• Anonym

* Gör det ont att pierca sig i tungan? JA!

* Jag har lite kort tunga/tungband, uppstår det problem av det? Har hört att vissa inte får pierca sig för piercaren för att de har för korta tungor..? Beror säkert på piercare.

* Efter piercingen, hur länge är tungan svullen då? Funkar det om man lägger på is direkt efteråt? Kommer svullnaden tillbaka? Ja svullnaden kommer tibx. Du är svullen ca 1-2 veckor och kan inte tugga utan smärta. Filmjölk funkar att äta.

* Hur länge läspar man? Har man mycket talsvårigheter? (vet att det är olika från person till person, men är nyfiken på hur just DU hade det!!) Inga tydliga läspningar, man får artikulera lite bättre.

* Kan jag röka efteråt? Kanske om jag sköljer munnen? Hur lång tid innan jag får dricka alkohol? Ska kanske festa en vecka efter :/ Lite tråkigt om jag inte kan dricka då... Om du inte får infektion kan du röka fast det rekommenderas inte pga läkningen. Skölj med munskölj efter

* När kan man byta stav? Fråga vad de rekommenderar i studion.

* Och till sist, när är den helt läkt?

• Anonym

Gör inte ont alls , tungan blir svullen men lägger sig !

• Anonym

* Gör det ont att pierca sig i tungan?
    Nej, det gör inte ont när de gör själva piercingen, men EFTERÅT när tungan svullnar gör det för jäkla ont. Jag har fött barn utan bedövning och jag skulle inte göra om min piercing igen om jag var tvungen.

* Jag har lite kort tunga/tungband, uppstår det problem av det? Har hört att vissa inte får pierca sig för piercaren för att de har för korta tungor..?
    Du kan säkerligen pierca dig men du kanske inte kan få staven precis där du vill. Förmodligen kommer den att hamna längre ut på tungan om du har kort tungband.

* Efter piercingen, hur länge är tungan svullen då? Funkar det om man lägger på is direkt efteråt? Kommer svullnaden tillbaka?
    Min tunga var ordentligt svullen (så jag inte kunde prata ordentligt) i ca 2 veckor. Men den var svullen i ca 3 månader då jag inte kunde slicka mig om läpparna. Då hade jag inte ont eller led av svullnaden men det var lite läskigt att tungan var så stum. När svullnaden är borta så kommer den inte tillbaka.

* Hur länge läspar man? Har man mycket talsvårigheter? (vet att det är olika från person till person, men är nyfiken på hur just DU hade det!!)
    Ca 2 veckor läspade jag.

* Kan jag röka efteråt? Kanske om jag sköljer munnen? Hur lång tid innan jag får dricka alkohol? Ska kanske festa en vecka efter :/ Lite tråkigt om jag inte kan dricka då...
    Här får du nog tänka till lite. Som du säkert vet om du läst på, så ska du inte röka eller dricka på ganska lång tid efteråt eftersom det försvårar läkandet. Du kan både röka och supa om du vill, men räkna med längre läketid och ev komplikationer. Jag hade tänkt om ifall det var viktigare att festa och röka än att ta hand om hålet i tungmuskeln.

* När kan man byta stav?
    Efter 2-3 månader när svullnaden är borta.

Det varierar ju. Det går ju inte att säga för dig om du ska missköta din piercing. För mig tog det ca 4 månader.

• Anonym
    Anonym (Gör inte ont!) skrev 2011-09-24 08:38:33 följande:
    Du tror inte det kan vara individuellt hur ont det gör? Det finns flera här i tråden som säger att det gör ont, så du är ju inte direkt representativ
  • Anonym

* Gör det ont att pierca sig i tungan?
    Det gör inte ont när man gör själva hålet, men efteråt, JA. Jag åt mycket isglass, för det var skönt för svullnaden, och levde i princip på ipren i 2 veckor för att över huvud taget kunna äta och prata.

* Jag har lite kort tunga/tungband, uppstår det problem av det? Har hört att vissa inte får pierca sig för piercaren för att de har för korta tungor..?
    Ingen aning.

* Efter piercingen, hur länge är tungan svullen då? Funkar det om man lägger på is direkt efteråt? Kommer svullnaden tillbaka?
    Svullnaden satt i kanske 1-3 veckor, kommer inte ihåg exakt. Det värsta lägger sig på en vecka. Smärtan satt i upp till en månad.

* Hur länge läspar man? Har man mycket talsvårigheter? (vet att det är olika från person till person, men är nyfiken på hur just DU hade det!!)
    I början var det jobbigt att prata på grund av svullnaden och smärtan, men jag vande mig snabbt och hade inga större problem med att prata normalt.

* Kan jag röka efteråt? Kanske om jag sköljer munnen? Hur lång tid innan jag får dricka alkohol? Ska kanske festa en vecka efter :/ Lite tråkigt om jag inte kan dricka då...
    Skulle rekommendera dig att följa din piercares råd om hur du bäst ska sköta den. Min piercare sa ingen alkohol eller tobak på 6 veckor. Och eftersom en infektion i tungan kan leda till hjärnskador och liknande tänkte jag inte riskera det.

* När kan man byta stav?
    Efter 6 veckor.

Det tog nog i alla fall 2-3 månader, kommer int eihåg riktigt. Men det tog många år innan jag kunde ha ute staven helt utan att hålet gick igen på en timme.

Skulle ALDRIG göra om min tungpiercing, det var hemskt haha.

Svar på tråden Ang. tungpiercing!