Du måste logga in för att svara i en tråd.

• sissne

Testamente särkullbarn

Gratis rådgivning i familjerätt läste jag om på denna sida, hoppas jag landade på rätt ställe nu?

Tänkte vi skulle försöka skriva testamente där min sambo o jag ska ärva varann för att undvika att hans särkullbarn får hela arvet efter honom.
    Vi ska skriva att om särkullbarnet avstår sin laglott efter sin fars död så får han istället ut hela sin arvslott vid min död. (eller något liknande).

Frågan är om man kan skriva att vi som är sambos ärver varann med fri förfoganderätt eller om man kan ta endel av det som fri äganderätt?
    Jag känner att jag inte får ihop dom där sista bitarna.

Vi har inga fler barn, men inte omöjligt att vi får gemensamma barn i framtiden.
    Vi tänkte skriva varsitt testamente då min sambo ska få in lite extra i sitt testamente angående förvaltning av arvet till hans son till en viss ålder. Spelar det någon roll att man har två olika istället för ett gemensamt testamente?
    Några kloka råd?:)

• Svar på tråden Testamente särkullbarn
  • Liza1989

Jag är i samma situation.

Jag tänker gifta mig.

Skaffa ett kompletterande testamente.

Skaffa äktenskapsförord (enbart jag) för att skydda mina tillgångar från särkullsbarnen.

Mer än så här kan man inte göra.

Då får jag allt mitt plus 75 % av min sambos (blivande mans) tillgångar om han dör först. 

• enny signatur
    Liza1989 skrev 2011-10-09 23:22:44 följande:
    Jag är i samma situation.

Jag tänker gifta mig.

Skaffa ett kompletterande testamente.

Skaffa äktenskapsförord (enbart jag) för att skydda mina tillgångar från särkullsbarnen.

Mer än så här kan man inte göra.

Då får jag allt mitt plus 75 % av min sambos (blivande mans) tillgångar om han dör först. 
    Varför får du 75% av hans tillgångar isåfall?
    sissne skrev 2011-09-21 20:54:11 följande:
    Gratis rådgivning i familjerätt läste jag om på denna sida, hoppas jag landade på rätt ställe nu?

Tänkte vi skulle försöka skriva testamente där min sambo o jag ska ärva varann för att undvika att hans särkullbarn får hela arvet efter honom.
    Vi ska skriva att om särkullbarnet avstår sin laglott efter sin fars död så får han istället ut hela sin arvslott vid min död. (eller något liknande).

Frågan är om man kan skriva att vi som är sambos ärver varann med fri förfoganderätt eller om man kan ta endel av det som fri äganderätt?
    Jag känner att jag inte får ihop dom där sista bitarna.

Vi har inga fler barn, men inte omöjligt att vi får gemensamma barn i framtiden.
    Vi tänkte skriva varsitt testamente då min sambo ska få in lite extra i sitt testamente angående förvaltning av arvet till hans son till en viss ålder. Spelar det någon roll att man har två olika istället för ett gemensamt testamente?
    Några kloka råd?:)
     Du kan om han dör ändra allt dvs hans estamente får inte bygga på dit. Du kan ALLTID ändra ditt (han med) alltså fungerar det inte så enkelt utan det bygger på att särkullebarnen litar på dig. 
  • Liza1989

Jag gör mina tillgångar till enskild egendom. Sedan så ingår endast hans tillgångar i giftorättsgodset.

Om han dör delas giftorättsgodset upp i två delar så att jag får 50 % och hans dödsbo får 50 %. Sedan kan han testamentera hälften av sitt dödsbo till mig. Så då får jag 75 % av hans tillgångar och hans barn får 25 %. 

• enny signatur
    Liza1989 skrev 2011-10-09 23:54:18 följande:
    Jag gör mina tillgångar till enskild egendom. Sedan så ingår endast hans tillgångar i giftorättsgodset.

Om han dör delas giftorättsgodset upp i två delar så att jag får 50 % och hans dödsbo får 50 %. Sedan kan han testamentera hälften av sitt dödsbo till mig. Så då får jag 75 % av hans tillgångar och hans barn får 25 %. 
    Ok, så om du dör så är allt titt enskild egendom? Och hn köper dne fördelningen?
  • Liza1989
    enny signatur skrev 2011-10-10 00:31:44 följande:
    Ok, så om du dör så är allt titt enskild egendom? Och hn köper dne fördelningen?
    Eftersom att jag inte har några barn sedan tidigare så ärver han allt mitt om jag dör först.

