• bejb

BF juni 2012

Vet inte heller hur jag ska göra. Vet inte vad ni har för system i Sverige. Här får man själv välja om man tar mammaledigt 30 eller 50 vardagar före BF. Har man ett "farligt" jobb eller ett sånt jobb att man kan råka utsätta babyn för skador så har man rätt till särskilt moderskapsstöd(då får man detta tidigare). Och orkar man helt inte jobba pga sammandragningar,sjuk rygg,foglossning osv. hamnar man ju förstås att sjukskriva sig.
    Vet inte riktigt hur jag ska göra ännu. Tror inte jag kan jobba enda till slutet så det lutar mot att jag tar mammaledigt 50 d före BF. Då har jag också sommarsemester att ta ut,men det tror jag tar i pengar istället. Och en vecka vintersemester.
    Ska till bm om 2v igen och då ska jag fråga av henne hur hon tycker jag borde göra. Mitt jobb är ändå ett ganska "fysiskt jobb" så jag står i stort sett hela dan, lyfter,böjer o.s.v.
    Inte lätt dehär :)

• bejb
    Speedofsound skrev 2012-02-04 01:19:51 följande:
    Bumman79: Det är garanterat bebis! :) känn efter lite mer så ska du se att du anar ett mönster och känner tydligare varje dag.

Frökenfräken82: åh vad häftigt att kunna se det utanpå! Det dröjer nog ett tag innan jag lär få göra det, men jag känner iaf lite :)
    Vad skönt med bostadslösning. Inte kul med så många trappor :/ vi ska också flytta, fast bi flyttar från 94 kvm till en lite ombyggd sommarstuga på ca 70. Men det är långt ifrån stan, allt liv och 20 m till vattnet istället! :))
    Min inneboende har en aktiv period på förmiddagen då jag jobbar,sen är det lugnt till en 17-tiden då h*n vaknar och då blir det livat i magen! Har ännu inte sett några sparkar från utsidan,men det KÄNNS verkligen! Sambon hann också känna en spark häromdan =)
    Annars mår jag riktigt bra just nu i v. 22+4,har inte mått så bra hittills under graviditeten. Det enda som jag dras med är halsbrännan,men den slipper jag väl nog inte förrän i juni!
    Har ni andra haft någon värk i svanken eller ryggslutet? Den här veckan har jag flera dagar haft trött/sjuk rygg i ryggslutet och nere vid blygdbenet. Har känts som någon sparkat en mellan benen typ..? Vad är detta? Är jag bara trött eller är det foglossning? Har inte direkt gjort jätte ont,men har ju ändå känts lite ont.
  • bejb
    PetraK skrev 2012-02-04 16:46:56 följande:
    Tack för att ni är så förstående :).
    Det känns som att om man jobbar med gravida hormonella kvinnor så måste man ha en lugnande effekt. Jag HOPPAS verkligen att hon hade en dålig dag, det är ingen ursäkt men då kanske hon inte är sån där i vanliga fall åtminstone...
    Jag har läst runt lite om fosterrörelser och det verkar helt normalt att bebisen är aktiv mycket ett tag och sen vilar den ett tag, eller att rörelserna känns mindre för att den bytt vinkel eller så, så så länge jag känner den några ggr per dag kan jag nog hålla mej lugn. Jag går på magkänslan..

Min man skulle inte komma hem förens måndag eller tisdag, men han fick inget pass förens imorrn kväll igen så han kom hem nu i em, så han kom till jobbet och kramades med mej, det behövdes! :)

Och nu fick jag precis en ordentlig buff från min lillskit :)
    Oroa dig inte!
    För kanske 2 veckor sedan var det samma grej för mig. Jag kände någon buff då o då men inte lika mycket som annars. Men har pratat med andra mammor,vänner och bm och det är helt normalt att man ibland upplever att det är lugnare i magen. Babyn kan ha svängt sig om och sparkar mot ryggen istället.
    NU är det igen full aktivitet i magen och det är snarare "när känner jag inte några rörelser" =)
    Jag blev också lite ängslig och tänkte att nu är något fel,men helt i onödan.

