Inlägg från: Jast80 |Visa alla inlägg
  • Jast80

Uttal hos 4 åring?

Min son, blev 4 i juni, har gått hos logoped sen i våras. Det var vi som föräldrar som bad att få en remiss till en logoped. Jag var emot i början för att jag tänkte att alla utvecklas olika och han får ta det i sin egen takt, men jag märkte att hans uttal hämmade honom och att han ibland hade svårt att göra sig förstådd på förskolan. Han har svårast får konsonanterna. Det har absolut gett resultat att gå hos logopeden även om det går ganska sakta. Än så länge har han bara tränat på K. Logopeden är  jätteduktigt och sonen tycker att det är kul att gå dit.

• Jast80
    vittra skrev 2011-10-16 19:23:24 följande:
    Hur vet ni att det är logopeden som ger resultat och inte hans naturliga mognad?
    (Särskilt med tanke på att du skriver att det går ganska sakta).
    Egentligen är det logopeden som gör att det går sakta. Sonen har bara fått öva på K trots att jag tycker att han kunde säga det efter andra gången hos logopeden. Jag har sagt till henne att jag tycker att han kan säga K nu, men hon fortsätter ändå med samma ljud. Jag utgår ifrån att hon vet vad hon gör så då får det helt enkelt gå så sakta som hon tycker att det ska göra.
Svar på tråden Uttal hos 4 åring?