Men problemet är ju att vid ev. skilsmässa skulle jag kunna sticka med 100 % av mitt och 50 % av hans tillgångar. Och det vill han ju inte. 
  • Annatingeling

Hej, jätteviktigt fråga och gå gärna till en familjerättsjurist så att ni är säkra på att få det precis som ni vill ha det. Kostar några kronor men det är så värt det så att det inte blir fel. Bla finns ju en del formkrav för att ett testamente ska vara giltigt.

Vill också starkt rekommendera en livförsäkring där ni har varandra som förmånstagare. Det ger också ett skydd framför att för ert gem boende om särkullbarnen skulle få ut sin laglott. Jag träffade en försäkringsmäklare som tipsade om Salus asnvars livförsäkring och vi ska byta dit från Länsförsäkringar nu.

• Liza1989
    Annatingeling skrev 2011-10-15 23:01:40 följande:
    Hej, jätteviktigt fråga och gå gärna till en familjerättsjurist så att ni är säkra på att få det precis som ni vill ha det. Kostar några kronor men det är så värt det så att det inte blir fel. Bla finns ju en del formkrav för att ett testamente ska vara giltigt.

Vill också starkt rekommendera en livförsäkring där ni har varandra som förmånstagare. Det ger också ett skydd framför att för ert gem boende om särkullbarnen skulle få ut sin laglott. Jag träffade en försäkringsmäklare som tipsade om Salus asnvars livförsäkring och vi ska byta dit från Länsförsäkringar nu.
    Hur fungerar den livförsäkringen? Minskar beloppet när man blir äldre? Kan man endast skaffa livförsäkringen där eller måste man även vara kund i övrigt där?
  • Annatingeling

hej igen, beloppet i livförsökringen består men den årliga premien blir högre.

tex jag är 37 och betalar 67 kr per mån och min sambo 51 och betalar 290 kr per mån.

• Trollmamma till 4

Vad skulle hans barn få om ni inte skriver testamente?

Din del går ju till allmänna arvsfonden (heter den så?) om du eller ni inte har barn tillsammans..

Jag är särkullebarn och min pappa har inga fler barn och hans fru har inga alls och dem skrev nåt om att om min pappa skulle gå bort före henne så sitter hon i skyddat boende men att jag har rätt till vissa tillgångar (om jag vill förstås)

Jag har uppfattat att särkullebarn kan vara ett "problem" även om man har barn tillsammans men "lättare" att vara särkullebarn om inga andra barn finns..

Mamma till 4
  • Liza1989
    Trollmamma till 4 skrev 2011-10-16 15:43:10 följande:
    Vad skulle hans barn få om ni inte skriver testamente?

Din del går ju till allmänna arvsfonden (heter den så?) om du eller ni inte har barn tillsammans..

Jag är särkullebarn och min pappa har inga fler barn och hans fru har inga alls och dem skrev nåt om att om min pappa skulle gå bort före henne så sitter hon i skyddat boende men att jag har rätt till vissa tillgångar (om jag vill förstås)

Jag har uppfattat att särkullebarn kan vara ett "problem" även om man har barn tillsammans men "lättare" att vara särkullebarn om inga andra barn finns..
    Om han avlider först och sedan jag borde väl min del gå till mina syskon?
  • Trollmamma till 4
    Liza1989 skrev 2011-10-16 16:04:39 följande:
    Om han avlider först och sedan jag borde väl min del gå till mina syskon?
    Abslut, jag uppfattade det som att du inte hade några arvingar,, *förlåt*

Om du avlider före din sambo så ärver han dig (beroendes på testamente) och sen ärver hans barn när han går bort men avlider han före dig så går inte dina tillgångar till hans barn alls.

Min styvmamma har inga arvingar så hon har skrivit att allt ska gå till mig om hon avlider före min far men hon är som en extramamma för mig så det kändes naturligt..

Men vad jag har förstått så har inte du eller din sambo någon bra kontakt med hans barn så då är ju ett testamente bra.
    Mamma till 4
  • Annatingeling

Hej, sambor ärver inte varandra om det inte finns något testamente utan då är det i första hand barnen och i andra hand föräldrar som ärver. Därför är det väldigt bra med en livförsäkring som gör det mycket lättare ekonomiskt att lösa ut ev. särkullbarn. I annat fall kan man tex bli tvungen att sälja sin bostadsrätt eller villa för att kunna lösa ut särkullbarnen. 

Svar på tråden Testamente särkullbarn