• Bamboon

Förbereda flaskor, gå ut m.m.

Hejsan
    Hur gör ni andra med flaskor. Förberedder ni?
    Koka upp vatten innan?m Eller går det med vattenkokt vatten?
     Är lite ny pådetta då jag nästan nu kör full ersättning.
    Hur gör ni när ni ska på stan o liknande etc?
    Hur länge kan man använda färidgblandad ersättning om honbara tog lite?

Spara? Hur länge? Kylskåp?       

• Svar på tråden Förbereda flaskor, gå ut m.m.
  • Biinzan

Vi kokar upp vatten & har det i en termos. Tar med oss termos, matkartongen & en flaska om vi ska vara borta. 

I kylskåpet kan man spara ersättning i 6-8 timmar.

Rester ska ej sparas, utan kastas. Det blir dåligt annars.

Äter barnet på natten så gör ordning en flaska, in i kylskåpet och värm seda n i micron till ät temperatur! 

• Nesss

Vi hade med upp uppmätt pulver och kokt vatten i en liten termos eller så köpte vi fädigblandade i tetra

Det står på förpackningen hur länge du kan "spara" de du blandat, tror det är max några timmar.  

• Biinzan

Glömde tillägga att ska du spara färdigblandad ersättning i rumstemperatur, så ska den ätas up inom 1 timme. 

• La Lola

Hemma; värmde kallt vatten från kranen i micron till ättemperatur. Hällde i pulvret, skakade, serverade.

På stan; blandade kokat vatten från termos med vanligt kranvatten till ättemp som jag hade med i en liten petflaska, i med pulver, skakade, serverade.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Muslimska mamman
    Bamboon skrev 2011-09-22 14:48:12 följande:
    Hejsan
    Hur gör ni andra med flaskor. Förberedder ni?
    Koka upp vatten innan?m Eller går det med vattenkokt vatten?
     Är lite ny pådetta då jag nästan nu kör full ersättning.
    Hur gör ni när ni ska på stan o liknande etc?
    Hur länge kan man använda färidgblandad ersättning om honbara tog lite?

Spara? Hur länge? Kylskåp?       
    Jag kokar vatten och häller upp på termos, ungefär två gånger om dagen. Sedan gör jag en flaska när det är dags för mat och ställer flaskan i kallt vattenbad så att den ska bli ljummen om termosvattnet är kokhett. Under tiden passar jag på att byta blöja osv.

Ska jag ut så steriliserar jag ett par nappflaskor och tar med tetror med mjölkersättning. Dessa tetror finns att köpa på Apotek och ICA och är av vanliga märkena Semper och Nan. De behöver inte stå kylt om de är oöppnade, så ett par sådana tetror har jag alltid med mig i skötväskan och så rena nappflaskor.

Jag brukar se på mitt barn om hon är riktigt hungrig eller inte. Är hon vrålhungrig tex efter en lång tupplur gör jag mycket, men är hon bara "snutthungrig" så gör jag mindre. Vill hon sedan ha mer direkt och fort så klipper jag upp en tetra med mjölk så hon slipper vänta (om termosvattnet är för hett).

En öppnad tetra måste stå i kyl och inte mer än ett dygn enligt paketet. Mjölk som är gjord på kokt vatten och pulverersättning ska inte hettas upp igen för att ätas utan kastas, även om barnet bara åt lite. Du kan ju dock testa att ha mjölken ute en halvtimme eller 45 minuter (om det inte är varmt väder) och se om barnet vill ha lite till efter en stund.
  • laref

vällingdoserare är toppen, när vi e ute har jag doseraren förberedd för stora mål alltid bättre att där blir en skvätt över ..
    kokt vatten i termos samt kallvatten i flaska,
    har också alltid en tetra med som reserv

• Bamboon

Vilken välldingdoserar rekomendera ni?
    Finns ju olika. Samt termos vill ha en smidig termos o som håller värme bra, pris oväsentligt.
    Måste man värma tetra förpackningarna om man te.x ej råkar ha tillgång till micro vid nöd eller så, 

• laref

jag har avents vällingdoserare..men tror att de är likvärdiga..

åhlens har bra termosar i olika stl..jag köpte min på ica

tetra behöver inte värmas..men kan va bra o kolla hemma först så lillen äter den rumstemp

• Bamboon

Ok ska köpa en från avent har själv de nappflaskorna o de är kanon!
    Yes hon äter rumstemp från tetra vid nödfall, ha provat! 

• the zone

När jag är ute i svängen kör jag alltid på de färdiga tetrorna :) 

Men hemma blandar jag alltid själv ifrån pulver!

=)  

Svar på tråden Förbereda flaskor, gå ut m.m.