• goding6666

    Inga spermier..

    Hej
    Undrar bara om det finns någon som har erfarenhet av att ni gjort testikelbiopsi o inte hittat spermier?
    Finns det någon???

    O framförallt finns det någon som kan ge mig liite uns av hopp o mirakel i detta. Någon som kanske sagt att man inte kan få barn o sen har man fått det iallafall..
    Vet att ja läst några såna historier här o ja blir så glad av dom.
    Snälla finns ni????

    hoppas förtvivlat.        

  • Svar på tråden Inga spermier..
  • berth

    kan berätta för dig att jag har en kollega som har genomgått just testikelbiopsy.
    om jag kommer rätt ihåg, gjordes det i LInköping nu i år .

    han är liksom jag en Klinefelter syndrom man, som ville ha barn med sin sambo.

    han tog sig till sjukhuset o där blev han opererad på så sätt att hans testiklar tog ut ur pungen, en o en.
    det togs en bra bit av testikeln på var sida. som genomgick labbprov under tiden han låg på op.bordet.
    efter det att labbet konstaterade att det fanns spermier  så frös dessa ner för att kunna användas vid framtid
    tillfällen.  testiklarna stoppades in i oungen igen o snittet syddes igen.
    idag lever han med förhoppning om natt han skall få barn, vilket gladde honom o sambon oerhört.

    så även Klinefelter syndrom killar kan bli pappa, om spermier tas ut gm testikeln.

    bästa sättet att göra denna op är när killen är myndig, o sen att spermierna fryses ner, för framtida
    befruktning.

    lycka till !!!       

               

  • Freakyme

    En ett kompispar till mig hade samma problem. Efter spermieprov hittades inga spermier. Han gjorde biopsi och jag tror iofs att de lyckades hitta några få i den ena som de tog ut för inseminering. De har nu en dotter på snart ett år. Läkaren sa att det inte fanns i princip ingen möjlighet för honom att bli pappa på naturlig väg, men de vart gravida naturligt för några år sedan.... Så mirkakel kan ske/läkarna kan ha fel.

    Lycka till! 

  • goding6666

    Berth: va roligt att det funkade, men riktigt så avancerad operation va inte min man med om, men de fann ändå inga spermier så det kommer ju aldrig att funka!

    Freakyme: Då hittade de ju iallafall spermier hos honom, ja önskar att de hittat hos min man med, bara några få, men de fanns INGA!
    Så de känns himla jobbigt för honom framförallt o ja bar aönskar o hoppas hela tiden att det ska finnas någon liten en som kan hitta vägen ut.. :S

    Tack ändå för era svar. Ni är guld värda.       

  • Barbabok

    Hos min make fanns det noll. Vi har nu barn mha donator. Ett till på gång är det också. Det finns alltså andra vägar att få barn.

  • berth

    barbabra o gooding 666

    har era män verkligen blivit ordentligt undersökta, även via blodprov??
    ifall blodprovet (som måste ha remiss fr urologläkare) skall göra så bör det vara för testostron,B-hb, och om ni vill även ta PSA prov.
    det först är en viktig faktor eftersom det ger utslag hur nivån är.

    skulle dock rekommendera männen att göra den här ovan biospyn
    under lokalbedövning o få reda på hur det ligger till.
    patienten ligger kvar på op-borde så länge labbet kolla OM det finns spermier, sen sys allt igen, o patienten kan gå hem samma em.

    lycka till

  • Barbabok

    De börjar inte med att göra PESA/TESA utan blodprov/spermaprov är förstås första anhalt. Vi är ordentligt utredda på fertilitetsklinik ja. det förekommer att det inte finns någon förklaring (det undersöks inte på mikroskopisk nivå varför såklart men väl noga). Han prover var inom det normala.

Svar på tråden Inga spermier..