Inlägg från: Mamma MB |Visa alla inlägg
  • Mamma MB

BF juni 2012

PetraK skrev 2011-11-01 10:03:46 följande:
    Min värsta svullnad har också lagt sig, men som du skrev, jeans är inte skönt alls!!

Ni som äter/ätit postafen, hur pass trött blir man av det? Vågar jag ta en nu innan jag ska till jobbet? Står i butik och blir ensam efter 15-16, fram till 21. Jag vill inte bli helt snurrig för att jag blir trött (är det så det räcker till och blir över redan).

Jag har inte riktigt märkt av att jag blir trött av Prostafen. Jag känner mig pigg nästan hela dagen men sedan fram vid 19-tiden börjar tröttheten komma men det beror nog inte på prostafenen.
  • Mamma MB
    MammaEmelie skrev 2012-01-12 12:09:05 följande:
    Måste skriva av mig om gårdagens ul till någon! Kände mig så illa bemött :( Har även lite frågor.
    Gårdagen: Jag och sambon fick först vänta 20 min över våran tid. Hade varit där en kvart innan för att verkligen inte missa tiden, vilket blir 35 min tillsammans. När vi väl möter barnmorskan så verkar hon väldigt stressig! Jag berättar för henne att jag är lite orolig, men hon lyssnar inte på mig utan ber mig lägga mig på sängen och trycker ut gel på hela magen. Här hade jag velat andas lite mellan och kunna slappna av, men det fick man tydligen inte!?  När vi ser bebisen på skärmen så konstaterar hon direkt att jag inte är så långt gången som jag trodde att jag var. Endast i v. 17 så jag skulle få tid om 3 veckor igen. Själv hade jag ändå en liten förhoppning om att vi skulle få se bebisen lite till, men hon var så snabb med att visa bebisen så jag hann inte med! Här är huvudet, hjärtat och urinblåsan, här får ni en bild, KLART! Jag var i stor chock! Visst vi skulle dit igen men det skulle inte vara samma sak som att se den för första (egentligen andra) gången. Mätningen hon gjorde på den var inte heller riktigt bra. Ultraljudet tog endast 1 minut! Är det normalt?
    Men nu när jag tänker på det i efterhand så kan det helt enkelt inte stämma riktigt. Jag kan inte bara vara i v. 17 (16+4) . För det första så gjorde jag ett vul i v. 6+5 och fick BF datumet 12 juni. Men nu blev det istället den 22 juni. Då skulle jag alltså ha varit i v. 5+2, och min ena fråga är ifall man kan se bebisen så tidigt? Kanske jag har en liten bebis? Fast min mage säger något hela annat! Är gigantisk denna graviditet. Barnmorskan hann även inte kolla efter fler bebisar så då blir jag också även lite nervös över nästa ul. Tänk om det är fler än en? Har även känt bebisen jätte länge i magen sen v.11-12, om man räknar med det senaste datumet. Sambon har även känt sparkarna utanför, och även jag! Jag måste vara längre gången, bara måste det! Någon mer som tyckte detta var konstigt? Eller överreagerar jag?
    Du överreagerar inte alls! När jag läser vad du skrivit vet jag med mig att jag hade tagit väldigt illa vid mig också. Det första RUL är ändå det första och man är spänd och nervös och förväntansfull.
    Jag var på RUL i tisdags och vår undersökning tog ungefär en halvtimma. Barnmorskan som undersökte var noga med att alla mått stämde, hon skulle mäta båda benen och det andra stämde först inte då hon tittade, det var inte lika långt så hon försökte på andra sätt och försöka hitta benet igen och mäta om det och fick tillslut bättre bild så hon fick rätt mått. Så hon var mycket noga..
    Det kändes lite som när man läste vad du skrev så struntade hon i att försöka mäta flera gånger så hon fick rätt mått, hon tyckte då att hon kunde sätta upp en ny tid till dig om några veckor så hon kunde hinna ikapp den förseningen hon hade vilket inte är ok kan jag tycka.
    Du får helt enkelt lita på din magkänsla, ni har gjort VUL, ni har känt sparkar...
    Det är helt ok att reagera och känna som du gjorde...
  • Mamma MB
    bejb skrev 2012-01-13 11:30:42 följande:
    känner ni andra fosterrörelser varje dag eller är det lugnare vissa dagar?
    har inte känt något extra sprattel sen i förrgår :/
    Jag känner inte av någonting alls, inte ens en liten puff har jag känt.
    Var på RUL i tisdags och fick se en frisk liten krabat men min moderkaka ligger i framvägg så därför känner jag inget än. Hade nog vart lite orolig annars... Är i v.19 (18+5).
  • Mamma MB

