Inlägg från: Nuttis79 |Visa alla inlägg
  • Nuttis79

BF juni 2012

Jag är gravid i v 15 men är hela tiden orolig för missfall och detta med att vara gravid känns väääldigt overkligt tycker jag. Men om allt går bra så är barnet beräknat att komma i juni :)

• Nuttis79

Var hos barnmorskan idag i v 15 (14+3) och hon lyssnade efter hjärtljud...både jag, BM och killen tyckte att vi hörde något snabbt några ggr men inget säkert...hon kunde inte få fram några säkra hjärtljud. :(
    Nu blir jag ännu mer orolig hade verkligen hoppats på att få höra det eftersom jag varit så orolig för missfall.
    Men jag får vänta tills om 2 v då jag ska dit igen...och om 4 v är det ultraljud så det gäller väl att ha is i magen....

• Nuttis79

Hon sa iof att det är 50% chans att man hör i denna vecka å jag har mycket fett på magen som kan hindra ljuden....

• Nuttis79
    IdaElinLivia040611 skrev 2011-12-20 12:27:40 följande:
    Tror inte du behöver va orolig, dom brukar ju inte ens lyssna förrens efter V 16 just för att det kan vara svårt att höra och då oroar man sig ju bara mer. Jag har en apparat som man kan lyssna med hemma Angelsound hörde i V13 med den men då ligger min moderkaka i bakvägg och jag e väldigt smal. Du kanske har din moderkaka i framvägg och då hindrar ju den också. Om du inte haft nån blödning eller så så har du ju inga tecken på att nått skulle vara fel. Men visst oroar man sig hela tiden det e ju så det e särskillt med första.
    Ja jag har varit orolig för missfall hela tiden..men har inte haft några blödningar alls eller så...vet inte varför jag är så orolig kanske för att det tog 2 år att bli gravid. Men vill inte förlora det här barnet nu efter all denna tid...
  • Nuttis79

Gud vad jag längtar tills ultraljudet om ca 3 veckor för det är inget kul att gå å känna sig icke-gravid. Är i v 16 å har känt mig "som vanligt" nu i flera veckor å magen ser bara fläskig ut så ingen gravidmage heller :(.

• Nuttis79
    PetraK skrev 2011-12-30 08:55:52 följande:
    Nuttis79: Jag hade en sån period vecka 14-15 där nånstans, frågade min bm om det och hon sa att det är vanligt. Har läst att det är för att kroppen vant sig vid gravidhormonerna.
    Men nu känner jag mej gravid igen, mest för att jag märkt att livmodern växt ordentligt kanske...
    Jag har ul om 2 veckor och längtar också ihjäl mej, vill bara se att lillskiten mår bra och växer!
    Ja det kanske är vanligt det här...har läst något om "spökveckor" :).
    Men man är orolig att något är fel bara att man har fått MA...men man vill inte oroa sig för mycket...i början av januari ska jag till BM och försöka lyssna efter hjärtljud igen förra gången i v 15 hördes det inget....så man hoppas att det hörs snart...
  • Nuttis79
    Polarlantis skrev 2011-12-31 09:45:27 följande:
    Håller helt med om oron inför RUL. Har dryga tre veckor kvar att vänta och jag är också nojig...visst magen har ju växt men vad betyder det liksom när man inte VET att det lever ngn där innte?!!? Är jätterädd för att det är ett barn med fel på, typ ingen hjärna eller ngt annat hemskt...uuuush! Bara att vänta och se...
    Håller med...man är först å främst rädd för att den inte ens lever nästa oro är att det är något allvarligt fel...
  • Nuttis79
    PetraK skrev 2011-12-31 11:10:43 följande:
    Jag oroar mej bog mest för att jag hellre bli positivt överraskad än besviken, så funkar jag med det mesta och jag anser mej inte lida av detta.
    Går dessutom inte runt och oroar mej hela tiden, utan det är mer att man tänker ibland att det kanske inte är som det ska där inne och att det är jobbigt att gå i ovisshet.
    Det är skönt att vädra sina tankar här också... Jag har inga vänner som är gravida så det blir med fl-folket det diskuteras istället.

Jag njuter dock mer av graviditeten än oroar mej!
    Håller med...jag oroar mig men jag förtränger den oron största delen av dagarna på jobbet tex har man så fullt upp så att man inte hinner tänka så mycket...men ibland smyger sig oron sig på om kvällarna...
  • Nuttis79
    Speedofsound skrev 2012-01-01 10:03:05 följande:
    Självklart så får man oroa sig herregud. Går ju inte skriva nåt utan att det missförstås på såna här ställen. Forumet är till för att ventilera sina tankar givetvis. Men det låter ibland som om man inte gör något annat än oroar sig. Det jag menar är att man inte kan påverka det som händer.
    På vilket sätt blev det en tråkig ton?!
    Jag uppfattade det som att du bara menade väl iaf...men det kan bli mycket missförstånd när man skriver saker både på såna här forum och via sms å mejl...:)
  • Nuttis79
    PetraK skrev 2012-01-01 13:27:49 följande:
    Jag menade inte heller det jag skrev med någon dålig ton :) tog inte något av era inlägg med dålig ton heller.
    Vissa är oroliga vissa inte...det kanske beror på omständigheterna. Om man är ung och har lätt att få barn så kanske man inte är så orolig å tänker "äsh händer det något så är det bara att köra igen" medans om man som jag kommit en bit över 30 och det tog 2 år att bli gravid ja då kanske det säger sig självt att man är mer nojjig.

Men jag är förvånad själv över att jag är såhär jag trodde att jag skulle vara hur lugn som helst....så fel man kan ha :p.
  • Nuttis79
    OHs mamma skrev 2012-01-01 19:06:19 följande:
    PetraK skrev 2012-01-01 13:27:49 följande:
    Jag menade inte heller det jag skrev med någon dålig ton :) tog inte något av era inlägg med dålig ton heller.
    Då ber jag så hemskt mycket om ursäkt att jag uppfattad era inlägg på fel sätt.
    :)

Som jag tidigare skrev så är det så lätt att missuppfatta saker som skrivs...för man kan ju inte läsa av tonläget...
    Så missförstå kan vi alla göra...
  • Nuttis79

För 2 v sedan hörde inte bm några hjärtljud men idag i v 17 så hörde tom jag det :). Det dunkade på för fullt....jippie den lever :P.

• Nuttis79

Har ni andra full koll på föräldrapenning å sånt?

Jag tycker att det verkar vara en djungel det där med hur mycket man kan ta ut och vilken inkomst man får osv...hur får man koll på sånt genom att ringa f-kassan eller kan man boka tid där eller får man annan hjälp för att bäst lära sig allt man ska planera fram?

• Nuttis79
    Speedofsound skrev 2012-01-11 16:57:21 följande:
    Jag längtar så tills jag får känna ordentliga sparkar! Och så att sambon också får känna så att det blir "vi" som är gravida..
    Jag längtar med jag känner ingenting än så länge i v 18...:(
  • Nuttis79
    Mamma MB skrev 2012-01-13 11:35:47 följande:
    Jag känner inte av någonting alls, inte ens en liten puff har jag känt.
    Var på RUL i tisdags och fick se en frisk liten krabat men min moderkaka ligger i framvägg så därför känner jag inget än. Hade nog vart lite orolig annars... Är i v.19 (18+5).
    Jag går in i vecka 19 på söndag och jag känner inte heller någonting av bebisen i magen...känns som att man bara är tjock..:P
Svar på tråden BF juni 2012