• Dancia

BF juni 2012

Bejb: fy vad tråkigt, förstår verkligen att du blir besviken :(. Men du får förklara för honom att bara en vecka räcker inte alls långt. Oftast rinner inte den riktiga mjölken till förrän den tredje eller fjärde dagen. Sedan kan det ta ett tag innan amningen stabiliseras. Man vet aldrig hur förlossningen går och hir länge man behöver ligga inne. Mitt första barn föddes på en söndag, sedan fick vi åka hem på torsdag eftermiddag, på fredagen fick vi åka in igen för PKU-prov. Hem igen och vi hann vara hemma till söndag då vi fick åka in med sonen och ligga inne 2 dygn för att sola bort gulsot. Så det tog ju lite över en vecka innan vi var hemma ordentligt och kunde boa in oss med vårt lilla barn så en vecka hade inte räckt alls.

Denna gången drar vi stor fördel av att bebisen kommer till sommaren. Så min man tar först de 10 dagarna, sen tar han ett par veckor pappaledigt på mellanbarnet och sedan 5 veckors semester efter det så han blir hemma hela sommaren. Kan hända att han får jobba någon vecka mellan de 10 dagarna och semestern om bebisen kommer tidigare än beräknat bara.

• Dancia
    RocketQueen skrev 2012-04-19 10:39:05 följande:
    Men det handlar inte särskilt mycket om att ha pappans stöd. Klart man klarar sig själv, jag tror att man klarar nästan precis vad som helst om man måste. För mig handlar det mer om att det här är nåt vi går igenom tillsammans, första tiden hemma är nåt jag vill dela med min man, inte "jag måste ha stöd av pappan", men nu kan jag ju bara tala för mig själv... Han blir ju pappa lika mycket som jag blir mamma?

Precis, håller med dig till 100% :). Man vill ju vara tillsammans allihopa den där första viktiga tiden som man sen aldrig får tillbaka. Det är klart att man klarar av att ta hand om en bebis själv, men man blir ju föräldrar båda två och i ett förhållande vill man ju dela den upplevelsen för allas skull. Dessutom har jag varit extra känslig av alla hormoner och verkligen velat ha de jag älslar alldra mest nära mig efter en förlossning, dvs min man och mina barn.
  • Dancia

Idaelinlivia: jag tänker precis som du, ser fram emot träningen efter förlossningen och fokuserar på att göra allt då istället :). Jag längtar något enormt efter gymmet! Vi har tyvärr ingen barnpassning där, men det är oftast inte mycket folk på gymmet och jag tänkte att man kan ha med vagn då bebisen sover mycket i början och sedan babysitter som man kan bära med sig till olika stationer.Då har jag full koll på bebisen samtidigt som jag tränar :). Tänkte passa på de dagarna som "stora" barnen är på dagis för då är de flesta på jobbet så då kommer jag nog ha gymmet för mig själv :). Beach 2013 är målet här också ;).

• Dancia

Min man dricker också väldigt sällan. Dels föratt det inte så ofta ges tillfälle när vi har 2 barn här hemma och dels för att han tränar regelbundet och han tycker att alkoholen försämrar hans träningsförmåga. Dessutom är han brandman och de veckorna som han har jour får han inte dricka en droppe så han har många anledningar att inte dricka, därför blir det inte så ofta :). När det är en månad kvar till förlossningen ska han inte dricka alls heller eftersom han ska köra in till förlossningen och vi vet att det kan hända när som helst då.

• Dancia

Jag ska köpa en bröstpump, purelan salva, amningsinlägg (engångs), något mer amningslinne (har 2 hemma). Ska nog även köpa en sån där amningsnapp/bröstvårtsskydd så man har hemma om det skulle behövas. AmningBH ska jag få ett par av en kompis och sedan köper jag ny efter förlossningen när jag vet vilken storlek jag behöver :).

• Dancia
    Speedofsound skrev 2012-04-23 09:55:14 följande:
    Zenoble: är det bra kvalité (för att vara Ullared då, jag är inte så kräsen;) på den? Vet du om det finns i stora storlekar?

Jag har ju F-kupa innan, lär ju gå upp ett par storlekar till :/ nån som har någon koll på hur

Många storlekar man bör gå upp?

Det är väldigt olika. När jag väntade sonen hade jag 70F innan graviditeten och vid amning fick jag köpa 70J så brösten gick upp bra många storlekar, men det finna de som växer lagom 2 kupstorlekar eller så.
  • Dancia
    PojkarnasMamma85 skrev 2012-04-23 11:29:25 följande:
    Funderar på att köpa några amningslinnen, är det bra att ha?

Amningslinnen är suveränt! Det blir ju amning mitt i varma sommaren och när man behöver nånting långärmat är det perfekt att ha amningslinne under. Det är det bästa amningsplagget förutom amningsBH tycker jag :).
  • Dancia
    Moa Li skrev 2012-04-27 01:53:57 följande:
    kollade instruktionsboken i bilen och det står att det ej ska sitta barnstol fram i vår bil. Antar att det har med airbag att göra och vet att man kan koppla ur den, men sidoairbags då? Vi har en renault megane kombi

Sidoaribag är det ingen fara med :). Vi har kopplat ur airbagen fram på vår v70 och sidoairbagen är kvar.
  • Dancia
    bejb skrev 2012-04-28 15:53:14 följande:
    Någon annan som "läcker mjölk"?  I morse då jag vaknade hade jag två stora fläckar på nattlinnet :)

Jag läcker inte men det spänner ofta och minsta lilla jag trycker på bröstvårtan så kommer det mjölk.
  • Dancia
    BiLLYshaw skrev 2012-04-28 18:47:57 följande:
    Mitt vatten gick i v.35 med min första son. Men på mig hick inte vattnet helt utan sipprade ut lite då och då. Men det gick inte att ta miste på om det va vattniga flyttningar eller vattnet som gick. Jag fick en konstig känsla i magen som jag vaknade av och ställde mig hastigt upp, då sa det plask och en del vatten kom ut :). Det va jag mycket glad över, för va så rädd att jag inte skulle fatta när det va dags. Men stressigt blev det iaf, vi kom in på förlossningen och 20 min senare var vår son född :).

