Bamboon skrev 2011-09-22 14:48:12 följande:
Hejsan
Hur gör ni andra med flaskor. Förberedder ni?
Koka upp vatten innan?m Eller går det med vattenkokt vatten?
Är lite ny pådetta då jag nästan nu kör full ersättning.
Hur gör ni när ni ska på stan o liknande etc?
Hur länge kan man använda färidgblandad ersättning om honbara tog lite?
Spara? Hur länge? Kylskåp?
Jag kokar vatten och häller upp på termos, ungefär två gånger om dagen. Sedan gör jag en flaska när det är dags för mat och ställer flaskan i kallt vattenbad så att den ska bli ljummen om termosvattnet är kokhett. Under tiden passar jag på att byta blöja osv.
Ska jag ut så steriliserar jag ett par nappflaskor och tar med tetror med mjölkersättning. Dessa tetror finns att köpa på Apotek och ICA och är av vanliga märkena Semper och Nan. De behöver inte stå kylt om de är oöppnade, så ett par sådana tetror har jag alltid med mig i skötväskan och så rena nappflaskor.
Jag brukar se på mitt barn om hon är riktigt hungrig eller inte. Är hon vrålhungrig tex efter en lång tupplur gör jag mycket, men är hon bara "snutthungrig" så gör jag mindre. Vill hon sedan ha mer direkt och fort så klipper jag upp en tetra med mjölk så hon slipper vänta (om termosvattnet är för hett).
En öppnad tetra måste stå i kyl och inte mer än ett dygn enligt paketet. Mjölk som är gjord på kokt vatten och pulverersättning ska inte hettas upp igen för att ätas utan kastas, även om barnet bara åt lite. Du kan ju dock testa att ha mjölken ute en halvtimme eller 45 minuter (om det inte är varmt väder) och se om barnet vill ha lite till efter en stund.