• Nyfiken gul

"Kom in på en kopp kaffe" - vad förväntar du dig att få? Eller vad tror du att du får?

Ja som frågan lyder - av ren nyfikenhet vill jag höra vad ni anser om uppmaningen att komma o fika - vad tror ni att ni ska få och vad förväntar ni er?

Är folk verkligen så rädd att bjuda hem nån på en kopp kaffe för att man tror att det krävs en massa gotte att stoppa i munnen? Ibland verkar det så?
    Och VEM har dom kraven - ni som bjuder in eller ni som blir bjuden?

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-24 11:10
    Häng inte upp er på ordet "fika" eftersom det på vissa ställen i landet är dialektalt - en fika eller en kopp kaffe kan alltså betyda samma sak
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden "Kom in på en kopp kaffe" - vad förväntar du dig att få? Eller vad tror du att du får?
  • Den allsmäktige

En kopp kaffe såklart?

• Vildand

Kom på fika och kom in på en kopp kaffe är helt och hållet  olika inbjudningar som jag ser det. Jag blir faktiskt lite besviken om jag blir bjuden på "fika" och sen är det bara kaffe utan minsta lilla kex till. (alltså jag är ingen vilde som visar denna besvikelse förstås). Vill någon bjuda på en "kopp kaffe" däremot så är förväntningarna inte så höga.

• FreeForAll

Jag forvantar mig att fa valja mellan en kopp kaffe och en kopp te. Sen sa hoppas jag pa att fa mjolk till kaffet.

Det ante mig.
  • YokohamaNr2
    Vildand skrev 2011-09-23 17:12:45 följande:
    Kom på fika och kom in på en kopp kaffe är helt och hållet  olika inbjudningar som jag ser det. Jag blir faktiskt lite besviken om jag blir bjuden på "fika" och sen är det bara kaffe utan minsta lilla kex till. (alltså jag är ingen vilde som visar denna besvikelse förstås). Vill någon bjuda på en "kopp kaffe" däremot så är förväntningarna inte så höga.
    Japp precis så tycker jag med, i fika ingår något att stoppa i munnen behöver inte vara avancerat men kex/kaka en kopp kaffe eller kom förbi på en kaffe då kan det bara vara kaffe/te som gäller
  • lövet2

Jag förväntar mig en kopp kaffe med doppa till - om det finns något. Annars förväntar jag mig en sockerbit till kaffet.

• Morcheeba

Det beror på när detta aviseras. Om jag blir inbjuden ca en timme innan förväntar man sig såklart något till. Ju längre tid innan desto mer ambitiöst antar jag att utbudet är. Men blir jag inbjuden t ex efter att ha ätit middag med en vän på stan, då är det självklart att det bara är kaffe.

Om jag blir inbjuden dock så brukar jag fråga om jag ska ta med något.

• Kimona

Om jag blir tillfrågad att komma på en kopp kaffe räknar jag med en kopp kaffe och något enkelt till, det är även vad jag själv bjuder på. Blir jag däremot bjuden på en fika kan det vara lite olika, allt från en enkel smörgås till en bakelse

• Suck och suck

"Något annat" Nyfiken undrar jag vad som bjuds.Tungan ute

• DragonWoman

En kopp kaffe helt enkelt. Om nån säger kom förbi på fika så är det mer än bara kaffe.

Svininfluensavaccinet gör dig dum......
  • Akela05

Kaffe, annars tar jag med mig fikabröd om jag är sugen på ngt särskilt.
    Men alla bantar ju jämt så det behövs oftast inte.

Svar på tråden "Kom in på en kopp kaffe" - vad förväntar du dig att få? Eller vad tror du att du får?