Är det någon som vet om vattnet då kommer gå på nästa med? Om nån har sett ngn undersökning om det? Hade vart kul att veta om man har större chans att det på bebis två med? Bara 8 veckor kvar nu :D

Jag tror att om vattnet gått första gången att det är stor chans att det gör det även andra. Jag har en vän som fött i vecka 36 båda gångerna med start av vattenavgång. Jag själv har fått värkar först och så har de fått ta vattnet på förlossningen båda gångerna så jag misstänker att det blir så även denna, har väl väldigt starka fosterhinnor eller nåt :).
  • Dancia
    PetraK skrev 2012-05-01 18:13:08 följande:
    Jag känner mej också otroligt lugn och trygg inför förlossningen, förväntansfull :). Nästan lite läskig känsla, trodde ju att man skulle vara lite smått livrädd hehe, hormoner?

Jag gick in i vecka 35 igår och idag började jag packa bb-väskan. Jättesvårt ju! Hur mycket bebiskläder behöver man ta med sig till bb? Och vad behöver bebisen ha på sig på hemvägen?

Mycket att tänka på!

Vad har/ska ni packa ner?

Jag har packat en väska till bebisen (skötväskan) och ska packa en väska till mig och mannen. I bebisväskan har jag packat: 8 blöjor, ett litet paket våtservetter, 8 amningsinlägg, napp, 2 tunna små filtar, första setet kläder och 2 ombyten till. 1 extra mössa, en extra body som är kortärmad. En tunn overall, mer som en jumpsuit som man kan ha till hemfärden om det inte är allt för varmt. En överdragströja och till sist ska jag även packa ner en lite större tjockare filt i den andra väskan eftersom den inte får plats i skötväskan.
  • Dancia
    Solstorm skrev 2012-05-04 10:06:23 följande:
    Hej alla!

Har en fråga angående SF mått. Förra veckan var jag hos BM. SF måttet var då 33. Idag var jag där igen (går 1 ggr/vecka) och då var SF måttet detsamma som förra veckan. BM sa att det var helt ok. Men som vanligt så blir jag lite nojig ändå, kan liksom inte hjälpa det. Är det normalt att SF måttet börjar plana ut nu i slutet? Är det någon annan som har som jag?

Ja det är fullt normalt. Sf-måttet beror väldigt mycket på hur barnet ligger, säte, huvudet ner eller lite snett. Bebisen kan också sträcka litep sig ena gången eller ligga ihopkurad. Detta gör att det lätt kan skilja någon cm utan att det är något konstigt. Mellan vecka 24 och 28 låg jag lite över medelkurvan på sf-måttet och vid besöket i v.31 hade måttet planat ut ganska mycket och halkat ner på normalkurvan. Min bebis har legat med huvudet ner sen ca v.27 men har sjunkit längre ner senaste veckorna, därav planar också sf-måttet av lite :). Hoppas detta har lugnat dig lite :).
  • Dancia

Jag ska ha kudde både i sängen och vagnen till bebisen. Bakhuvudet brukar kunna bli väldigt platt ganska fort om man inte har något mjukt under huvudet när de sover....och de sover ju mycket i början :). Det är även bvc som rekommenderar detta och har gjort ända sen jag fick första barnet så jag fortsätter med det :).

• Dancia

Jag har samma problem men funkar hyffsat med att känna mig fram och så använder jag duschhandtaget som spegel :). Rakar bara bikinilinjen nu för jag vill inte ha stubb i de känsliga delarna efter förlossningen, det kliar ju när stubben växer ut och det är ingen bra kombination med stygn och sveda efter en förlossning :-/.

• Dancia
    Speedofsound skrev 2012-05-29 12:13:09 följande:
    Jag drömmer varje natt om förlossningen och bebisen! Lika besviken varje gång när jag vaknar :P Går det att längta mer?! Jösses.

Ska till BM i eftermiddag och lyssna på bebisen och planera förlossningen. Tänkte även fråga henne varför jag hör ett knakande/?knastrande i magen ibland. Någon som hört detta?

Det är bebisens leder som knakar och knäpper till, gör det jätteofta i min mage :)
  • Dancia
    jagelina skrev 2012-06-11 07:13:42 följande:
    Det blev en bebis. Med akut krjsarsnitt då han hade bajsat i fostervattnet. Nu mår han bra under omständigheterna och är världens finaste lilla grabb

Grattis! Tråkigt med snittet, det måste varit någon mer anledning till snitt än bara bajset i fostervattnet? Tex att han var påverkad av syrebrist eller liknande för jag födde min dotter vaginalt efter att hon hade bajsat i vattnet.
Svar på tråden BF juni 2012