• Anonym (please help)

Ang. tungpiercing!

Jag har bokat in en tid för att pierca tungan nästa fredag, och är verkligen jättenervös!

* Gör det ont att pierca sig i tungan?

* Jag har lite kort tunga/tungband, uppstår det problem av det? Har hört att vissa inte får pierca sig för piercaren för att de har för korta tungor..?

* Efter piercingen, hur länge är tungan svullen då? Funkar det om man lägger på is direkt efteråt? Kommer svullnaden tillbaka?

* Hur länge läspar man? Har man mycket talsvårigheter? (vet att det är olika från person till person, men är nyfiken på hur just DU hade det!!)

* Kan jag röka efteråt? Kanske om jag sköljer munnen? Hur lång tid innan jag får dricka alkohol? Ska kanske festa en vecka efter :/ Lite tråkigt om jag inte kan dricka då...

* När kan man byta stav?

* Och till sist, när är den helt läkt?

Iiiih massa frågor men jag är såå nervös! :P Hoppas det finns många som har erfarenhet och vill svara, ALLA svar är välkomna bortsett från onödiga/taskiga kommentarer...

• Svar på tråden Ang. tungpiercing!
  • Anonym

* Gör det ont att pierca sig i tungan? JA!

* Jag har lite kort tunga/tungband, uppstår det problem av det? Har hört att vissa inte får pierca sig för piercaren för att de har för korta tungor..? Beror säkert på piercare.

* Efter piercingen, hur länge är tungan svullen då? Funkar det om man lägger på is direkt efteråt? Kommer svullnaden tillbaka? Ja svullnaden kommer tibx. Du är svullen ca 1-2 veckor och kan inte tugga utan smärta. Filmjölk funkar att äta.

* Hur länge läspar man? Har man mycket talsvårigheter? (vet att det är olika från person till person, men är nyfiken på hur just DU hade det!!) Inga tydliga läspningar, man får artikulera lite bättre.

* Kan jag röka efteråt? Kanske om jag sköljer munnen? Hur lång tid innan jag får dricka alkohol? Ska kanske festa en vecka efter :/ Lite tråkigt om jag inte kan dricka då... Om du inte får infektion kan du röka fast det rekommenderas inte pga läkningen. Skölj med munskölj efter

* När kan man byta stav? Fråga vad de rekommenderar i studion.

• Westlove

Såhär var d för mig:

Ja d kändes !

Jag hade jätte kort tunga innan ja opererades och gjorde tungpiercing. Den satt så långt ut så efter ett tag tyckte ja d såg så dumt ut att ha en piercing så långt ut på spetsen så ja tog ut de igen! Gjorde ny efter tungop. Två faktiskt!

Min tunga var svullen ca 1 v efter men värsta var nog efter ett par timmar o dagen efter sen la d sig efter ett tag, åt mkt isglass!

Ja vet inte om ja läspat i början men d gör ja inte nu.. Jag kan inte höra på På många om d har piercing eller ej...

Rökning rek d väl ej efter minns ej.. O alkohol tror ja är en vecka eller iaf tills svullanden lagt sig! Fast d kan du säkert läsa på den länken..

Ja bytte stav när svullnaden lagt sig för du får en mega lång stav!

1 v tog d för mig innan det var läkt, men under en op tog ja ut mina piercingar o nr två som ja haft i ca ett halvår läkte igen under dagen så fick bara i de gamla piercingen igen.. Så nu har ja bara en i tungan igen!

Hoppas du fick lite svar :) men så här var d för mig!:)

• Anonym (jag har en)

Min piercing gjorde inte ont att fixa men tungan var supersvullen i ett par dagar. Det var både svårt att äta och prata under de första dagarna. Jag hade turen att min piercare satte min tungpiercing långt bak på tungan, jag har sluppit talsvårighetet och skadade tänder:) Följ de skötselråd och instruktioner du får så minskar du risken för tråkiga inflammationer. Googla runt lite på, du kan få en fingervisning om läktider och liknande.

• Dimitra

* Gör det ont att pierca sig i tungan? - Nej.

* Jag har lite kort tunga/tungband, uppstår det problem av det? Har hört att vissa inte får pierca sig för piercaren för att de har för korta tungor..? - Vet ej.

* Efter piercingen, hur länge är tungan svullen då? Funkar det om man lägger på is direkt efteråt? Kommer svullnaden tillbaka? - 10 dagar var jag svullen. Ett hett tips är att skaffa Bafucin som finns på Apoteket. Det är lokalbedövande och lär behövas vid matintag :) Min tunga svullande upp och gjorde ont vid varje förkylning.

* Hur länge läspar man? Har man mycket talsvårigheter? (vet att det är olika från person till person, men är nyfiken på hur just DU hade det!!) - Jag hade svårighet att uttala vissa konsonantkombinationer hela tiden.

* Kan jag röka efteråt? Kanske om jag sköljer munnen? Hur lång tid innan jag får dricka alkohol? Ska kanske festa en vecka efter :/ Lite tråkigt om jag inte kan dricka då... - Följ de rekommendationer du får på piercingstudion. En häftig infektion är inte att rekommendera i en så viktig muskel.

* När kan man byta stav? - Minns inte.

* Och till sist, när är den helt läkt? - Mitt var helt läkt efter ett par veckor.

The Dimitra universe.
  • Anonym

Gör inte ont alls , tungan blir svullen men lägger sig !

• Anonym

Nej, det gör inte ont när de gör själva piercingen, men EFTERÅT när tungan svullnar gör det för jäkla ont. Jag har fött barn utan bedövning och jag skulle inte göra om min piercing igen om jag var tvungen.