Blir arg då jag läser hur du blev bemött av denna människa. Kommer en gravid kvinna och är orolig att något är fel ska man absolut inte bete sig så där,och ännu till en förstföderska som inte har alls något att jämföra med,vad som är normalt och om något är fel. Är det något som oroar dig i framtiden så hoppas jag att du inte behöver uppleva dendär typen av inkompetens igen!

Sköt om dig! Sköt om er, det blir nog bra =)
  • bejb
    PetraK skrev 2012-02-05 10:25:52 följande:
    Ja på så vis ändrar sig min mage också under dagen, innan jag ätit frukost är den ju mindre men har ändå varit hårdare. Men det känns som det fortsatt under dan liksom, att den inte blivit som den brukade bli innan i förrgår, och att det kom plötsligt var väl det som gjorde mej lite orolig.. Konstig känsla, men man lär väl vara med om många såna upplevelser under graviditeten :P...
    Skönt att höra att ni har lite likadant i alla fall :).
    Väntar ju också vårt första barn och visst är det frustrerande ibland då man inte vet vad som är normalt eller onormalt och om något känns fel..  Men det är väl bara att lite på sin intuition, känner man att något inte känns bra ska man nog ta kontakt med bm.
    Vissa dagar kan jag också känna mig väldigt "ur balans" och inbillar mig att det inte känns något av lill*n. Men ibland kan man ju helt enkelt vara så upptagen själv så man inte hinner uppfatta allt heller.
  • bejb

ajajaj vad det tar ont på magen.
    då jag blev gravid tog jag genast ut min navelpiercing,tyckte det var bäst då magen växer. Nu har ju förstås hålet läkt ihop men det tar så förbannat ont vid ärret och rött är det. Någon annan med samma problem?

• bejb

jag har inte heller haft någon infektion eller ont tidigare heller..men nu då magen börjat växa och töjs ut så blev det irriterat runt ärret. fast det bara är ett litet ärr så gör det ju ont i hela magen nästan.

någon annan än jag som får ont under revbenen och på ryggen runt skulderbladen? för mig har det senaste veckan blivit ganska jobbigt.. speciellt om jag går/står eller sitter mycket.. det enda som hjälper är att kasta sig på soffan och vila. undrar hur jag ska orka jobba ännu 7 veckor..... pust å stööön!

• bejb
    RocketQueen skrev 2012-02-08 18:26:08 följande:
    Jag får ont längst ner i ryggen, typ i svanken och så strålar det upp. Läkaren sa att hon var rätt säker på att det är pga foglossningen. Att när jag får ont så spänner jag mig för mycket vilket leder till att jag får ont i ryggen också.
    så hade jag i förra veckan. då var det mest värk nere i ryggen och blygdbenet..men de kommer ngt nytt varje vecka nu =)
  • bejb

Idag brakade helvetet lös på jobbet! Herregud säger jag bara! Vissa människor..
    Fr.o.m. imorgon är jag förhoppningvis sjukskriven fram till mammaledigt, jag orkar inte längre! :(

• bejb
    RocketQueen skrev 2012-02-09 16:08:11 följande:
    Åh vad trist, jag är så galet nöjd med att ha hittat ett jobb jag faktiskt inte bara trivs med utan faktiskt tycker riktigt bra om. Så jag hoppas att det ska funka med mina 50% för jag vill verkligen inte gå hem för tidigt.

Men jag hoppas det blir bra för dig och att du får igenom din sjukskrivning. Det är ju inte bra varken för dig eller bebisen att känna sig helt knäckt. När har du bf?
    Bf är 5.6
    Jag skickade ett privat meddelande åt dig.. jag vill inte skriva öppet här om vad som hänt =(
Svar på tråden BF juni 2012