Inlägg från: Annatingeling |Visa alla inlägg
  • Annatingeling

Testamente särkullbarn

Hej, jätteviktigt fråga och gå gärna till en familjerättsjurist så att ni är säkra på att få det precis som ni vill ha det. Kostar några kronor men det är så värt det så att det inte blir fel. Bla finns ju en del formkrav för att ett testamente ska vara giltigt.

Vill också starkt rekommendera en livförsäkring där ni har varandra som förmånstagare. Det ger också ett skydd framför att för ert gem boende om särkullbarnen skulle få ut sin laglott. Jag träffade en försäkringsmäklare som tipsade om Salus asnvars livförsäkring och vi ska byta dit från Länsförsäkringar nu.

• Annatingeling

hej igen, beloppet i livförsökringen består men den årliga premien blir högre.

tex jag är 37 och betalar 67 kr per mån och min sambo 51 och betalar 290 kr per mån.

• Annatingeling

Hej, sambor ärver inte varandra om det inte finns något testamente utan då är det i första hand barnen och i andra hand föräldrar som ärver. Därför är det väldigt bra med en livförsäkring som gör det mycket lättare ekonomiskt att lösa ut ev. särkullbarn. I annat fall kan man tex bli tvungen att sälja sin bostadsrätt eller villa för att kunna lösa ut särkullbarnen. 

Svar på tråden Testamente särkullbarn