* Jag har lite kort tunga/tungband, uppstår det problem av det? Har hört att vissa inte får pierca sig för piercaren för att de har för korta tungor..?
    Du kan säkerligen pierca dig men du kanske inte kan få staven precis där du vill. Förmodligen kommer den att hamna längre ut på tungan om du har kort tungband.

* Efter piercingen, hur länge är tungan svullen då? Funkar det om man lägger på is direkt efteråt? Kommer svullnaden tillbaka?
    Min tunga var ordentligt svullen (så jag inte kunde prata ordentligt) i ca 2 veckor. Men den var svullen i ca 3 månader då jag inte kunde slicka mig om läpparna. Då hade jag inte ont eller led av svullnaden men det var lite läskigt att tungan var så stum. När svullnaden är borta så kommer den inte tillbaka.

* Hur länge läspar man? Har man mycket talsvårigheter? (vet att det är olika från person till person, men är nyfiken på hur just DU hade det!!)
    Ca 2 veckor läspade jag.

* Kan jag röka efteråt? Kanske om jag sköljer munnen? Hur lång tid innan jag får dricka alkohol? Ska kanske festa en vecka efter :/ Lite tråkigt om jag inte kan dricka då...
    Här får du nog tänka till lite. Som du säkert vet om du läst på, så ska du inte röka eller dricka på ganska lång tid efteråt eftersom det försvårar läkandet. Du kan både röka och supa om du vill, men räkna med längre läketid och ev komplikationer. Jag hade tänkt om ifall det var viktigare att festa och röka än att ta hand om hålet i tungmuskeln.

* När kan man byta stav?
    Efter 2-3 månader när svullnaden är borta.

Det varierar ju. Det går ju inte att säga för dig om du ska missköta din piercing. För mig tog det ca 4 månader.

• Izzziz

1. För mig gjorde det skit ont alla tre gångerna men när tungan väl börjar svulla så känns det ej så mkt.

2.Det beror helt på piercaren. Min innersta piercing är mkt nära strängen men det har ej påverkat eller hänt nåt.

3.Du ska helst suga på is, gärna i några timmar efter du tagit piercingen. Räkna inte med att din tunga lägger sig med en gång, det kan ta tid.
    Min tunga var tjock och jävlig i en vecka, sen var jag svullen i tre veckor till fast runt piercingen ca 1 cm runt om.
    Det är väldigt individuellt.

3+. LEK INTE med din tungpiercing den första månaden då risken finns att tungan kommer att svullna upp om och om igen.

4. Läspa pga svullnad ca en vecka men dock ej anmärkningsbart. S,R och T var lite kämpiga. Sedan läspade jag en vecka till då jag hade svårt att vänja mig vid den långa staven.

5. Röka ej rekomenderat. Vänta iaf några timmar eller det dygnet du piercat dug med att röka för att ge din tunga en ärlig changs att vila. Rökning förvärrar svullnaden lite.
    Rökte själv under alla mina tre piercingar och tänker inte vara dubbelmoralisk och säga att du absolut inte ska göra det. Rök men ha lite hänsyn och skölj munnen efteråt med koksalt( som du gjort själv).
    Lyssna på din tunga ibland sägen den ifrån med lite smärta.

6. Tänk på att du har gjort ett köttsår rakt igenom tungan. Vänta tills svullnaden har lagt sig helt innan du gör något. Ungefär en månad senare kan rekomenderas som tidigast men en vän till mig bytte efter 2 veckor.

7. Det är individuellt hur fort det läker. Jag har ett riktigt segt läkekött så det tog tid för alla mina tre att vara läkta.

Jag rekomenderar dig att köpa hem listerin(gröna) att skölja med.
    koka egen koksalt lösning som håller sig en dag, detta kan man skölja munnen med varje gång du rökt.
    Se upp med att skölja munnen hela tiden med listerinet det är ej bra.

Försök att undvika salt,sött(sötsliskiga drickor tex) och starkt första dagarna, svider som satan och tungan kan svullna upp.

Alcohol, där ska jag inte heller vara en hycklare för oavsett vad folk säger så gör man det ändå. Drick men med motta, ej att rekomendera men det går bra.
    Bedövar dig och din tunga iaf

Du får med dig goda råd och anvisningar från din piercare följ dem då ska du se att det blir bra.
    Ställ frågorna även till dom. Är dom seriösa så svarar dom ärligt och gladeligen.

Hoppas du fick svar på frågorna

• Anonym (Gör inte ont!)
    Anonym (please help) skrev 2011-09-24 06:32:01 följande:
    Jag har bokat in en tid för att pierca tungan nästa fredag, och är verkligen jättenervös!

NEJ det gör faktiskt inte ont, jag har tagit sammanlagt 4 hål i min tunga, första gången jag tog hål så tog jag ut staven efter några veckor. 2:a gången jag tog håll så fick jag för mig att jag skulle ha 2 stycken stavar i tungan så jag tog ett till. Efter några år så tog jag ut båda stavarna och efter ytterligare nåt år så ville jag har nytt igen så då tog jag sista hålet. Har haft 3 olika piercare och det har inget gjort ont nån av gångerna. Att sticka hål i tungan känns knappt, det är inte samma sak som att råka bita dig i tungan för det gör ont.
  • Anonym
    Anonym (Gör inte ont!) skrev 2011-09-24 08:38:33 följande:
    Du tror inte det kan vara individuellt hur ont det gör? Det finns flera här i tråden som säger att det gör ont, så du är ju inte direkt representativ
Svar på tråden Ang. tungpiercing!