Gick in i v.20 igår och känner fortfarande inte av något alls. Man går och väntar och längtar mer och mer, speciellt när man läser alls inlägg här hur det sparkas och puffas hit och dit. Lite avis blir man allt!
    Det där med kön, både jag och min man känner på oss att det är en tjej. Kan inte riktigt förklara varför. Men för oss har det vart en tjej hela tiden. Även folk på jobbet och några vänner känner också på sig att det är en tjej.. Så vi har vart helt fokuserade på att tänka på tjejnamn..
    Men vi blir ju såklart jätteglada vad det nu än blir!

• Mamma MB
    Speedofsound skrev 2012-01-16 12:30:22 följande:
    Maanbe: JAg går in i v 20 på torsdag och har inte heller känt något än så du är inte ensam :) försöker känna efter varje kväll, men icke!
    Ok, vad skönt och höra att man inte är ensam!
  • Mamma MB
    PetraK skrev 2012-01-18 16:43:39 följande:
    Hm, någon mer än jag som har haft några smärtfria sammandragningar? Tror det är det jag haft i alla fall, magen blir hård och centrerad, ofrivilligt spänd liksom, någon?
    Precis så blir min mage emellanåt också. Stenhård och centrerad.. Som att man går runt och bär på ett stort betongblock. Har inte riktigt sett något samband om jag får det då jag gör specifika saker. Det bara kommer. Tidigare imorse hade jag så men nu har det lugnat ner sig lite.
    Är det sammandragningar alltså?
  • Mamma MB

Denna vagn har vi bestämt oss för; Tako Jumper X. Vi har läst ca 150 (!) recensioner från privatpersoner som har denna och i stort sett alla verkar vara jättenöjda.
    Kostar 5000 kr och då ingår ligg- och sittdel, barnskydd, regnskydd och skötväska. Nackdelen med denna är väl att det är bara i Lund den finns i butik annars får man beställa via internet. Nu har vi tur och bor i Lund och har kunnat "provköra" den och den var verkligen hur skön som helst. Och smidig. Ska beställa den denna veckan tänkte vi. Så ni som fortfarande letar barnvagn och inte riktigt har hittat nån som ni tycker om är denna helt klart värd att fundera på:

http://pyretosnackan.se/barnvagnar/tako/jumper-x-barnvagnar/jumper-x-3-in-1-svart/

• Mamma MB
    Bumman79 skrev 2012-01-23 22:43:13 följande:
    Har ni skaffat en gravidförsäkring och isåfall tecknat en som kostar el en gratis?
    Jag har precis skaffat en gratis från Salus Ansvar som vi är kund hos sedan tidigare. Fick tips om denna sidan där man kan jämföra med andra bolag vad som ingår och inte ingår om man inte vet vilken man ska välja:

http://bankforsakring.konsumenternas.se/Forsakring/Barn/Gravidforsakring/Jamfor-gravidforsakring/
  • Mamma MB
    RocketQueen skrev 2012-01-30 13:19:24 följande:
    Hur tänker ni? Tänkte ni ta föräldradagar och vara hemma ett tag innan bf, eller kanske semester, eller ska ni försöka jobba så länge som möjligt? Jag funderar på att ta fp från och med bf men ta ett par veckors semester innan så man kan vara hemma och pyssla innan. Räknar kallt med att gå över tiden

Jag känner att jag inte har så mycket koll på havandeskapspenning, föräldrapenning och allt vad det heter. Jag önskar att jag kan jobba så länge som möjligt, men tänker att jag jobbar till och med sista maj (är beräknat till 9 juni). Men jag vet inte.. Allt känns som en enda stor djungel!
  • Mamma MB
    Speedofsound skrev 2012-02-12 01:02:02 följande:
    Idag har inte varit en av de bättre.. Bebisen har legat och tryckt på urinblåsan samt sparkat på den.. Sen har jag fått svinont i högra sidan av ländryggen. Känns som att jag behöver stretcha men kommer inte åt :(
    Samma här, jag har jätteont i högra sidan av ländryggen så jag kan inte sova på höger sida.
    Trodde först att det kanske beror på mitt jobb; är tandhygienist och magen är lite i vägen nu om man säger så så jag får sitta lite på snedden.. men då kanske det beror på nåt annat. Ont gör det iaf och jag vet inte vad jag ska göra åt det.
Svar på tråden BF juni 2012