ett specialavtal med Bussgods/Smartpak. Under november månad, får du skicka EN banankartong för endast 95 kronor och efterföljande kartonger för endast 45 kronor styck. Respektive kartong får väga max 20 kg. Gå in på www.bussgods.se för att se var ditt närmaste ombud finns.

    O.B.S. Senast den 25 NOVEMBER måste Hoppets stjärna ha fått in ditt paket till:
    Hoppets Stjärna
    Centralesplanaden 18
    ÖRNSKÖLDSVIK
      

    Insamlingsorter för paketen (ska du lämna in ditt paket får det självklart väga mer än 20kg) samt mer information står här: http://www.hoppetsstjarna.se/stoed-oss/ge-en-gava/julpaket.html 

    Lycka till allesammans och PACKA PÅ! Tomte  


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-09 13:08
    OBS!!! OBS!!! OBS!!! 19 November ska paketen ha kommit in, de ändrade på Hoppets stjärnas hemsida, så nu är det 19 November alla ska vara inne! Tänk på det!
  • Svar på tråden Julpaket 2011! Tänd en stjärna av hopp för någon i jul!
  • Marlean

    Så har äntligen startskottet gått för årets julpaketsinsamling. Få med alla era vänner och bekanta och gör något gott i jul och sprid "the gift of giving".

  • mjuik

    Äntligen! Jag har haft julkänslor i en vecka nu och har börjat småshoppa lite till mina julpaket.
    Hittade julservetter för halva reapriset förra veckan.

    Jag satsar nog på pensionärspaket som vanligt. Minst två paket ska det bli.

  • Shadowcat

    I fjol så var vi mitt uppe i en besvärlig flytt så det blev inget paket i alls. I år tänkte jag satsa på minst 2 så får vi se. Jag tyckte det här var jättekul förra gången

  • Marlean

    I år gör jag själv nog bara ett paket. Mest för att jag ger mer till mina fadderbarn i år. Torkan i Afrika har resulterat i det. Men många bäckar små!

  • Zorba1980

    Härligt att tråden startat.
    Lägger den bland favoriter.
    I år kommer jag att skicka ett barnhemspaket, har redan samlat på mig en hel del saker.


    Lycklig och stolt mamma till älskade Viggo 061128, Tilde 090718 & BF Nov 11.
  • Marlean

    Hej Zorba80! Välkommen hit! Härligt att höra att många ur det gamla gänget redan börjat planera i tid, men man vet ju att inför jul behöver man alltid mer pengar än vad man tror själv till privata saker så jag gillar att börja redan nu jag också.

  • mjuik

    Vet ni om det är någon affär som har tagit fram julpyntet? Det brukar ju komma tidigt men det kanske är för tidigt än.

    Jag beställde julgardiner till mig själv förra veckan och så passade jag på att köpa några kökshanddukar på rea att lägg i mina paket.

  • Marlean

    mjuik jag har en kompis som skrev att han redan sett en julgran i någon affär samt julsaker men tyvärr bor vi inte i samma stad. Själv har jag inte sett något ännu men IKEA brukar vara väldigt tidiga i allmänhet.

  • mjuik

    Jag googlade lite på det och hittade arga inlägg från förra året där folk skrev att Ikea redan tagit fram julsakerna. Det var i oktober.
    Tyvärr har inte Ikea så mycket roligt julpynt längre. Tycker att Rusta är bättre på den fronten faktiskt.
    Aja, det är inte bråttom än egentligen =)

Svar på tråden Julpaket 2011! Tänd en stjärna av hopp för någon i jul!