• Anonym

Kan man se vem som bott i lägenheten innan?

Ja alltså idag knackade en man på min dörr, han presenterade sig inte med namn men sa att han bott här för ett år sedan och undrade om jag fått post adresserad till honom. jag var nyvaken och fattade ingenting så jag sa nej och då sa han tack och gick direkt, undertiden vi pratade tyckte jag han stod och spanade in i lägenheten väldigt mycket. Sen började jag tänka och kom på att han inte kan ha bott här för ett år sedan då vi flyttade in i en lägenhet i samma byggnad för över ett år sedan och då stod den lägenheten som jag nu bor i (den han påstår sig ha bott i) tom. Och den hade stått tom i över tre månader. Efter det har jag känt dom som bott i lägenheten fram tills att jag nu själv tog över den för 1 månad sedan. Jag ringde min hyresvärd som är smått senil men han kunde inte minnas att en man i den åldern och med det utseende någonsin bott i huset. Så nu undrar jag och man på något sätt kan få reda på vem som bott i ens lägenhet innan, jag fick en väldigt skum känsla i magen när mannen varit här. Han verkade liksom lite stressad. Man blir ju lite orolig att det är någon som kollar läget inför ett inbrott, jag bor på bottenvåningen med massor av stora fönster och känner mig lite illa till mods nu.

• Svar på tråden Kan man se vem som bott i lägenheten innan?
  • Marzenie o dziecko

Din värd borde ju ha en kopia på avtalet

• Anonym

Usch va obehagligt!

Om inte din hyresvärd kan gå tillbaka lite i sitt "register" så tror jag inte det är så lätt att få tag på vem den tidigare hyresgästen var, tyvärr.

Liknande hände en väldigt avlägsen bekant för ett årsen, turligt nog var hennes man hemma för dörrknackaren var en våldtäcksman som putte in kvinnorna i lägenheten och låste dörren tills han var färdig...     

• Kjell2

Du kan kolla med värden men inte säkert att de lämnar ut uppgifterna
    Sen kan du också leta i folkbokföringen, som är offentlig, men kan var svårt att vet vem som bott i vilken lägenhet då de flesta bara står på en adress.

• Anonym

Jag har pratat med hyresvärden men han är totalt förvirrad och har inte koll på något, han har mest vårt hus som en "hobby" och har ett annat yrke. Men jag ska testa med folkbokföringen. Känner mig så dum som öppnade.

• Anonym

Vad obehagligt!

Det kanske var en inbrottstjuv som var ute och spanade läget.
    Du kanske ska ringa till polisen och rådgöra?

• Anonym

Jag funderade på att ringa polisen men jag ska först kolla folkbokföringen. Om han nu bott här (vilket jag inte tror) så känns det lite dumt att ringa polisen.

• Skruttelito

Jag tycker det låter konstigt att knacka på hemma hos nån och fråga om ens post kommit dit, utan att presentera sig med namn. Och vet du att han inte bodde där för ett år sedan så är det väl ännu konstigare. Det låter snarare som att han skulle kolla läget inför t.ex. inbrott. Du kan ju alltid ringa polisen på 114 14 och höra vad de säger.

• Svanungen
    Anonym skrev 2011-09-20 15:24:12 följande:
    Jag funderade på att ringa polisen men jag ska först kolla folkbokföringen. Om han nu bott här (vilket jag inte tror) så känns det lite dumt att ringa polisen.
    Känner du oro så kan du ju lägga ett tips hos polisen. Då skriver anmälningsmottagaren vad som hände. Det skickas sen till polisen till ditt närområde.

Det kan ju vara så att han bodde där tidigare, men det kan ju också vara så att han är ute och rekognoserar för inbrott.  Mannen kan ju också ha knackat på hos andra och de kan i sin tur också ringt och lämnat tips.  Då vet polisen om att en mystisk man härjar runt och kan ha ögonen öppna lite mer. 
  • EmmaRoSa

Obehagligt! Öppna inte nästa gång och du inte vet vem det är. Kan va farligt man vet ju aldrig idag i dessa tider. Om du inte får fram något från folkbokföringen så hör med polisen och berätta att du kände obehagskänslor och blev illa till mods av mannen. Hoppas det löser sig.

• Anonym

Om han verkligen hade bott där tidigare hade han presenterat sig och inte betett sig sådär skumt och snokande.
    Ring polisen och fråga vad de tycker att du ska göra. Det är förmodligen en inbrottstjuv som letar efter ett bra ställe att slå till (kollar åldersgrupper, möblering och sånt så gott det går).

• Anonym

Ja nu ringde jag polisen, dom tog i mot mitt tips så det känns bra. Ju mer jag tänker på det desto skummare tycker jag det är, och nu vet jag till 100% att ingen man med hans utseende och ålder bott här på minst 2 år.

• Anonym
    Anonym skrev 2011-09-20 15:59:35 följande:
    Ja nu ringde jag polisen, dom tog i mot mitt tips så det känns bra. Ju mer jag tänker på det desto skummare tycker jag det är, och nu vet jag till 100% att ingen man med hans utseende och ålder bott här på minst 2 år.

Bra gjort !

Hoppas han inte dyker upp nå mer nu. 
Svar på tråden Kan man se vem som bott i lägenheten innan?