MammaEmelie skrev 2012-01-12 12:09:05 följande:
Måste skriva av mig om gårdagens ul till någon! Kände mig så illa bemött :( Har även lite frågor.
Gårdagen: Jag och sambon fick först vänta 20 min över våran tid. Hade varit där en kvart innan för att verkligen inte missa tiden, vilket blir 35 min tillsammans. När vi väl möter barnmorskan så verkar hon väldigt stressig! Jag berättar för henne att jag är lite orolig, men hon lyssnar inte på mig utan ber mig lägga mig på sängen och trycker ut gel på hela magen. Här hade jag velat andas lite mellan och kunna slappna av, men det fick man tydligen inte!? När vi ser bebisen på skärmen så konstaterar hon direkt att jag inte är så långt gången som jag trodde att jag var. Endast i v. 17 så jag skulle få tid om 3 veckor igen. Själv hade jag ändå en liten förhoppning om att vi skulle få se bebisen lite till, men hon var så snabb med att visa bebisen så jag hann inte med! Här är huvudet, hjärtat och urinblåsan, här får ni en bild, KLART! Jag var i stor chock! Visst vi skulle dit igen men det skulle inte vara samma sak som att se den för första (egentligen andra) gången. Mätningen hon gjorde på den var inte heller riktigt bra. Ultraljudet tog endast 1 minut! Är det normalt?
Men nu när jag tänker på det i efterhand så kan det helt enkelt inte stämma riktigt. Jag kan inte bara vara i v. 17 (16+4) . För det första så gjorde jag ett vul i v. 6+5 och fick BF datumet 12 juni. Men nu blev det istället den 22 juni. Då skulle jag alltså ha varit i v. 5+2, och min ena fråga är ifall man kan se bebisen så tidigt? Kanske jag har en liten bebis? Fast min mage säger något hela annat! Är gigantisk denna graviditet. Barnmorskan hann även inte kolla efter fler bebisar så då blir jag också även lite nervös över nästa ul. Tänk om det är fler än en? Har även känt bebisen jätte länge i magen sen v.11-12, om man räknar med det senaste datumet. Sambon har även känt sparkarna utanför, och även jag! Jag måste vara längre gången, bara måste det! Någon mer som tyckte detta var konstigt? Eller överreagerar jag?
Du överreagerar inte alls! När jag läser vad du skrivit vet jag med mig att jag hade tagit väldigt illa vid mig också. Det första RUL är ändå det första och man är spänd och nervös och förväntansfull.
Jag var på RUL i tisdags och vår undersökning tog ungefär en halvtimma. Barnmorskan som undersökte var noga med att alla mått stämde, hon skulle mäta båda benen och det andra stämde först inte då hon tittade, det var inte lika långt så hon försökte på andra sätt och försöka hitta benet igen och mäta om det och fick tillslut bättre bild så hon fick rätt mått. Så hon var mycket noga..
Det kändes lite som när man läste vad du skrev så struntade hon i att försöka mäta flera gånger så hon fick rätt mått, hon tyckte då att hon kunde sätta upp en ny tid till dig om några veckor så hon kunde hinna ikapp den förseningen hon hade vilket inte är ok kan jag tycka.
Du får helt enkelt lita på din magkänsla, ni har gjort VUL, ni har känt sparkar...
Det är helt ok att reagera och känna som du gjorde...