• Bamboon

Förbereda flaskor, gå ut m.m.

Hejsan
    Hur gör ni andra med flaskor. Förberedder ni?
    Koka upp vatten innan?m Eller går det med vattenkokt vatten?
     Är lite ny pådetta då jag nästan nu kör full ersättning.
    Hur gör ni när ni ska på stan o liknande etc?
    Hur länge kan man använda färidgblandad ersättning om honbara tog lite?

Spara? Hur länge? Kylskåp?       

• Svar på tråden Förbereda flaskor, gå ut m.m.
  • Morcheeba

Tetror när vi är ute och pulver hemma. Billigare med pulver men jag orkar inte släpa på termos, kallt vatten, pulver i en påse som alltid tycks läcka ut i skötväskan... Gav upp det snabbt :)

• Candywoman82

jag värmer från vattenkokare och har i termos (från Clas ohlson). Sen har jag en doseringsask där jag mätt upp för 3 portioner. sedan har jag även en liten "kaffeburk" med extra ersättningspulver i. Funkar bra för oss :D 

• mamol

Jag har en termos med kokat vatten en doseringsask även färdig på tätra för nödfall.. Tycker det fungerar jätte bra!

• LillaDaze
    För vår del gör vi såhär:
    Hemma kokar jag upp en hel kanna vatten på morgonen och har det i en kanna. Häller upp i flaskan, micrar till ättemp, i med pulver- klart.höll länge på med att ha hett vatten i termos sen kyla men det är bara jobbigt och tar för lång tid, bebis hinner bli så arg under den tiden. det viktigaste är att vattnet är kokat- pulvret ska man ju lägga i vid ca 40 grader.
    om hon inte äter upp allt kan man spara i max 2 timmar.i !

När vi är ute har jag en AVENT vällingdoserare som jag tagit ut innehållet ur- så det blir en hel burk för det är så svårt att veta i förväg hur mycket hon kommer vilja äta. så har jag ett mått i den också.

sen en termos 0,5 liter som jag köpt på ica. micrar upp vattnet till ättemp, häller i och tar med då går det fortast att fixa i ordning.
    om jag ska hem till nån tar jag bara med en petflaska med vatten för då kan man ju micra.

Till natten mäter jag upp tex 180 ml vatten, micrar, häller i termos och mäter upp 6 mått i en flaska. så kan man bara sätta sig upp, hälla i vattnet skaka och ge.
  • Miani

Jag gör iordning en liten tillbringare med ersättning som jag har i kylen (på kokt avsvalnat vatten). Ger sedan direkt från kylen eftersom min son glatt dricker kall ersättning. Ska jag ut har jag med mig en liten kylväska med en kylklamp i och en flaska med ersättning alternativt en tom flaska + tetror.

• LillaDaze

Jag kanske ska tillägga att min dotter är soja och mjölk allergisk så vi kan inte använda de färdiga tetrorna ... Tyvärr för det verkar ju jättepraktiskt! men det funkar rätt bra ändå när man väl fått in rutinen

• lenabolin

Jag brukar ha en blandning av 75 procent kokt avsvalnat vatten och 25 skållhett kokat vatten. I en termos. Det brukar vara lagom varmt i 4. - 6 timmar. Praktiskt på natten att bara skopa i ersättningen i eller när man är på stan.

• Merkuríus
    Bonanza skrev 2011-11-25 23:21:40 följande:
    Men herregud. Ni behöver inte koka vattnet om ni har kommunalt vatten. Så då slipper ni ett moment.

Jag har alltid kokat min sons "kalla" vatten då jag märkt att han fått ont i magen annars så jag tar inga risker.
  • Empiiis

Slutade koka vattnet när hon var 1 månad.

Värmde vatten i kastrull eller micro till lagon temp och ner i temor. Sen hade jag vällingdoserare med ersättningpulver och några flaskor med mig.
    Kände jag mig lat och oekonomisk och visste att det skulle finnas micro i närheten köpte jag tetror. VI hade NAN2 från början och de hade en 500ml tetra med lock.

• La Lola
    lenabolin skrev 2011-11-26 09:20:52 följande:
    Lika bra att göra det, kan bli fel på det kommunala med
    Fast hur ofta händer det?
    Ja det hände här i Östersund för 1 år sen men jag skulle inte koka vatten ändå om jag fick en bebis idag.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • lenabolin

När jag kokar, kokar jag i en stor kastrull o låter det stå under lock hemma, blir då kokt kallt vatten

• Merkuríus
    La Lola skrev 2011-11-26 09:45:05 följande:
    Fast hur ofta händer det?
    Ja det hände här i Östersund för 1 år sen men jag skulle inte koka vatten ändå om jag fick en bebis idag.

Beror väl också på hur mycket man bryr sig och hur orolig man är som sagt min fick ont i magen av att inte göra det så jag skulle inte ignorera det...

Bara för det inte ofta händer så behöver det ju inte betyda att det inte kan hända så känns lite onödigt att tycka att folk gör det i onödan låt folk göra som dom vill??? 
  • La Lola
    Merkuríus skrev 2011-11-26 19:05:41 följande:
    Beror väl också på hur mycket man bryr sig och hur orolig man är som sagt min fick ont i magen av att inte göra det så jag skulle inte ignorera det...

Bara för det inte ofta händer så behöver det ju inte betyda att det inte kan hända så känns lite onödigt att tycka att folk gör det i onödan låt folk göra som dom vill??? 
    Får de ont av okokat vatten så är ju en helt annan femma.
    Tycker du inte?

Javisst får folk göra som de vill.
    Men allt som folk är ju inte nödvändigt alla gånger.
  • Merkuríus
    La Lola skrev 2011-11-26 19:24:28 följande:
    Får de ont av okokat vatten så är ju en helt annan femma.
    Tycker du inte?

Javisst får folk göra som de vill.
    Men allt som folk är ju inte nödvändigt alla gånger.

Tror mer det handlar om att vara på säkra sidan speciellt när man har spädbarn:)
  • La Lola
    Merkuríus skrev 2011-11-26 20:42:22 följande:
    Tror mer det handlar om att vara på säkra sidan speciellt när man har spädbarn:)
    Jaså, ok.
Svar på tråden Förbereda flaskor, gå ut m.m.