• Dancia

BF juni 2012

Bejb: fy vad jobbigt, jag känner igen mig lite. Blev många konflikter med mina arbetskamrater när jag väntade sonen. Jag hade hyperemesis och hade väldigt svårt för att äta med barnen vid middan (jobbade på förskola). De var arga på mig för att jag inte föregick med gott exempel framför barnen med maten. Jag förklarade för dem att jag inte bara hade vanligt illamående och föreslog att vi kunde lösa det genom att jag tog min rast under middan om det var ett så stort problem att jag inte kunde äta. Efter denna början så hade de bara mer och mer att klaga på och jag kände mig väldigt utfryst. Fick sedan veta att den ena av mina arbetskamrater hade försökt bli gravid i ett år och blev väldigt arg över att jag hade blivit det på andra försöket. Der vara alltså ren svartsjuka och sedan grupptryck det handlade om. Det slutade med att jag blev heltidssjukskriven resten av graviditeten på grund av hyperemesisen och för att jag mådde så psykiskt dåligt på arbetet. Jag tycker det är pinsamt att vuxna människor kan bete sig så här.

Jag hoppas att dina arbetskamrater ber ordentligt om ursäkt på måndag och att de jobbar för att få dig att trivas igen.

• Dancia

Jag har färgat håret i.en mörk färg tidigare graviditeter. Denna gången blekte jag slingor hos frisören och det blev bra resultat men jag har tappat hår som en hund efter det, trots att man inte brukar tappa hår alls under graviditeten nästan. Nu har jag väldigt tjockt hår och nu har det lugnat sig så det är inget jag har haft ont av förutom att det hamnat hår överallt :P.

Så att färga håret är ingen fara alls, men blekning ska man nog vara försiktig med då man inte riktigt vet hur håret reagerar när man e gravid :).

• Dancia
    fröken01 skrev 2012-03-16 16:18:16 följande:
    I Allt för Föräldrars box fick man ett kupong på en gratis body hos KappAhl.

Ska man hämta den boxen eller får man den hemskickad?
  • Dancia
    Norrlandstöus skrev 2012-03-17 18:23:37 följande:
    Ja dom har ju pratat om det på nyheterna hur mycket som hellst., gävleborg har tagit bort det helt och flera som inte har bestämt.. det är tydligen skadligt för dom som jobbar., och en miljöbov.., :/

Hur får man veta vilka sjukhus som kommer ta bort och vilka som inte kommer göra det?
  • Dancia
    PojkarnasMamma85 skrev 2012-04-03 18:25:14 följande:
    Är det någon som tidigare använt amningsbh:ar med bygel? Och i så fall, fick du mjölkstockning då?

Sist använde jag Triumphs amningsbh:ar som var sömmlösa eller vad det heter, ingen bygel eller nåt sånt. De var ju sköna men det såg ju inte ut som att jag hade bh på mig och brösten hängde som sjutton. Denna gången vill jag känna mig fin och fräsch även fast jag ammar och tänkte införskaffa några med bygel, men de sägs ju att man får mjölkstockning då?!

Någon som har bra tips på bra amningsbh:ar sådär lite överlag?

Jag använde bara amningsbh med bygel på dagen med andra barnet och den gången fick jag bara en liten mjölkstockning som absolut inte berodde på BH:n utan jag fick mjölkstockning för att jag hade stoppat en ihoprullad strumpa mellan brösten när jag skulle sova på natten :P.

Att bygeln i sig ger mjölkstockning är en "myt". Då är det snarare en BH som inte sitter som den ska. Jag köpte mina amningsBH:ar på Change och fick superbra hjälp att prova ut rätt storlek för att se så att bygeln ligger UNDER bröstet. Då kan det inte klämma åt och orsaka någon stocknig.
  • Dancia

Jag har aldrig gått någon profylaxkurs. Denna gången ska jag dock läsa om dyktekniken för att lära mig att slappna av i värkarna. Det är det viktigaste för att få en så smidig förlossning som möjligt. Fokusera på att behålla lugnet och bli tung i hela kroppen och slappna av för varje värk, då blir det lättare att hantera smärtan och barnet glider lättare igenom förlossningskanalen.

• Dancia
    bejb skrev 2012-04-09 11:42:02 följande:
    Har mått illa nu hela helgen, har klarat mig från att kräkas men igårkväll var det väldigt nära! Halsbrännan har tyvärr återvänt sen jag slutade ta omeprazol(som jag fick sura uppstötningar av) så nu vill jag bara att tiden ska gå fort och bebisen komma ut och slippa denna plåga =/ usch och fy vad illa jag mår!

Lider med dig. Jag har precis samma problem som dig och vet hur jobbigt det är :(. Jag äter keso mini och tuggar torra havregryn och dricker iskallt vatten så blir halsbrännan och illamåendet lite bättre.
  • Dancia
    Chriis skrev 2012-04-09 19:26:08 följande:
    har ju foglossning.. och så hade vi tvättdag idag, hur mycket tvätt som helst, jag fick bära ner allt i källaren och tungt var det, sambon var ej hemma för tillfället. fick hänga upp all tvätt med, hade skit ont i ryggen.

när jag kom tillbaka efter ett par timmar i tvättstugan så sa jag till sambon att nu får han gå ner och ta det andra, nej då blir han arg och säger att han gjort mycket annat idag mm..

blev iaf ledsen och ryggen gör så oont.    

Usch ja, att bära tvätt gör verkligen riktigt ont när man har foglossning. Jag har tvättmaskin hemma så jag tvättar en tvätt om dagen för att sprida ut jobbet. När vi haft mycket tvätt och jag har behövt tvätta flera maskiner på samma dag har jag haft så ont på kvällen att jag inte ens kunnat ta mig från soffan till toaletten själv så då har kryckorna kommit väl till pass. Förstår att du blir ledsen när din sambo inte lyssnar och tar din smärta på allvar.
Svar på tråden BF juni 2012