Inlägg från: Bumman79 |Visa alla inlägg
  • Bumman79

BF juni 2012

Det är verkligen mycket man ska tänka på...detta med hur man ska göra med jobbet...först tänkte jag söka havandeskapspenning men efter att ha snackat runt om detta så känns det nästan bättre att försöka att jobba på så länge man kan och bli sjukskriven om det inte funkar i slutet.

Med havandeskapspenning får man ju ingen ersättning from 11 dgr före beräknad BF.
    Så om man går över tiden i 2 veckor är det ju 3 hela veckor man måste ta ut semester eller nalla på föräldrapenningen å det känns ju inte så kul.

Samtidigt så kanske det blir jäkligt tungt att jobba nästan hela graviditeten...sen har jag hört att man i min branch oftast inte får f-penning beviljat när man mest arbetar i kassan (jobbar även med post/förbutik.)

Hur tänker ni angående arbete?

• Bumman79
    AgnesGN skrev 2012-01-29 22:21:12 följande:
    Bumman - jag har oxå funderat på det där. Ska jag söka graviditetspenning? Är det lönt? Jag väntar ju tvillingar och läkaren på specmödra sa att jag med stor sannolikhet skulle bli sjukskriven, då känns det ju onödigt att söka GP? Eller? Tänk OM jag inte blir sjukskriven? Jag kommer ju aldrig orka jobba till BF... Jag jobbar som förskollärare på en småbarnsavdelning, mkt lyft och bärande varje dag... Men alla får ju inte GP ändå...

Jag tänkte avvakta nu och höra med min BM när jag ska dit om två veckor. Hon kanske har något bra råd... Jag är lite clueless just nu...
    Ja jag känner att det är många frågor man är helt lost inom....man vet inte för man har aldrig varit gravid förr..men jag får väl oxå fråga BM ska till henne på tisdag.
  • Bumman79
    zenoble skrev 2012-01-30 09:46:09 följande:
    Håller på att skola in sonen och måste hålla med om att det verkar tungt när alla är så små och behöver hjälp med allt, konstigt att det inte blir beviljat!

Som jag planerat nu ska jag söka gravpenning från maj. Så ca en månad innan BF. Men tänk om bebis kommer tidigare? sonen kom 2 veckor tidigare så man vet ju inte.. Man vill ju kanske ha i alla fall en månad hemma innan och förberda/vila sig.
    Börjar jobba på onsdag, första dagen på 4 månader så vet ju inte alls hur det kommer gå heller Flört

Verkligen super svårt det där!
    Ja skitsvårt att bestämma sig! :(
  • Bumman79

Verkar som att vissa blir godkända å andra inte....en slump verkar det vara :P. Men det jag tycker verkar bättre med att jobba så länge man kan är ju att man kan bli sjukskriven de sista veckorna om man går över 2 veckor är det ju nästan en månad man kan få sjukskriven istället för att ta ut föräldrapenning..

• Bumman79

Idag var jag på MVC och min barnmorska sa självmant att hon tyckte att jag skulle SÖKA graviditetspenning iaf...man kan inte få mer än ett nej sa hon.

När jag frågade varför hon tyckte det sa hon att jag vet ju inte hur jag mår i v 31 (kanske menade v 32) och då är det bättre att ha sökt bidraget för sen är det ju försent och hon pratade även om att det KAN vara mer knepigt att få igenom en sjukskrivning....

Så jag ska söka iaf...man kan ju välja att fortsätta jobba iaf sedan man måste ju inte vara hemma sen om man ångrar sig...

• Bumman79
    zenoble skrev 2012-01-31 19:31:54 följande:
    Jaha så man kan söka för 60 dagar även om man bara kommer va ledig 30 kanske? så får man bara ringa och säga om man jobbar längre? Skit svårt det där ju för det är ju dags att ansöka snart i så fall.
    Ja det är nog lika bra att ansöka om så mycket som möjligt för att sen isåfall ångra sig och jobba på lite till...men detta verkar svårt...bara att fylla i den där blanketten verkar vara en rätt tuff grej :P
  • Bumman79
    PetraK skrev 2012-01-31 19:55:55 följande:
    Jag har fyllt i blanketten och skrivit ett personligt brev om mitt jobb (DET var det svåra!!!) som jag ska skicka med, ringt om moderskapsintyg (får det imorrn eller i övermorrn). Det är en del med den där blanketten, årslön, årsarbetstid och så där, men min chef hade väldigt bra koll på det tack och lov!
    Jag ska ansöka om hel grav.penning från 60 dagar innan BF (49 dagar eller vad det blir med ersättning), men sen jobba så länge det går ändå tänkte jag..
    Låter som jag hade tänkt...men får man hjälp av chefen att sitta ner å skriva i blanketterna?
  • Bumman79
    Speedofsound skrev 2012-02-03 19:20:53 följande:
    Denna vecka har det börjat sparkas hej vilt! :D 
    Kul...jag är fortfarande osäker på om det är sparkar jag känner å jag är ändå snart i v 22...men men någon dag kommer väl de riktiga sparkarna :P
  • Bumman79
    Speedofsound skrev 2012-02-03 22:16:18 följande:
    Det är lite lätta buffar mest. Men när jag lärt mig att det är bebisen rörelser jg känner så är det lättare. Jag gick in i v 22 igår, så det kommer nog snart för dig med :)

Jag bytte nick förut förresten från Saravictoria :)
    Aha..jag hetter Nuttis79 förut...jag känner oxå buffar ibland men tvivlar på om det är bebisen jag känner...men ett fåtal ggr har jag känt vad var det där? Den känslan var ngt nytt...det har speciellt hänt när jag gått å lagt mig ibland då har det buffats runt lite...men då undrar man om det är tarmarna som är oroliga :P
  • Bumman79
    Speedofsound skrev 2012-02-05 21:33:57 följande:
    Jag är så glad! Nu för 10 minuter sen så fick min sambo känna bebisens spark! Han blev så otrooooligt glad :)) vi har börjat med att han smörjer in min mage med olja varje kväll för att få lite närhet, och det funkade tydligen :)
Svar på tråden BF juni 2012