• Liza1989

Testamente särkullbarn

Jag är i samma situation.

Jag tänker gifta mig.

Skaffa ett kompletterande testamente.

Skaffa äktenskapsförord (enbart jag) för att skydda mina tillgångar från särkullsbarnen.

Mer än så här kan man inte göra.

Då får jag allt mitt plus 75 % av min sambos (blivande mans) tillgångar om han dör först. 

• Liza1989

Jag gör mina tillgångar till enskild egendom. Sedan så ingår endast hans tillgångar i giftorättsgodset.

Om han dör delas giftorättsgodset upp i två delar så att jag får 50 % och hans dödsbo får 50 %. Sedan kan han testamentera hälften av sitt dödsbo till mig. Så då får jag 75 % av hans tillgångar och hans barn får 25 %. 

• Liza1989
    enny signatur skrev 2011-10-10 00:31:44 följande:
    Ok, så om du dör så är allt titt enskild egendom? Och hn köper dne fördelningen?
    Eftersom att jag inte har några barn sedan tidigare så ärver han allt mitt om jag dör först.

Men problemet är ju att vid ev. skilsmässa skulle jag kunna sticka med 100 % av mitt och 50 % av hans tillgångar. Och det vill han ju inte. 
  • Liza1989
    Annatingeling skrev 2011-10-15 23:01:40 följande:
    Hej, jätteviktigt fråga och gå gärna till en familjerättsjurist så att ni är säkra på att få det precis som ni vill ha det. Kostar några kronor men det är så värt det så att det inte blir fel. Bla finns ju en del formkrav för att ett testamente ska vara giltigt.

Vill också starkt rekommendera en livförsäkring där ni har varandra som förmånstagare. Det ger också ett skydd framför att för ert gem boende om särkullbarnen skulle få ut sin laglott. Jag träffade en försäkringsmäklare som tipsade om Salus asnvars livförsäkring och vi ska byta dit från Länsförsäkringar nu.
    Hur fungerar den livförsäkringen? Minskar beloppet när man blir äldre? Kan man endast skaffa livförsäkringen där eller måste man även vara kund i övrigt där?
  • Liza1989
    Trollmamma till 4 skrev 2011-10-16 15:43:10 följande:
    Vad skulle hans barn få om ni inte skriver testamente?

Din del går ju till allmänna arvsfonden (heter den så?) om du eller ni inte har barn tillsammans..

Jag är särkullebarn och min pappa har inga fler barn och hans fru har inga alls och dem skrev nåt om att om min pappa skulle gå bort före henne så sitter hon i skyddat boende men att jag har rätt till vissa tillgångar (om jag vill förstås)

Jag har uppfattat att särkullebarn kan vara ett "problem" även om man har barn tillsammans men "lättare" att vara särkullebarn om inga andra barn finns..
    Om han avlider först och sedan jag borde väl min del gå till mina syskon?
Svar på tråden Testamente särkullbarn